Gå til innhold

Min drømmefødselshistorie- da Line kom til verden (lang)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde termin 18. mai, men babyen var så stor at vi hadde fått beskjed om å vente henne fra slutten av april. Mandag 5. mai var vi på vekstkontroll på Kongsberg sykehus, og det ble konstatert at hun fortsatt var stor, men at alt stod bra til. Legen spurte om han kunne sjekke modning, moe jeg også var nyskjerrig på å vite. Gledelig overrasket kunne vi konstatere at det allerede var to cm åpning. Ting kunne skje når som helst. Jeg tror legen strippet meg, er litt usikker siden han ikke sa noe, men det gjorde i hvertfall ikke vondt. Resten av dagen hadde jeg menssmerter, og litt slim kom, og jeg håpet at det var igang. Men nei da, våknet tirsdag morgen som før. Dagen gikk med til å vente og gå tur med bikkja, de korte turene jeg orket. Vi la oss som vanlig og alt var stille og rolig. Så klokka 01.00 våknet jeg av at vannet gikk. Jeg ringte opp på føden med en gang, og de sa vi kunne velge om vi ville komme opp til en sjekk med en gang eller vente en stund. Jeg hadde en snill rie mens jeg snakket med jrdmor, og vi fant ut at vi skulle vente og time noen rier. Så skulle vi ringe igjen før vi evt reiste opp. Da jeg la på telefonen kom første ordentlige rien, og jeg måtte puste meg igjennom. Mannen min timet mellomrommet og de neste riene. De kom javnt og varte 50 sekunder og hadde 2,5 minutters mellomrom. Mannen min ringte føden igjen: vi kommer nå!

Vel oppe på føden ble jeg lagt på registrering, og etter ca 20 min konstaterte jordmor at dette var godt i gang og jeg hadde 7 cm åpning. Jeg spurte etter epidural og fikk til svar at det rekker vi nok ikke.

Jeg ble trillet inn på fødestua, og de første pressriene meldte sin ankomst. Enkelte av rienetoppet seg og gikk litt tilbake for så å øke på igjen uten pause. Det var ganske slitsomt. Men da pressriene kom var det som en befrielse å få presse. Selvfølgelig gjorde det også vondt, men det var mye mer overkommelig enn jeg hadde ventet. Da jeg fikk beskjed om at jeg ikke fikk epidueral, ble jeg litt skremt og jeg lå hele tiden og ventet på at riene skulle bli enda vondere. Ganske positiv overraskelse å oppdage at de ikke ble det og at jeg kunne takle smertene helt fint. Kl 03.34 onsdag morgen kom Line til verden, 52 cm lang og 4370 g.

Hun var helt lilla og full av fernix. Morkaka brukte lang tid på å løsne, og jordmor hadde vekket anestesi og gynekolog, og jeg kulle trilles ned til operasjon, men da jeg flyttet meg over i senga kom plutselig alt sammen på to rier. Det var en veldig lettelse å slippe narkose og ligge på oppvåkning.Vi fikk reise hjem fra føden på lørdag. Nå ligger verdens nydeligste jente i sofaen ved siden av meg og lager gryntelyder i søvne.

Jeg sitter igjen med en fantastisk opplevelse.

Lykke til alle dere som fortsatt venter.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gratulerer så mye med jenta!!!!!!

Skrevet

Gratulerer så mye med flott lita jente og fin fødsel!!!

Skrevet

Flott å lese=) gratulerer med overstått fødsel =)

Skrevet

Gratulerer så mye:)

Hørtes ut som en veldig enkel og fin fødsel ja:)

Kos dere!

Skrevet

Gratulerer så masse:)

For en flott fødsel du hadde!

Kos deg med lille Line.

Gleder meg sånn til min lille jente kommer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...