<3Elise070508, Adrian 290909<3 Skrevet 11. mai 2008 #1 Skrevet 11. mai 2008 7.mai kom lille elise sofie til verden, 3250 g og 50 cm lang. etter 19 timer med aktiv fødsel og 33 timer tilsammen med maserier og rier kom hun endelig 7 dager på overtid. nå nyter vi tiden sammen med litt(veldig) såre brystvorter og mindre søvn. men det er vel verdt det for den lille prinsessa er det fineste i verden. det hele startet med at eg fikk "rier" natt til mandag, da dette ikkje ga seg reiste vi opp til kk for å se hvordan ståa var. fikk vite da at eg hadde 2-3 cm åpning men var fortsatt litt umoden. brukte dagen på å gå litt rundt og bevege på meg men det skjedde ikkje noe mer.. natt til tirsdag i ca.4 tiden begynte eg å kjenne at det ble noe helt annet en det eg hadde kjent hele mandagen. men det var fortsatt ganske langt i mellom. da kl. ble09.30 kom riene regelmessig med 10 min mellom rom og var såpass smertefulle at eg måtte puste meg igjennom, ringte kk men fikk beskjed om at 10 min. var altfor lang tid i mellom for at det var aktiv fødsel. gikk hjemme med disse riene til 21.30 da begynte de å komme tettere ganske kjapt. de gikk fra 10 til 5 min. på en halv time. vi bestemte oss for å reise opp til kk då, og i bilen kom de enda tettere. da vi kom inn på føden ble eg spurt om eg ikkje kunne starte på storken fordi føden var full, eg sa ja med forbehold om at eg fikk epidural hvis eg ville ha det. satte meg i dusjen da eg kom inn for å lindre smertene, satt der en times tid og ble skjekket i to tiden, da var det fem cm. lå og jobbet med riene frem til fire da hadde eg fått nok ,nå ville eg ha smertestillende, men fikk høre at dette gikk ikkje fordi det fortsatt var fullt på føden. ble en smule hysterisk og jordmoren på storken spurte om eg ville prøve akupunktur, hadde ikkje noe valg egentlig, for der sto plutselig dama som skulle sette nålene. synes ikkje de hjalp litt en gang. begynte nå å bli veldig sliten. . fortsatte til de sjekket meg igjen kl. halv seks, jordmor hadde begynt å gjøre seg klar til slutt fasen og var egentlig sikker på at no var det ikkje lenge igjen før tulla skulle ut, da fikk eg høre at "eg må dessverre si at det ikkje er noen forandring siden to", då hadde eg lagt med rier med to- tre min. mellomrom.då knakk det fullstendig for meg, eg brøt helt sammen. dette så jordmor og sa at hun skulle ordne epidural for meg. kl. 08.00 var eg kommet til himmelen. var nesten smertefri og kunne endelig slappe litt av etter nesten ett døgn med regelmessige rier. ting begynte også å skje nå. nå kom cm. en etter en, det næmet seg presse tid. var ikkje fullt bedøvd så eg skulle kjenne trykkriene og de er vonde... måtte holde igjen i en halv time fordi ellers kom hun med nesa i sky, men hun klarte å snu seg til slutt..klarte å presse henne ut på ca. 15 min. selv om eg var så sliten at eg nesten stoppet å puste i pausene mellom riene.. dette er bare ett "kort" sammendrag om en ganske intens og tung fødsel.. måtte sy 7 sting med det var ikkje så gale. vil annbefale å stå på kravene, men også å høre på jordmor når det gjelder det meste, husk at det er dette som er jobben deiras...=) lykke til alle sammen!!!! og gled dere til det er over=)
Gjest Skrevet 11. mai 2008 #2 Skrevet 11. mai 2008 Gratulerer! Hørte ut som en førstegangs-fødsel... Ganske slitsomt at det trekker ut så lenge. Bra jobba uansett
Supermamm Skrevet 11. mai 2008 #3 Skrevet 11. mai 2008 Gratulerer så mye!: ) Sier som ninaka; bra jobba!
nomiha, lykkelig 3-barnsmor:) Skrevet 12. mai 2008 #6 Skrevet 12. mai 2008 Gratulerer så mye, håper dere koser dere masse med tulla:) Hørtes veldig likt ut som begge mine fødsler, føler med deg, godt at vi glemmer det fort!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå