Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg eg nå i uke 5. og har tenkt på hvordan og når jeg skal si noe til familie og venner. noen her med gode råd:) :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er såklart individuelt, men jeg følte det var greit å fortelle det til familien (som jeg har godt forhold til) og nære venner tidlig, nesten med en gang jeg fant det ut selv. Hvis det skulle skje noe er det greit at de vet hvorfor du er lei deg uten å forklare allting, og dessuten er det utrolig praktisk å ha noen "allierte" dersom det skulle komme spørsmål om hvorfor du går tidlig hjem fra byen (det blir kjedelig etter ca. 3 munkholm, men det kan du jo ikke annonsere), har slutta å røyke, har "ørebetennelse" og går på evige "antibiotikakurer" når det er vinkvelder, sover middag som en annen pensjonist, ikke vil ha fenalår og røykelaks på 17.mai, sier nei til å hjelpe venninna med å male kjøkkenet osv osv.... Og så er det slitsomt å ikke ha noen utenom kjærsten å snakke med i den tidlige fasen når du har en million spørsmål og humørsvingninger.

Når det gjelder resten av verden er vel den klassiske anbefalingen å vente til 3 mnd har gått, men du risikerer jo at folk ser det før du får fortalt det... Jeg har allerede sprukket nyheten, ca 9 uker :)

Lykkelykke til!!

Skrevet

Hehe kjempegodt svart! :) Jeg er helt enig, jeg fortalte det til nærmeste familie og mine beste venner omtrent med en gang. For resten av 'verden' er det 'antibiotikakurer', 'orker ikke ut idag', '*hvisker* kan jeg få en alkoholfri hvitvin...?' frem til 12 uker tenker jeg. Jeg fortalte det også til daglig leder på jobb for noen dager siden fordi jeg har hatt 3-4 ganske traumatiske første uker og følte det var viktig å gi en grunn for hvorfor jeg har oppført meg merkelig... særlig siden jeg fremdeles har 1 måned igjen av prøvetiden på jobb. Graviditeten var svært uplanlagt...

Det viktigste er at det gjøres når det er riktig for deg! En venninne av meg følte det var riktig å holde det totalt for seg selv sammen med samboeren frem til hun var 12 uker på vei, det var hennes valg :)

Skrevet

ja det er jo opp til en hver,men jeg hadde lyst til å vente til jeg er 12 uker på vei ,men samboeren min hadde lyst til å fortelle det til foreldrene med en gang,men jeg måtte fordøye nyheten først og bli vant til tanken før man sier det til de nærmeste. så nå til uken skal vi fortelle det til de som står oss nærmest .. men jeg er litt usikker på om når tid man skal fortelle det til sjefen og kollegaer... har jo ikke noe tung jobb så er jo ingenting som trenger tilpassing til meg. så føler egentlig at det kan vente til det kommer litt mage ;) men jeg må jo si at jeg gleder meg til å fortelle det til familien ;) lykke til dere med å fortelle det ;)

Skrevet

tusen takk for gode råd. min samboer er på jobb,pg kommer ikke hjem før om 3 uker. så vi venter til da med å fortelle det:)

jeg har også ei datter fra før som snart blir 7 år:) det blir ei spennende til i vente. men samtidig så redd for at noe skal gå galt. jeg fikk en sa i uke 6 for 3 måneder siden

Skrevet

Sagt det til nærmeste familie og dem aller beste vennene :) Jeg er 7+4 nå..

Skrevet

Er nå 6+4 og vi har ikke fortalt nyheten til noen enda.., skal til lege når jeg er 10+0 og tenkte vente til da med å fortelle det til familien. Har lyst å fortelle de nære venninene mine det, men vil vente med de også til jeg har vært hos legen.

Skrevet

Jeg sa det til mine nærmeste fra uke 8. Alle holdt det hemmelig, helt til vi glemte oss og ryktene startet. "alle" viste om det før uke 10, og "alle" var så glade på våre vegner. Jeg var litt irritert over hvor fort ryktene gikk, for syns det var skummelt om det skulle gå galt. Men i uke 13 gikk det galt og jeg SA.... Da gikk ryktene omså enda raskere. Og da var jeg nesten glad for at alle viste hva jeg hadde vært igjennom...

Med deg skal det selvfølgelig gå helt greit:)) Si det akkurat når du er klar for det.

Lykke til videre og kos deg masse med den voksende magen:)

Skrevet

Hei! Vi fortalte det til foreldrene våre etter 4 uker, så bestemte vi oss for å vente til jeg hadde vært på 1.kontroll med å si det til søsken og venner. Men det gikk ikke;) Jeg røpte meg, og flere av vennene fattet mistanke ganske kjapt! Vi har allikvel prøv å holde det litt hemmelig, men nå vet de fleste det. Jeg er 10+5 på vei, så det er jo et stykke uti svangeskapet.

Etterhvert så tenkte vi at folk får vite om det går galt også, så da er det kanskje like greit at ikke alt er så hemmeliggjort.

Sjefen og arbeidskollegaer fikk vite det etter ca. 8 uker. Jeg hadde da vært hjemme noen dager. Så for at de kunne ta hensyn til meg på jobben, var det like greit at jeg inoformerte dem tidlig.

Lykke til, dette er gøy!

Skrevet

Vi fortalte det for noen dager siden (ca 10 uker). Hadde egentlig tenkt å vente til de "magiske" 12 ukene, men siden vi hadde vært på to ultralyder som begge viste at alt var i skjønneste orden fant vi ut at de 12 ukene ikke gjaldt lenger. I tillegg passet det bare veldig bra, siden familien min var her samme kveld som vi hadde vært på ultralyd nr 2, og vi ville jo si det ansikt til ansikt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...