tesseliten Skrevet 12. mai 2008 #1 Skrevet 12. mai 2008 Jeg er førstegangs fødene og lurer litt på dette, har en venninne som sa hun skulle amme i 2 år og da fikk jeg litt hetta:) hvor lenge er normalt?
Bridy og lille øks med umbrako Skrevet 12. mai 2008 #2 Skrevet 12. mai 2008 Jeg ammet gutten min til han var 1 år, full ammet til han var 6mnd. Han begynte selv og miste interessen ved 12 mnds alderen så da var det naturlig og avslutte. Satser på og amme 1.år nå også.
kua kalva,drektig igjen Skrevet 12. mai 2008 #3 Skrevet 12. mai 2008 forhåpentligvis lenger en sist, da varte det bare 6 uker, men begynner jeg og slite med denne og, så er flaska i nærheten ja
aug-mamma ble novembermamma! Skrevet 12. mai 2008 #4 Skrevet 12. mai 2008 Det er vanskelig å si på forhånd, sist fullammet jeg i seks mnd, og ammet videre ved siden av fast føde i 15 mnd. Da var i hvertfall jeg dritt lei, og tror han begynte å bli litt lei han også, liker ihvertfall å innbille meg det:-)
aug-mamma ble novembermamma! Skrevet 12. mai 2008 #5 Skrevet 12. mai 2008 Til han var 15 mnd mente jeg:-)
Gjest Skrevet 12. mai 2008 #6 Skrevet 12. mai 2008 Håpar på å kunne amme i minst eit halvt år, gjerne lenger. Men kjeme jo an på om eg får det til og slikt. Fullamming håpar eg å få til han er 6mnd, med tanke på at det er anbefalt. Amming generelt håpar eg på i ca. 1år++. Men, tida vil vise:)
citten Skrevet 12. mai 2008 #7 Skrevet 12. mai 2008 Sist så hadde jeg ambisjoner om å holde på til kanskje ni måneder, syns det høres sært lenge ut bare det Resultatet ble fullamming til fire måneder, og så amming frem til 16 måneder (bare på kvelden de siste månedene). Slutta til slutt fordi han virka mer interessert i senga enn puppen *humre* Så holdt på mye lengre enn jeg noen gang hadde trodd gitt, men var kjekk måte å roe ham ned for kvelden før han skulle sove, så det var kjekt sånn, pluss koseligere enn jeg trodde. Denne gang så får jeg se. Planen er å fullamme så lenge det er nok til lillegutt, og så blir det videre amming så lenge han og jeg gidder Kan hende det blir kortere eller lengre enn sist, null ide. Vanskelig å vite på forhånd gitt.
HegeAE Skrevet 12. mai 2008 #8 Skrevet 12. mai 2008 Så lenge babyen vil ha.... Men, ikkje lengre enn i 2 år....Sist gang amma eg til mi ikkje ville ha meir, og da var ho 13 mnd. Hadde meir eller mindre ikkje noko meir melk igjen heller. Men, ein anbefaler faktisk å amme barnet til det er 2 år.
Trulte76 Skrevet 12. mai 2008 #9 Skrevet 12. mai 2008 jeg har alltid tenkt at jeg skal amme opp til året. men med nr en ammet jeg henne til hun var 7 mnd og nr2 til hun var 9,5 mnd. Da gikk det av seg selv. De var ikke så interesserte lengre. Nå er jeg gravid igjenn å tenker jeg skal amme opp til året. så får vi se hvor lenge det blir
3 nydelige jenter <3 Skrevet 12. mai 2008 #10 Skrevet 12. mai 2008 Har ammet i 1 år med de 2 første og håper jeg klarer det nå også. Fullammet i 6 første måneder... Synes for meg og mine det har vært en passende alder..
shari_z Skrevet 12. mai 2008 #11 Skrevet 12. mai 2008 Håper på 2 år, fullamming til 6-7 måneder. Gjorde det samme med datteren, men var ikke interessert i vanlig mat før hun var 8mnd, men da kom hun seg. Men hun var *veldig* glad i å amme og ville ikke slutte. Får se hvordan det blir med den nye.
ltn :) Skrevet 12. mai 2008 #12 Skrevet 12. mai 2008 heia med begge mine full ammet jeg di 6 første mnd og jeg sluttet å amme når di nærmet seg 10 mnd men pag mye kløe rundt brystene.
LilleMalin♀♂♂ Skrevet 12. mai 2008 #13 Skrevet 12. mai 2008 Har akkurat sluttet å amme min første nå og hun er 21 mnd. Hadde planer om å amme et år, men det var så kos og vi trivdes så godt med det at det ikke var noen grunn å slutte da. Håper på en like fin og lang ammetid med nestemann.
Mom for two Skrevet 12. mai 2008 #14 Skrevet 12. mai 2008 Jeg ammer så lenge jeg kan,men max 6 mnd. Da begynner ihvertfall nedtrapping - avenning
Gjest Skrevet 12. mai 2008 #15 Skrevet 12. mai 2008 vanskelig å si hvordan det går nå.. men ønsker å fullamme i 6 mnd. og fortsette frem til ca. 10 mnd. Synes jeg virker passe da vet ikke hva som er vanlig..
Gjest Skrevet 12. mai 2008 #16 Skrevet 12. mai 2008 Håper på å kunne fullamme i 6 mnd og så amme til ungen ikke vil mer eller til han/hun er rundt året..
Ella og tre små blå <3 Skrevet 12. mai 2008 #17 Skrevet 12. mai 2008 Hadde ikke tenkt å amme lenger enn til lillegutt var rundt året, men begge har trivdes med det + deilig å ha det litt fleksibelt på jobb når en begynner igjen (2 t ammefri hver dag), så jeg ammer fortsatt jeg da... Men nå har jeg begynt nedtrapping og har planer om å slutte de nærmeste ukene. Har nemlig ikke lyst til å amme både lillegutt og den nyankomne, så da må vi slutte i god tid så han "glemmer" puppen og ikke blir sjalu. Men hadde det ikke vært for at jeg er gravid igjen hadde jeg nok fortsatt å amme utover hans 16 mnd (er 16 mnd nå) - og det hadde jeg ikke trodd da jeg begynte!!! Hadde MYE problemer i starten og fikk høre på sykehuset at jeg bare kunne gi opp hele ammingen(pga. innadvendte brystknopper), men jeg fikk god hjelp at helsesøster og endte med å fullamme i 6 mnd og deretter til han som sagt er 16 mnd. Er utrolig glad for at jeg ikke ga meg, på tross av at de føste månedene var et slit! Vanskelig å planlegge ammingen før man er der!!!
Kokkeli nyter våren:) Skrevet 12. mai 2008 #18 Skrevet 12. mai 2008 Med første mann ammet jeg i ti mnd. Da sluttet han selv.. Når han ble 4 mnd, måtte jeg begynne med tillegg da han ikke ble mett nok lenger av bare meg. Med nr to var det like så. Når hun var 4 mnd måtte det begynnes med tilegg. Hun sluttet jeg og amme når hun var 7-8 mnd. Da var det bare tull, og hun begynte og bite og ville bare ha for kos om natten ellers ville hun ikke ha.. Har bestemt meg for å ta det som kommer med nr tre også. Håper jeg får amme lengst mulig. Men lenger enn ett år eller godt å vel ett år kommer jeg ikke til å amme..Du trenger ikke bestemme deg nå, men bare ta det som det kommer:)
Meg&gutta~prøverpånr3 Skrevet 12. mai 2008 #19 Skrevet 12. mai 2008 så lenge jeg kan:) Med førstemann ammet jeg bare til han var 6 mnd..fullammet bare til han var 3 mnd.. puppene mine ville ikke produsere lenger ..uansett hva jeg prøvde for å få det til..vet ikke hva jeg gjorde feil jeg=/ noen som har noen tips for denne gangen? lurt å pumpe fra første stund,kanskje? hmm... Har ønske å amme til rundt 10-12 mnd og fullamme til rundt 6 mnd. Håper det går greit:)
Kuredu Skrevet 12. mai 2008 #20 Skrevet 12. mai 2008 Jeg tar det som det kommer, alle babyer er forskjellige. Helt umulig å planlegge føler jeg........... Jenta mi var ikke glad i puppen, så her var det et svare strev for å få det til. Holdt på i 9 mnd (fullammet i 6 mnd, deretter delvis) Hun styrte egentlig hele opplegget selv. Kunne aldri "tvunget" henne til å fortsette.........
Sol Skippertaksdronning Skrevet 13. mai 2008 #21 Skrevet 13. mai 2008 Denne gangen vet jeg rett og slett ikke om jeg skal ta styret, har hatt for lite melk de fire andre gangene, og med lite samarbeidsvillige jordmødre etc, trur jeg at jeg bare har flasker og pulver klart til vi drar hjem. Ser ikke poenget med å presse meg til amming, om kosen blir borte både for meg og baby. Blir bare mer sliten og lei meg av det.
Ellebettemor Skrevet 13. mai 2008 #22 Skrevet 13. mai 2008 Tulla mi er 11 mnd nå, og jeg regner med at det kun ammes få dager til (ammer kun om morgenen) da hun virker lite interessert, jeg begynner å gå tom for melk, og hun nærmer seg året. Det er anbefalt å fullamme de første 6 mnd (men mange barn, som mitt, trenger ekstra føde før den tid. Tulla mi fikk grøt fra 5 mnd og en uke) og å amme ved siden av mat til barnet er ett år. Og så heter det noe sånt som at dersom barn er interessert og mor er motivert er det greit å amme til barnet er to år.
Gjest Skrevet 13. mai 2008 #23 Skrevet 13. mai 2008 Jeg kan ikke svare på hvor lenge jeg har tenkt å amme, først må jeg se om jeg får til ammingen denne gangen. Lillegutt ble født med ks etter en lang fødsel, og var først veldig kvalm. Ville ikke ha pupp da. Etter det ble det bare knot. Han ville ikke suge, brystvortenene mine flatet ut (har innadvendte brystvorter), så jeg fullpumpet i 4 uker, da var det nesten ikke melk igjen, så da gikk vi over til mme. Ser ikke på det som nederlag å ikke kunne amme, selv om jeg håper at babyen i magen får det til. Så mye enklere å amme enn å pumpe og gi mme.
Madamina Skrevet 13. mai 2008 #24 Skrevet 13. mai 2008 Som nevnt er dette veldig vanskelig å si noe om på forhånd. Du kan ha verdens beste intensjoner om å amme kjempelenge, og så vil ikke barnet ha mer. Min nektet mer pupp ved 10mnd. Du kan også ha lave ambisjoner om ikke å amme så lenge, og så endrer det seg når du kommer i gang. Selv hadde jeg forferdelig vanskelig start på ammingen med ekstra døgn på sykehuset og elendig hjelp derfra. Måtte pumpe etter hver amming i tillegg til at gutten brukte 40 minutt per måltid annenhver time. Hadde dette styret de første 3 mnd før melka løsnet. En venninne av meg gikk gjennom 4-5 brystbetennelser og ammer enda sin datter som nå ble 1 år. Så man skal være tøff også. Endte nesten opp som ammehjelp selv til slutt. Gjør så godt du kan og så lenge barnet vil. Bedre å gjøre sitt beste enn å ikke ha ambisjoner i det hele tatt. Mye bra med morsmelk frem til 1 år, men det går fint å amme 1-2 ganger i døgnet de siste 3-4 månedene.
Alenemoder1snart2er tobarnsmor Skrevet 13. mai 2008 #25 Skrevet 13. mai 2008 Sist fullammet jeg til 6 mnd, og fortsatte med amming frem til litt over ett år. Håper jeg får det til med nr.2 også
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå