Gå til innhold

Samvær....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet åssen regler det er for samvær dersom faren bor på en annen kant av landet? Noen som kan litt om det å er oppi samme situasjon.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Far har en juridisk rett til samvær 1 ettermiddag pr. uke og annenhver helg, uavhengig av hvor han bor. Men forhåpentligvis har du med en oppegående far å gjøre, slik at han forstår at det vil være umulig å gjennomføre en slik samværsrett.

Dersom du og barnefaren har et brukbart forhold dere i mellom, slik at dere kan kommunisere og i fellesskap komme frem til hva som er best for barnet, vil jeg anbefale dere å ta et møte på familievernkontoret. Der vil dere få hjelp til å finne best mulige løsninger ift samvær, samt få hjelp til å skrive en samværsavtale.

Dersom du og barnefar ikke klarer å snakke fornuftig sammen i det hele tatt, vil jeg anbefale deg at du tar deg en tur til familievernkontoret og får hjelp til å sette opp et forslag til en samværsavtale som du kan sende til far pr. post. Dersom han synes denne avtalen er OK, så skriver han under og returnerer avtalen til deg. Hvis han motsetter seg det du har kommet frem til, må han selv ta en tur til familievernkontoret og sette opp et eget forslag som han da sender til deg.

Jeg håper at både du og barnefar har evnen til å sette deres felles barns behov foran deres egne behov, slik at dere kan tilrettelegge for samvær mellom far og barn på best mulig måte.

Hvis det er noe uklart i det jeg har skrevet over her, må du gjerne spørre mer altså =)

Skrevet

ordinært samvær er som hun over meg sa en dag i uka + annahver helg - men det er jo forutsatt at man bor sånn at det er gjennomførbart...

Min samboer har en datter som bor i en helt annen del av landet, han skal i retten nå for å få en løsning på ting og kommer nok antagelig dersom han ikke får daglig omsorg til å kreve å ha henne en uke i måneden. Det blir samme antall dager (f.eks. lørdag til neste søndag, dvs åtte dager), men langt mer praktisk i forhold til at det er forholdsvis langt og dyrt å reise. Ellers går det jo an å slå sammen ukedagene og helgene sånn at man får annahver helg, men at man da får litt lengre helger (torsdag-søndag annahver helg f.eks).

Men, for sambo er jo dette gjennomførbart fordi jenta er så lita at det ikke kommer i konflikt med skole på mange år enda. Hvis det er snakk om skolebarn blir jo saken litt annerledes - men det er mye som kan løses dersom man snakker med skolen også (å ta barnet ut av skolen annahver fredag dersom man avtaler det med skolen og lager rutiner sånn at h*n får med seg det de andre lærer den dagen likevel, bør i de fleste tilfeller gå helt greit).

Uansett er vel det beste å skaffe seg en time til mekling hos familievernkontoret (de gjennomfører telefonmekling dersom det er lange avstander), der får dere hjelp av meklerne til å sette opp en gjennomførbar avtale :)

Skrevet

Men er jo vanskelig å sende et lite barn alene m fly i over 2 timer eller tog som tar 10 timer eller mer. Babyen er ikke født enda så blir jo ikke noe samvær med det første annet at han besøker ungen her. Meg å barnefar er heller ikke på talefot, han vet ikke at jeg har beholdt ungen, han ville jeg skulle ta abort.Hvis ikke jeg gjorde det så skulle han ha den daglige omsorgen ellers så måtte jeg flyte hen der å gifte meg m han, ¨å det er ikke aktuelt. Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...