påhanigjen79 Skrevet 11. mai 2008 #1 Skrevet 11. mai 2008 hoff, e så usikker på om æ vil føde el søke om keisersnitt pga av tidliger erfaring med mange timer i fødsel som endte opp med keisersnitt.. hoff har jo bare 8 uker igjen.. hadde sakt te mæ sjølv at æ sku ha keisersnitt men så begynte man å tenke på man har jo et barn te her hjemme som må bli tatt vare på...å man ska jo ikke løfte tyngre enn babyn..pappan e jo her.. men va jo dau sliten etter sist fødsel/keisersnitt, det har nok å å gjøre med at æ hadde jo bare 1 cm igjen før det var full åpning...men så forsvant riene..etter 4-5 daga med jobbing... hoff, vet liksom ikke nokka lengre...har liksom fortrengt alt den siste tida...månedan pga av masse skole arbeid ..men no når eksamen e ferdig å det e bare 8 uker igjen te termin så kjenner æ at æ får litt fnattttt.. går på sykehuset på samtale pga min forje fødsel, men kan ikke si at det har hjolpe mæ med å være klar te detta...ingen blir vel klar..men men!! hoff, æ vet bare at æ fixe ikke en sånn fødsel en gang te...men da svarer jordmor ingen fødsel e like....hjelpe mæ svært lite det å!! så det eneste som holder mæ igjen ang ønske om keisersitt e min datter... guuu...ka ska æ gjøre? e det noen andre som har råd el erfaringer å komme med?
M by M Skrevet 11. mai 2008 #2 Skrevet 11. mai 2008 Jeg kan ikke se noen som helst god grunn til å ta keisersnitt om man kan slippe. Å føde vanlig går som regel veldig bra. Det er en flott opplevelse og man er frisk og på beina rett etterpå.(som regel) Nei, jeg hadde ihvertfall aldri i livet tatt keisersnitt om jeg ikke var nødt til det.
sommerful Skrevet 11. mai 2008 #3 Skrevet 11. mai 2008 Hei. Vet akkurat hvordan du har det. Hadde selv en traumatisk og tøff fødsel bare 1,5 år siden så den sitter godt i minne enda. Har en på under 2 år her hjemme som trenger mamman sin og termin om 3 uker. Jeg har valgt et planlagt keisersnitt. Har kommet frem til at det må være det som for min del blir det alternativet som gir meg mest overskudd etter forløsning. Er fult klar over at det ikke er noen enkel løsning med en stor operasjon, man skal ikke løfte tung i 6 uker etter. Og man utsettre seg selv og babyen for en del risikoer. Men har vært gjennom en grusomt tøff fødsel og ingen kan garantere at det ikke blir slik igjen. Den medførte store risikoer, og en del komplikasjoner sist. Tar ikke sjansen denne gangen, Et planlagt keisersnitt er trosalt mye bedre en xxx antall timer i fødsel som, kanskje ender i et haste/katastrofe snitt. Vet ikke hva du skal velge men skjønner tanken din dersom du velger et planlagt snitt. De praktiske problemene med ungen hjemme har jegh selv tenkt gjennom og kommet frem til at det løser seg. Kreves mer av min kjære samboer, men det er han instilt på. Sist tok det faktisk flere mnd, før jeg var meg selv igjenn så det kan ikke bli værre. Håper du kommer frem til et valg som blir riktig for deg.
Ladybug~N&E Skrevet 11. mai 2008 #4 Skrevet 11. mai 2008 det virker jo som du egentlig har lyst til å føde vaginalt bare du kan få en garanti for at det går bra. den garantien kan ingen gi deg. det sies at fødsel nr. 2 gjerne går myyye lettere enn nr.1. men dette gjelder ikke for alle. det kan jo godt hende at det samme vil skje igjen selv om du har oddsa på din side. på en annen side så vil nok sykehuset ha en enda lavere terskel for keisersnitt dersom du velger å føde vaginalt og det ser ut til at det samme er i ferd med å skje. uansett er et planlagt keisersnitt er noe heeeelt annet enn et hastesnitt etter en mislykket fødsel. et planlagt ks foregår under kontrollerte og planlagte omgivelser. man er som regel i myyye bedre form etterpå fordi man har sluppet redsel, frykt, rier, smerter, stress osv osv. noen av disse føelsene vil man nok kunne kjenne uansett selv om man går for et planlagt ks men jeg tror ikke det vil være på samme måte. nå har ikke jeg hatt noe ks selv og kan egentlig ikke uttale meg om så veldig mye. det jeg har skrevet her er ting jeg har hørt av venner og bekjente som har hatt både planlagte keisersnitt og hastesnitt. også har jeg jo hørt endel her inne da;9 ingen kan velge for deg. du må gå igjennom alternativene dine. samtale med jordmor ang. fødselsangst, mulighetene dine. ekstra oppfølging de siste ukene. hva med å få jordmor til å sende deg på en samtale med sykehuset hvor dere planlegger fødselsforløpet ditt?? kanskje du kan få til en avtale om at dersom du velger å prøve å føde normalt vil du få mer oppfølging under selve fødselen. kanskje de kan love deg en lavere terskel for keisersnitt dersom de ser samme tendensene som sist på et tidligere stadium? de fleste legene vil jo at man skal føde vaginalt så da bør de si seg ville til å tilrettelegge fødseler for å "slippe" et ks. kanskje det vil skje at dersom du vet at forholdene ligger til rette for deg og at du vet du blir tatt godt vare på så vil du være mindre stresset og mindre redd for at ting skal gå galt. kanskje da at du vil være så lettet og full av pågangsmot at du føder babyen din på vanlig måte på null komma svisj??? og sånn til slutt: om det skulle knyte seg helt opp for deg innvendig så er et planlagt keisersnitt en fødsel det også man skal ikke være trist fordi man ikke får det til på vanlig måte. men man skal ikke velge ks som enkleste utvei.
2 fine små Skrevet 11. mai 2008 #5 Skrevet 11. mai 2008 Gro Nylander har skrevet i boken sin "Paa vei" som jeg leste foran forrige foedsel og som jeg leser naa, skriver paa sidene 294-302 om en som bevisst valgte aa ta keisersnitt - i den tro at dette var en lettvint loesning. (Jeg tror IKKE du tenker saann altsaa, du har jo ogsaa erfaring). Leste dette akkurat i dag, og synes det var ganske mange ting som man ikke tenker paa, som kan skje i forbindelse med et keisersnitt. Hun er nok opptatt av at man faar et nyansert bilde av hva det er aa ta et keisersnitt, som faktisk er en operasjon, og noe som for babyen ikke er den "naturlige og noedvendige" strabasioese veien ut. Gro Nylander er veldig for keisersnitt, naar det er noedvendig eller anbefalt av leger, men hun synes nok at det er blitt en litt vel heftig trend med at man velger dette kjapt og greit uten aa kjenne til hva det egentlig er. Jeg oensker deg lykke til uansett, og tror du skal vaage deg paa en vanlig foedsel, dersom du er saa heldig aa kunne velge det. Forrige gang var forrige gang, og naa er naa. Men forstaar minner som skaper litt foelelser rundt valget, det er ikke vanskelig aa forstaa. Jeg foeste selv i sete, foerstegangsfoedsel, med igangsettingskur (et doegn foer det virket) og saa 13,5 t etter det, og paa slutten - ca 11 timer ute i selve foedselen hadde de egentlig bestemt seg for keisersnitt, men jeg sa nei - dersom det ikke var absolutt noedvendig. Jeg hvilte en time, og hadde full aapning etter det og ca en time senere var babyen ute. Etter faa min var vi begge i kjempeform og har vaert det siden... =o) Jeg ville ikke i en saann situasjon ta keisersnitt foer det var absolutt noedvendig.... Men saann er jeg da, og vi er alle saa ulike paa dette.... Men kroppen er laget for aa foede, saa du har all mulighet til aa faa dette til, det gaar ogsaa som regel lettere med barn nummer to. Lykke lykke til, det er nok ikke et enkelt valg.
2 fine små Skrevet 11. mai 2008 #6 Skrevet 11. mai 2008 Jeg hvilte en HALV time, huff....forteller denne historien saa mange ganger at den kan vaere riktig naar jeg foerst gjoer det... =o)
påhanigjen79 Skrevet 12. mai 2008 Forfatter #7 Skrevet 12. mai 2008 takk for svar.. e det ikke mulig å ta ultralyd sånn at man kan se kor lang navelstrengen er? huske ikke om æ nevnte det lengre opp, men hennes var bare 30 cm å kan være en medvirkende årsak te at alt blei som det blei!
charlotteliten Skrevet 14. mai 2008 #8 Skrevet 14. mai 2008 tok selv ks 10 mai, barnet lå i seteleie og fødselen va i gang for fult. fikk lokal og epidural så va våken under hele operasjonen, det e det verste eg har opplevd, me en gang barnet va ute løp de avsted me ho for å stelle ho. mens eg ble sydd igjen- no som va utroli smertefullt kom de innom og lot meg gi babyen en kos så dro de. ho va ute 12.15 fikk ikkje se ho igjen kl 23.00 på kvelden, det va de verste timene i mitt liv, og ingen fortalte meg noe under ventetiden. no har det gått 4 dager siden ks og har store smerter, og de er blandet- føles som eg har verdens verste gangsperr, når eg står e det akkurat som det ska sprekke i snittet, det føles som eg har det brannsåret det svir og klør kollosalt. og man bør ikkje hoste noe som e vanskeli siden man får mye slim i halsen etter operasjon, og mye mer. unner ingen ks.. blir kanskje en annen sak når det e planlagt men... no e no eg gla egentli siden eg får se gullet mitt, men får dårlig samvittighet når du ser den lille skapningen se opp på deg.. off stakkar liten. kom 2 mnd før tiden veide 1800 g 42 cm lang.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå