Gå til innhold

I går fikk eg sjokk...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er høygravid med nr. 3, og har vært sammen med samboeren min i 5 år. Han har ikkje nå kontakt med familien sin, men for noen dager prata han med far sin (som har har litt kontakt med no og da, mye som har skjedd, orkar ikkje utbrodere det her)

så til poenget, eg fikk høyre at min samboars tippoldefar og min oldefar er søsken!!!! E ble heilt kvalm og spydde og spydde heile kvelden.. Idag har eg skikkelig angst, å veit ikkje ka eg ska gjere... Eg elsker mannen min, men dette var tungt å svelge.. Min samboar og barna våre e altså 5-menninger...Vi e i familie!!

Lillen i magen har vært turbo heile dag, mens mamma bare har sett på de andre barna å vært heilt apatisk... gruer til fødselen, for nå synst eg at det vert litt rart....

Nokon som har nokon trøstende ord å skrive til meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er lov å gifte seg med sitt eget søskenbarn - så det kan ikke være så ille dette... hva sier dere som har greie på gener etc??

Skrevet

det er så langt ut i slekta at det kan vel ha ingen betydning.ser ikke helt problemt for å være ærlig.husk norge er ett lite land så dette er sikkert ikke uvanlig.

Skrevet

5-menninger er vel ikke noe stress. Du har faktisk mulighet til å gifte deg med søskenbarnet ditt om du søker. Tror nok det er ganske mange rundt omkring som er gift med både 3 og 4-meninger. Er nok ikke så nær familie at det har noe å si.

Gjest Riga + snulla & vesla
Skrevet

Femmenning er jo langt ute i familien, ikke noe å bry seg om.

Skrevet

Nå synes jeg du tar litt i her. Skjønner at du synes det er litt "merkelig" at dere er i slekt. Men det er laaaangt ut i slekta.

Foreldrene mine er hmmmm.. 4 eller 5 menninger med det er da absolutt ingen krise.

Søskenbarn har jo faktisk lov til å gifte seg (var i alle fall det før).

Skrevet

okei...Tuusen takk... Har bare gått rundt meg sjøl, å syns at dette er heilt ekkelt.Ikkje så veldig bra med fødsel nært forestående.. (termin 1.juni)

Begge barna (utenfor) magen e jo friske å raske, å aldri vært sjuke, men tenkjer på neste ledd...Ka om det skjer noko der??

Å ka vil andre si?

Skrevet

Onkelen min er femmenning med barna sine. Har aldri tenkt på det som ekkelt, bare litt artig. :-)

Skrevet

kan godt være hormonene som spiller meg et puss også..

Skrevet

Kong Olav var gift med søskenbarnet sitt =o)

Deres blod er så utvannet, at du har absolutt ingenting å bekymre deg for.

Bare se på det som et morsomt "klenodium" ;o)

Hadde en svoger og svigerrinne som var i samme situasjon, bare litt nærmere. Smarte folk som fikk smarte barn. Ingenting å tenke på som noe negativt.

I gamle dager var det veldig vanlig at mange giftet seg innad i slekta.

Skrevet

Jeg synes egentlig ikke svaret mitt var trøstende nok til en høygravid.

Vet du hva? Slapp av og kos deg. Gled deg over babyen i magen og de andre deilige ungene dine - OG mannen din!!

Dette er langt ut i slekten så moralsk/etisk er ikke dette noe problem.

Det er klart det kom som en overraskelse på deg - men dette er neppe unikt!!!

Lev livet ditt videre du, dette er ikke noe problem!

STOR TRØSTEKLEM!!!

Skrevet

hjertelig takk! Stor klem tilbake!:)

Skrevet

Det er ingen fare for "innavl";) Til det er dokke for langt frå kvarandre i slekt. Søskenbarn kan søke om å gifte seg:)

Ta det som ei artig familiehistorie;)

Dei kongelege i heile Europa er i slekt, og dei kunne berre gifte seg med andre kongelege pga "blått blod", så...... Berre husk rabalderet då Kong Harald ville gifte seg med Sonja. Ho var "berre" ei av folket, og dermed hadde ho jo ikkje "blått blod". Trur det gjekk 9 år før dei fekk lov å gifte seg:)

Skrevet

Beklager men ser ikke problemmet, synes du overreagerer en god de. Dere kan ikke en gang regnet som slekt annet enn langt bak. Har kommet inn så mye anna blod at jeg ser ikke hva som er galt med det der. Blir da ikke innavl av å være slekt med hverandre langt bak en plass.

Skrevet

I et såpass lite land som det Norge er, med mange små bygder, var det store flertallet langt nærmere i slekt med partnerne sine enn det, om du går noen generasjoner tilbake. ;-)

Skrevet

du kan nok ta det med ro ja...ro deg ned =)

Skrevet

En venninne av meg fikk barn med tremenningen sin. Den lille gutten er frisk og fin, men de ble ganske sjokkerte da de fant det ut, ja! Spesielt å ikke kjenne til tremenninger..

Men du kan ta det helt med ro, ingen problemer vil oppstå. Om dere er i slekt er det LANGT ut. Og mange er nok det i et så lite land som Norge.

Lykke til med fødsel!:-)

Skrevet

Dette er ingenting å stresse og spy for. norge er et lite land, og mange er i slekt bak der et sted.

En liten saksopplysning bare: Trodde ikke søskenbarn kunne gifte seg lenger, mener grensa går ved tremenninger.

Skrevet

Mwn 5 menninger... bagatell. ANER ikke hvem mine er for det er så langt ute i slekta. Pust ut du, dette har ingen betydning :)

Skrevet

Jeg er 5-menning med min kjære. Ingenting galt med det. Kjenner faktisk et samboerpar som er søskenbarn med hverandre. Barna deres er helt normale.

Skrevet

Beklager at eg kanskje overreagerer, men eg e høygravid, har ein 3 åring, 1 åring og venter nestemann anytime.. EG syns dette var skikkeleg ekkelt... Og eg synst ikkje det e noko serleg å få nedlatande kommentarer... Vi e i familie, å det kom som et sjokk på meg.....!

Skrevet

Dette går helt fint! Virkelig!

Jeg måtte skrive det opp på papir her, for det gikk jo så langt tilbake;) Som de andre her skriver, så er det lov å gifte seg med søskenbarnet sitt, nettopp fordi det går helt fint at disse får barn sammen. Kongefamilien har jo gjort det oppigjennom - giftet seg med søskenbarn gjennom flere ledd faktisk! Sånn i lengden gjorde det vel ikke noe at Sonja kom inn i bildet, men altså - det går helt fint om fetter og kusine får barn sammen. Det er faktisk to ledd over dere igjen! Det ville blitt som om hans oldefar/oldemor fikk barn med din bestefar/bestemor.

Faren med at noen som er i nær slekt (søsken eller far/datter) får barn sammen har jo vært mye i media den siste tiden. Da er det så mange like gener at det ikke er så mye å "velge i" når gener til neste generasjon skal settes sammen. Dermed er faren for at noe går galt større, og disse problemene kan også hoppe over et ledd slik at det går bra med datteren, men ikke med barnebarnet for eksempel. Dersom søskenbarn får barn sammen er det mye flere gener å spille på, da har jo ikke barna samme foreldre, men samme besteforeldre.

I ditt tilfelle kommer genene fra tipp-tippoldefaren/mor til din samboer og din tippoldefaren/mor siden dette er et ledd over de som er søsken. Det er barnas tipp-tipp-tippoldefar/mor og tipp-tippoldefar/mor, hehe, henger du med?

Jeg kjenner såvidt til hvem mine 3 menninger er, og 4- og 5-menninger er det sannelig ikke vanlig å ha kontroll på hvor befinner seg, nettopp fordi de er så langt ute i familien. Jeg kan aldri tenke meg at noen vil synes det er et rart slekstforhold at samboeren din er 5-menning til sine barn. På flere vis er sikkert Norges befolkning knyttet sammen, det er nok mange av oss som er i slekt langt uti.

Dette ble langt - men jeg har bare så lyst til at du skal kunne slappe helt av i forhold til dette. Og fortelle barna dine med et smil i stemmen at deres tipp-tipp-tippoldefar/mor og deres tipp-tippoldefar/mor giftet seg og fikk barn akkurat som du og pappaen deres har gjort.

Skrevet

Dette er ikke farlig overhodet - så du skal ikke bekymre deg. Grensen går ved søskenbarn - da kan det bli opphopning av sykdomsgener som igjen kan gi sykdom. Alt etter søskenbarn er trygt sier genforskere.

Skrevet

Jeg googlet litt - etter å ha lest innlegget til heksehylet - de vurderer å forby ekteskap mellom søskenbarn blant annet fordi risikoen for skader på barna er fordoblet. Debatten kom opp fordi annet hvert ekteskap mellom første generasjons pakistanere i Norge var fetter og kusine. Andelen er nå 33%.

Men altså - det spiller jo ingen rolle i forhold til din situasjon;)

Skrevet

PS det med søskenbarn pleier å gå bra, men det er en viss fare for sykdommer hvis det er "vanlig" kultur i familien at søskenbarn gifter seg. Man kan se dette blant noen innvandrere der det er vanlig at søskenbarn gifter seg med hverandre. Bl.a. er det blitt mye diabetes.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...