Gå til innhold

Normalt med legebesøk tidlig?


Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg er gravid for første gang og ringte derfor legekontoret mitt på fredag for å bestille meg time til undersøkelse. Jeg vet ikke hva rutinene er rundt sånne ting, og reknet nesten med at jeg skulle inn til samtale allerede denne uka, men fikk beskjed at jeg skulle komme til time først i uke 12, altså i begynnelsen av juli... er dette normalt? søsteren min kom jo inn samme dag som hun fortalte at hun var gravid... Jeg trodde man skulle ta blodprøver, urinprøver og alt mulig når man hadde konstatert graviditet jeg... Jeg syntes det virket litt lenge til, men legesekretæren fortalte at de ikke brukte å ta inn til undersøkelse før i 12 uke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg ringte til legen min dagen jeg fant ut at jeg var gravid og fikk time uken etter, da er jeg i uke 5. synes det er helt i orden for jeg skal ha ul i uke 9 og 12 pga forrige svangerskap som jeg måtte avbryte pga misdannelser. da var jeg på første kontroll i uke 12 og det synes jeg er veldig sent.. man tar jo bare blodprøver, en urinprøve, og skriver masse på et skjema og tar en gynekologisk undersøkelse. det gjorde jeg ihvertfall sist. og da tror jeg ikke det er så stor forskjell om man er i uke 10 eller 5.. men er ikke sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som regel skal man ikke til legen før man er 12 uker på vei siden de første ukene alltid er usikre med tanke på spontanabort. Men etter uke 12 er man mye sikrereså det er vanlig.Men det er veldig mange 1.gangsfødene som gjerne vil til kontroll tidligere for å sjekke at alt er bra og det er det mange leger som respekterer. Selv er jeg 2.gangsfødene nå,så var i samme situasjon som deg sist.Fikk heller ikke komme til legen før uke 12....

 

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :) Jeg var hos legen uke 5+5, og det er tidlig i forhold til hva som er vanlig på mitt legekontor, en plass mellom uke 8-12 er vel normalen for et "normalt" svangerskap. men er du bekymret eller ønsker å få komme tidligere så ring på nytt og spør om å få komme tidligere! Jeg fikk komme tidlig pga sa i forje svangerskap så vi bestillte tidlig ul, men fikk tidlig kontroll også forje gang, så det er bare å spørre :o) Si du syntes det er lenge å vente og at du har masse spørsmål! Så går det nok fint :) Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tirsdag 6 mai va æ oss lege og prata for hadde vært dårlig,han sendt mæ på lab. for å teste.....den var positiv men han hadde ikke tid t å ta mæ inn etterpå igjen....så dær sto æ å følte æ hadde masse spørsmål men ingen å spørre....fikk beskjed om å ordne ny time...den fikk æ ikke før 3 juni , æ visste ikke første dag i siste menstruasjon va så korsen kunne dæm vite d da! :/ Æ ringte t ei jordmor å prata m ho,fikk time(imårra) hos ho :)

Synes det e litt dumt at dæm mene vi ska vente så lenge når man e gravid for første gang for d e sikkert 100 spørsmål man lure på ! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg er 6+5 Har ikke fått time før 17 juni.

Det er leeeenge og vente...

Men hun sa at det var vanlig at de ventet til de "kritiske" ukene var over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er 4+5 og fikk time 24 juni. Så det blie en lang stund å vente ja!

 

Hva foregår på disse timene egentlig? Hu dama i skranken sa vi hadde masse å snakke om..og at jeg måtte ha med tisseprøve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 4+6 i dag og skal til legen når jeg er 6+1.

Ringte legen samme dag som jeg testet positvit og da sa hun at det var vanlig med første kontroll mellom uke 10 og 12. Men da jeg sa at jeg var mye kvalm og svimmel, vill hun ha meg inn allerede i uke 6+1 pga. lavt blodtrykk i mitt forrige svangerskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ringte til legen når jeg fikk vite at spiren hadde festet seg denne pp og da var jeg 5+0 (hihi i går da :-p). Resepsjonsdamen var ikke særlig hyggelig. Bare jah hva gjelder det, åhja du er gravid, nei har du flere cb tester så trenger du ikke teste her. Vanligvis kommer en inn på kontroll uke 12 men siden jeg var førstegangsfødene kunne jeg komme i uke 10. Onsdag 18juni har jeg time. syns det er leeenge til. Sa jeg lurte på tusen ting å sikkert ikke visste alt jeg lurte på en gang, da sa hun bare det er vanlig å bli kvalm og da kan maria kjeks hjelpe, og ikke tro du må spise for to. Å så sa hun bare "var det noe mer". Jeg bare ehh nei takk for hjelpen.

Hun sa ingenting om hverken alkohol eller folat. Slike ting vet jeg, men burde de ikke opplyse om slike ting?

Må en ha ett kompisert svangerskap bak seg for å komme tidelig inn? Hehe jeg bare lurer på så utrolig mange ting =) slik som alle andre her!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er på fjerde svangerskapet nå og har to fødte fra før og alltid hatt time hos legen tidlig av, men det er nok bare for at det er vanlig hos dem. De to siste har jeg fått time tidlig pga en ma før og for å få henvsisning til tidlig ul etc. og også hatt mye uvi som jeg ikke merker at jeg har så er greit å få sjekka det tidlig så jeg ikke går med det helt til uke 12. Var på første kontroll i dag, men er jo usikkert om jeg er gravid fortsatt så venta med gu og sånn. Men det er hvertfall veldig forskjellig fra lege til leg om hva som er deres praksis på dette. Har også måtte ha god oppfølging med sykmld tidlig pga bekken etc så her er det månedlig hos legen og har aldri vært hos jordmor i tillegh da jeg aldri får svar på det jeg lurer på og de får jo ikke ordna sykmld.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var der i dag,og det eneste legen min gjorde var å sjekke urinprøven og testet blod trykket mitt! Fylte ut papirer,og det var det.. Trodde jeg skulle ta blodprøve også,men det skal jeg vistnok ikke før 20.juni.

Man kan ta sjekken nedentil hos gyn. om ikke har lyst til å gjøre det hos legen ikkesant....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 5+0 i dag, første gang for meg også. Ringte legen med en gang jeg fikk positiv test, og fikk beskjed om at første undersøkelse pleier å være mellom uke 10 og 12, men at om jeg ønsket å komme og sjekke noe eller hadde spørsmål så var det bare å komme før. Så jeg skal dit mandag. Det er vel strengt tatt ikke nødvendig, men jeg klarer ikke å vente! Og så vil jeg høre litt mer om rutinene rundt undersøkelsene.

Kjenner jeg er litt utålmodig, kan ikke vente til de "usikre" ukene er over!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ringte lege dagen etter at jeg testet positivt. Fikk tile etter 8 fullgåtte uker. Fikk inntrykk av at det egentlig var till tidlig, men jeg synes det er helt greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...