Gå til innhold

Dersom man får seg ny samboer......

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som ikke er barnefar altså...

Da er man jo så heldig at man får beholde stønader til aleneforsørger i 12 mnd til, men melder man fra til nav når man flytter sammen, eller etter man har bodd sammen i 12 mnd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Etter hva nav har fortalt meg, så er det både og. Dvs at du gir beskjed om at du har fått samboer, og når du har hatt det i 12 mnd gir du beskjed om at du har hatt det i 12 mnd.

Men nå har ikke jeg planer om å få meg samboer, så jeg har ikke vært oppi det selv.

Skrevet

Du får jo sånt meldingsskjema hvert år i november/desember. Og der skal du skrive slike ting:)

Skrevet

Skal jeg ikke gjøre annet enn å fylle ut skjemaet?

Tenkte at det ville ta seg "bedre ut" om vi sier fra i august at nå flytter vi sammen, enn å fylle ut skjemaet i november og si at: jeg fikk meg samboer i august... Sånn by the way liksom......

Grunnen til at jeg spør er at jeg vil ikke risikere at de stopper utbetalingen tidligere enn 12 mnd etter vi flytter sammen...

Skrevet

Jeg har ikke ny samboer, men jeg spurte faktisk om dette en gang. Var med i sånn brukermedvirkningsordning(BMVO) for aleneforsørgere, gjennom NAV trygd.

Jeg fikk vite det at når dere flytter sammen slik som det der, så krysser du av på "nei" på spm om dere han bodd sammen 12 av de 18 siste månedene, første året. For det er jo sant. Så neste år, krysser du av på "ja" om du da får skjemaet da:)

Det er jo derfor de sender ut disse skjemaene;) Det er "minst 12 av de 18 siste månedene" som står..... I teorien kan du flytte sammen i januar ene året, da kan du krysse "nei" i nov/des. Og "ja" året etter. Så teoretisk skulle en kunne få OS i nesten 2 år etter at en blir samboer. Dette var det hun på NAV sa til meg... men dette er noen år siden...

Men du velger jo selv hvordan du vil gjøre det. De stopper ikke stønaden før etter 12 mnd(om du har rett på 12 mnd til) likevel:)

Skrevet

Okey, takk for svar :)

Ringer nav og spør for sikkerhets skyld... Så får de det akkurat slik de vil ha det! Hehe...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...