Anonym bruker Skrevet 11. mai 2008 #1 Skrevet 11. mai 2008 Hei! Vi har et barn på litt over to, og har prøvd i tre-kvart år å bli gravid igjen. Brukte nesten et halvt år forrige gang, og det er større sjanse for å lykkes til slutt når man allerede har et barn, så jeg tror det kommer til å ordne seg. Men, jeg har snakket med legen min, og hun sier at når man er på min alder (27), så utreder man ikke før det har gått 2 år, i følge nye retningslinjer. Dere andre som bruker litt tid, har dere hørt noe om dette med 2 år før man før man utredes i stedet for 1? Og hvordan hva tenker dere om at det tar tid? Er dere stressa/lei dere/redde for å ikke få flere? Eller flinke til å ta det med ro og tenke at det skjer når det skjer? Jeg er stort sett ganske avslappet, men må jo innrømme at jeg tenker på det. Også har jeg hørt mange ganger at man lykkes først når man slutter å prøve så hardt (fordi da slapper man av, psykisk), men det er vanskelig å prøve uten å prøve! Mange har lurt på om jeg ikke er gravid igjen snart, men når jeg sier at det får komme når det kommer, skjønner de tegningen, slik at jeg slipper mer mas, for det øker i hvert fall stress-følelsen! På en måte godt å vite at det gjelder flere av oss, for, som i et innlegg lengre ned her, har jeg inntrykk av at alle er gravide (og stort sett på første forsøk!), så det er deilig å se her det jeg egentlig vet - at jeg ikke være alene. Håper å få høre noen av tankene deres!
mai mammaen til to Skrevet 11. mai 2008 #2 Skrevet 11. mai 2008 jeg har ikke erfaring med dette da vi har vært så heldig at alt har klaffet på første forsøk begge gangene... men jeg ville bare si at jeg håper du blir gravid igjen fort nå.. kan tenke meg det er kjedelig å gå rundt og vente og vente.... men har også hørt det med at når man ikke går inn for å prøve da blir man gravid alikavel.... så sikkert lurt å ikke stresse med det.. men ikk elett det heller
sekke Skrevet 11. mai 2008 #3 Skrevet 11. mai 2008 hei. nr 1 ble laget på 3 forsøk. nr er ennå ikke laget. vi har prøvd i 11 pp så to tette barn ble det desverre ikke her. var hos legen min på gu for en mnd siden. jeg spurte også om når man setter i gang utredning. han mente etter 1 år,men at det mest sannsynlig ville ordne seg innen den tid ettersom vi har ei fra før på 2 år og 4 mnd. men da begynte de men mannen som måtte levere sædprøve.hvis den var fin startet de med damene som ble satt på kurer for å hjelpe til med eggløsning. ettersom man har barn fra før slapp man å en komplisert undersøkelse. jeg spurte om hard trening kunne påvirke negativt inn på å bli gravid. det mente legen ikke hadde noe å si så sant man ikke mistet mensen. men psyken kunne spille oss et puss,men desverre er det veldig vanskelig å kutte ut tankene. lykke til for oss alle...
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2008 #4 Skrevet 11. mai 2008 Jeg har ikke vært i den situasjonen selv, men har venner som har hatt problemer med å bli gravide, og de måtte vente 2 år før de fikk komme videre til utredning. Det ene paret jeg kjenner som ikke ble gravide etter 8 mnd valgte å gjøre utredningene privat, og da kan man starte når man ønsker (men man må selvfølgelig betale for det selv), og da de private utredningene bekreftet at de ikke kunne blir gravide av seg selv kom de inn i den offentlige køen for prøverør selv om de ikke hadde ventet 2 år først.
Puselure Skrevet 14. mai 2008 #5 Skrevet 14. mai 2008 Med førstemann ble vi gravide på første forsøk, men nå med nr 2 tok det 10pp før det ble klaff. Jeg gikk til akupunktur for å få hjelp til å bli gravid og så satt spiren på første pp etter det. Tror også jeg hadde slått tanken litt fra meg og at det hjalp også. Jeg tok opp dette med fastlegen min og hun sa at en kunne begynne utredning 1 år etter ammeslutt, jeg ammet poden til han var 12 mnd, da ville han ikke mer. Helt forferdelig å gå å vente på spiren syntes jeg, følte det som et nederlag..... Men nå er jeg 38+2, så det er håp tenker jeg, for dere også Ønsker dere masse lykke til!!! Husker vi brukte el-tester for å finne el. Har pratet med ei venninne som fikk el-medikament som forsterker el og det hjalp. Jeg tenker at det går an å høre om å få prøve ut dette kanskje??
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2008 #6 Skrevet 14. mai 2008 Jeg vet ikke om de nye retningslinjene. Men gynekologen min ville hvertfall ikke starte utredning av meg når jeg var der og hadde prøvd 1,5 år.. Så stemmer sikkert.. (Er litt sjekka på grunn av andre ting da, så vet hvertfall at ingenting ser unormalt ut hos meg, er jo alltids noe...)
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2008 #7 Skrevet 14. mai 2008 Vi prøvde over 1 år med førstemann og nesten 2 år andremann. Etter å ha prøvd 1,5 år med andremann ble mannen ble sendt til sædundersøkelse (som var fin!) og jeg ble til slutt henvist til gyn på sykehus hvor jeg fikk beskjed om at alt var fint. Så skulle jeg vente i 3 mnd før jeg tok en ny undersøkelse. Vi fikk altså ikke pergo eller andre hjelpemidler, selv om vi er ganske unge. Heldigvis ble jeg gravid før jeg skulle på den nye gynundersøkelsen... Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2008 #8 Skrevet 16. mai 2008 Tusen takk for svar, alle sammen! Det er deilig å lese at det ikke enten er klaff på første forsøk, ellers er det noe galt, men at det KAN bli klaff på 5. eller 10. pp! Fint også å få tips om hjelpemidler som akupunktur og forsterket eggløsningsmiddel. Det er nesten slik at selv om jeg ikke vil bruke det med det første, er det godt å vite at det finnes skritt man kan ta. Takk og takk, dere! HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå