Mogop fikk augustgutt Skrevet 11. mai 2008 #1 Skrevet 11. mai 2008 Har noen problemskråninger -fulle av ugress, og inntil vi har råd til noen støttemurer osv så har jeg hittil bare slått ugresset. Nå lurer jeg på om det finnes noen krypende buskevekster som kan plantes uten alt for mye forarbeid? Av typen som brer seg utover og "tar knekken" på alt annet ;-) Bark er ikke noe alternativ siden en ustelt barkskråning er verre enn NOE. Hva med dvergfuru?
Gjest Rebel & frøken ledning Skrevet 11. mai 2008 #2 Skrevet 11. mai 2008 du må ikke finne på å slå ugresset med gressklipper o.l. Mange av ugressartene er så godt utvilkla at avskårne plantedeler slår rot. Slår du ugresset og det blir liggende igjen 10 blader, blir dette til 10 planter! Jeg ville gravd opp jorda, fjernet alt av røtter, lagt ny jord. Deretter ville jeg lagt duk (barkduk/fiberduk/plastduk med hull) - dette gjør at ugress ikke spirer. Deretter ville jeg laget plantehull i duken dersom det ikke er. (Klipper bare ut sirkler der du skal plante) og plantet skråningsplanter. Eksempler på planter du kan bruke er jo microbiota (krypbiota), diverse krypende einersorter o.l. Krever lite arbeid. Lykke til Hilsen gartner=)
Gjest Skrevet 11. mai 2008 #3 Skrevet 11. mai 2008 Å fyttigrisen - hold deg nå i alle fall langt unna dvergfuru eller andre sånne furutyper! Det vokser omtrent som ugress og blir stusslig stygt etter hvert.
Mogop fikk augustgutt Skrevet 11. mai 2008 Forfatter #4 Skrevet 11. mai 2008 Men det er finere med slått ugress enn halvmeterhøyt ugress da...... Har forresten mer ugress (løvetann) og kløver i plenen enn gress, men det skyldes dårlig forarbeid... de sier at hvis jeg slår med passe lengde så kan gresset ta litt over etterhvert.... Hadde tenkt meg en enkel løsning i skråningen, da vet du :-) men litt midlertidig... Jeg trodde man måtte dekke duken med bark, men det må man jo forsåvidt ikke skjønner jeg -men det er noen år til den dekkes da. Ja, ja -prøver å få litt særpreg over en kjedelig liten tomt her... tror jeg får bestille en hagekonsulent eller noe.
Mogop fikk augustgutt Skrevet 11. mai 2008 Forfatter #5 Skrevet 11. mai 2008 Ja, jeg har forsåvidt sett mange dvergfuruer med temmelig lite dvergrpeg ;-)
Gjest Rebel & frøken ledning Skrevet 11. mai 2008 #6 Skrevet 11. mai 2008 Ja, du har rett i det, men du gjør bare jævelskapen verre=) Det beste er å dra det opp med rota, fjerne jorda en halv meter ned i bakken og legge på ny jord. Eller sprøyte på en haug med roundup...
Gjest Rebel & frøken ledning Skrevet 11. mai 2008 #7 Skrevet 11. mai 2008 Dvergfuru er forøvrig stygt.
Mogop fikk augustgutt Skrevet 11. mai 2008 Forfatter #8 Skrevet 11. mai 2008 ikke når det er små og nusselige........... THUJA derimot er stygt!!!!!!!!! -tror jeg må legge ut en egen thuja-hate-tråd
Mersa og gutta <3 Skrevet 11. mai 2008 #9 Skrevet 11. mai 2008 Finnes det ikke sånne pakker med blomsterengfrø da? Aner ikke når det må plantes, men mener det bare strøs utover og så er jobben gjort...Fint med masse forskjellige blomster som ikke trenger noe stell!!
Mersa og gutta <3 Skrevet 11. mai 2008 #10 Skrevet 11. mai 2008 Morfar planter dvergfuru på hytten på 60tallet, de er vel en 3-4 meter nå....dvs de vi enda ikke har kappet ned da!
Gjest Rebel & frøken ledning Skrevet 11. mai 2008 #12 Skrevet 11. mai 2008 Thuja suger, ja. Dvergfuru er små og søte omtrent en sesong. Etter det blir det et hælvete uten like.
Mogop fikk augustgutt Skrevet 11. mai 2008 Forfatter #13 Skrevet 11. mai 2008 Jeg lover å ikke plante dvergfuru! Jeg skjønner at jeg like gjerne kan fortsette som før i skråningen inntil jeg har råd til å gjøre det skikkelig. Eller "løp-og-kjøp" fiberduk.............. Nå som jeg har fanget en gartner: hekk som tåler halvskygge mye av dagen? Buksbom? eller går det bra med junisøtmispel (det har vi på resten av tomta) Stauder som tåler halvskygge??
Gjest Rebel & frøken ledning Skrevet 11. mai 2008 #14 Skrevet 11. mai 2008 Buksbom vokser grusomt sent da, men du får en fin hekk av det =) Brudespirea er også fint som hekk, får nydelige blomster i mai. Kan beskjæres kraftig=) Stauder som tåler halvskygge: Sibirmuregull - vokser raskt, dekker godt. fine blader Bregner Hasselurt Vinterglans Gulltvetann og flekktvetann (bunndekkere) Hosta (bladliljer) Gul lerkespore Augustprimula Skogsymre Koreaskjegg /Skogskjegg Klaseormedrue Mysk Bispelue Rosestorknebb Forglemmegei Vårkjærminne Flekklungeurt Prydsvinerot Parkslirekne
Gjest Rebel & frøken ledning Skrevet 11. mai 2008 #15 Skrevet 11. mai 2008 Junisøtmispelen blir forøvrig finest i sol, men tåler skygge.
Mogop fikk augustgutt Skrevet 11. mai 2008 Forfatter #16 Skrevet 11. mai 2008 I love you!!!!!!! Løpe og kjøpe brudespirea i morgen! Har et godt gartneri her, men gartnerne er så veldig opptatte ;-) (de er nemlig alt for flinke!)
Gjest Rebel & frøken ledning Skrevet 11. mai 2008 #17 Skrevet 11. mai 2008 Hehe bare hyggelig du=) Brudespirea er helt nydelig!
Mogop fikk augustgutt Skrevet 11. mai 2008 Forfatter #18 Skrevet 11. mai 2008 også tror jeg brudespirea vokser litt raskere enn søtmispelen -men nå "myrdet" vi også vår i flere år for å få den tett (les:beskar den nesten helt ned, og jeg brukte ROSESAKS på hver eneste grein) Men så har vi (OK, etter 5 år++) en utrolig flott hekk!
Gjest Rebel & frøken ledning Skrevet 11. mai 2008 #19 Skrevet 11. mai 2008 Hehe, man må være litt streng=) jeg syns forøvrig grefsheimspirea er hakket penere enn brudespirea, men det blir jo mye av det samme... Søtmispel er pent=) (og tuja er stygt...=P )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå