Gjest Skrevet 12. mai 2008 #1 Skrevet 12. mai 2008 Jeg har lest litt om Rosmarin og dens positive egenskaper, så nå tenkte jeg endelig å bruke planten som har stått i verandakassene noen år - til ingen nytte. Men så kommer spørsmålet: Jeg leser om dosering i dråper (olje) så kan du selvfølgelig bruke det som krydder før steking. Men, er det greit å bare tygge bladene, sånn for enkelhetens skyld, vil jo ha i meg næringsstoffene på en enklest måte når jeg alt skal ta det daglig.
mamma søker barn-har fått 2 Skrevet 12. mai 2008 #2 Skrevet 12. mai 2008 Har ikke peiling, men det skulle ikke forundre meg om ikke Attpåklatten kommer med en lengre utredning så snart hun kommer seg på nett:o))
Gjest Skrevet 12. mai 2008 #3 Skrevet 12. mai 2008 hehe:) bra det ikke bare er jeg som ikke har peiling. Tenkte akurat etter posting at det var kanskje et litt dumt spm. Men nå har jeg funnet en artikkel på nettet som sier at man kan bruke den i salater, så da er jo saken biff, den kan spises fersk, ikke sant ?
Attpåklatten :-)™ Skrevet 12. mai 2008 #4 Skrevet 12. mai 2008 Urter er spennende og nyttige planter:-) Har hele kompendiet til phytoterapistudiet (læren om urter) et eller annet sted i kjelleren, men det finnes masse info på nettet og jeg ser du har funnet noe:-) Her er også en link: http://home.no.net/urter/html/rosmarin_.html Har man interesse og tid så er det supergøy å holde på med:-) Har dessverre ikke fått prioritert så mye de siste årene, men har laget både tinkturer, leppepomade, oljer og diverse for mange år siden. Da jeg hadde mer tid og sånn:-D Men en dag, så skal jeg ta opp igjen gamle kunster:-) Lykke til - det er kjempegøy når man står med sin første egenproduserte urteburteting i hånden:-)
Gjest Skrevet 12. mai 2008 #5 Skrevet 12. mai 2008 Ja det er kjemepespennende:) Har lyst å plante flere sorter. Så har jeg fått interesse for Clematis, synes de er nydelig og finnes i så mange varianter.
Attpåklatten :-)™ Skrevet 12. mai 2008 #6 Skrevet 12. mai 2008 Clematis er vakre og dekorative!! Jeg husker for mange år siden, jeg var hjemme hos foreldrene mine og der hadde de en aldeles nydelig variant av sorten.......som vokste og dekket et hjørne på terrassen, dyp blå blomster............og gjett hva jeg klarte å si da!!!! Mamma, den klitorisen din er råfin!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ER DET MULIG Å SI DET TIL SIN MOR ELLER?????????? Men gud hjelpe meg som vi lo da, og har ledd av episoden siden;-D Vi er nemlig en familie med MYE humor!
Gjest Skrevet 12. mai 2008 #7 Skrevet 12. mai 2008 Hehehehe:-D Ja det er kanskje litt i overkant å si til sim mor....
Reveenka Skrevet 12. mai 2008 #9 Skrevet 12. mai 2008 Åh, herlighet! Det var jammen litt av en forsnakkelse! c",) Kjøper urter og slikt i butikken jeg -men med den digre hagen jeg har, burde jeg kanskje dyrke noen selv....?
Attpåklatten :-)™ Skrevet 12. mai 2008 #10 Skrevet 12. mai 2008 Du har kanskje noen vietnamesiske naboer Reveenka;-D De har visst en del gode tips om dyrking har jeg hørt, altså ikke alle, dette er ikke rasistisk. Men har hørt at noen av dem er racere på visse sorter!
Reveenka Skrevet 12. mai 2008 #11 Skrevet 12. mai 2008 Trodde de for det meste dyrket innendørs, jeg..........................
Attpåklatten :-)™ Skrevet 12. mai 2008 #12 Skrevet 12. mai 2008 Ja, det er kanskje sant det..........hmmm.........må bare innrømme at de variantene har jeg overhodet ingen greie på, og like greit er nå det:-)
Gummelillan Skrevet 12. mai 2008 #13 Skrevet 12. mai 2008 Min favorittmat av rosmarin er som krydder på foccacia. Vet ikke om noe som helst er igjen av sunne ting etter den er stekt på 250 grader, men veldig godt da ;-))) Ellers er jeg vel som de romerikingene, dyrker mest innendørs ;-) Eh... tenke på Reveenka og urtene jeg nå da da og ikke de med hele plantasjer altså, he, he.
Attpåklatten :-)™ Skrevet 12. mai 2008 #14 Skrevet 12. mai 2008 Fniiis...........helt sikker på det Gummis;-D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå