alvilde Skrevet 11. mai 2008 #1 Skrevet 11. mai 2008 jeg er 10uker på vei,legen min fant noe hvitt i urinen min sånn som kommer hvis mann har svangerskapsforgiftning. hva er svangerskapsforgiftning? kan man få det så tidlig? hva skjer i så fall? barer lurer litt
Randi86*Salt og Pepper' Skrevet 11. mai 2008 #2 Skrevet 11. mai 2008 Svangerskapsforgiftning er vell at moren blir "forgiftet" av barnet hun bærer og som gjør at morkaka får mindre tilførsel av næring eller noe.. Burde kansje satt meg bedre inn i det siden jeg hadde det sist selv.. Tror ikke man kaller det svangerskapsforgiftning før etter 20 uker. Det som skjer er at du vil få ekstra oppfølging, hypigere kontroller av blodtrykk/urin, flere ultralyder for og sjekke at barnet har det bra og at morkaka fungerer som den skal, ved ekstrem svangerskapsforgiftning blir man innlagt og satt i gang..
alvilde Skrevet 11. mai 2008 Forfatter #3 Skrevet 11. mai 2008 ok takk for svar, får litt panikk når legen sier sånn,så blir mann litt som et spørsmålstegn,men da ble jeg vertfall litt klokere:)
M by M Skrevet 11. mai 2008 #4 Skrevet 11. mai 2008 Mor blir ikke forgiftet på noen som helst måte. Grunnen til at det kalles svangerskapsforgiftning er at de trodde det i gamle dager - at mor ble forgiftet av barnet. Det er uvisst hvorfor denne tilstanden oppstår. Tegn på det er hodepine, rask vektøkning, eggehvite (sukker) i urinen blant annet. Tror 10 uker er for tidlig for å få svangerskapsforgiftning, men det vet jeg ikke sikkert. Sjekk ut lommelegen.no eller les i f.eks den boka vi får hos legen. Der står det ganske greit forklart.
M by M Skrevet 11. mai 2008 #5 Skrevet 11. mai 2008 Og det er ikke uvanlig at urinprøvene slår ut littegrann. Legen ser det i sammenheng med vektøkning, blotrykk, ødemer osv og hvor mye utslag det er i urinen. Sender legen deg hjem, kan du stole på at alt er bra om ikke han ber deg følge ekstra med på noe.
alvilde Skrevet 11. mai 2008 Forfatter #6 Skrevet 11. mai 2008 legen sa jeg sku ta ny urinprøve på tirsdag,men det er sikkert ikke noe farlig,men man blir jo littt tankefull
nussie Skrevet 12. mai 2008 #7 Skrevet 12. mai 2008 Jeg hadde dette sist og blir ekstra fulgt opp nå,sånn at man kan kartlegge det om det skulle komme på et tidligere tidspunkt enn forrige gang og hvilke tiltak man skal sette i gang.gikk for lenge sist,fødte tre uker før,sv.skapsforg gikk på under fødselen og etterpå(noe som ikke er så vanlig..),var veldig dårlig i etterkant.så nå har jeg under hele dette sv.skapet vært til kontroll hver 14 dag.det var veldig høyt bt rundt tre mnd,men stabiliserte seg noe etterhvert.er 27 uker nå og har enda ikke hatt en lik måling...så godt å bli fulgt med på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå