Gå til innhold

Hvor "hardt" tør dere trene i 1:e trimester?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nylig funnet ut at jeg er gravid! Endelig, etter mange års prøving!! Det er et mirakel! Det jeg lurer på er trening. Jeg bruker å jogge rolig1-2 ganger i uken, og lurer på om jeg fint kan fortsette med dette? Vil nødig gjøre noe galt så jeg risikerer å miste! Jeg kjenner en dump følelse i magen da jeg har jogget denne uken, og føler at jeg må slå over til gange....er det jeg som overreagerer. Det er ikke ubehagelig, men jeg føler meg usikker på hvordan jeg skal lytte til kroppen. Kan jeg jogge som før?

Noen gode råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan sikker gå turer eller svømme i stedet, men føler at joggingen gir meg den beste trimmen. Får "ristet" løs litt stive muskler osv..:-).

Skrevet

Hei!

Du skal kunne trene som før, men ikke med et mål om å komme i bedre form. Hvis du kjenne ubehag, skal du stoppe opp å ta det litt roligere.

Jeg er instrutktør ved et treningssenter, og har fortsatt timer, skal ha det så lenge det er behagelig å trene! Det finnes gode råd å få hos legen også!

Lykke til!

Gjest Tale30
Skrevet

Hei

Dere er heldige som klarer å trene! Jeg er vant til å trene 4-5 ganger i uka, men etter at jeg ble gravid klarer jeg ikke tanken en gang. Er i 8 uke og er så kvalm og trett at jeg så vidt kommer meg gjennom dagen på jobb.

Men det skal visst bli bedre etter 12 uker, så jeg håper på å komme igang med trening da. Det er jo veldig nyttig å være i god form til siste del av svangerskapet.

Slik jeg har forstått det så er moderat trening det beste. Det vil for eksempel på SATS si at man kan være med på de gule timene. Men det kommer nok også an på hvor god form man er i før man blir gravid. Hør med legen eler jordmor, de har nok svar. Treningsveiledere på treningssenter har også kunnskap om dette.

Skrevet

jeg går på de timene jeg har lyst til, så legger jeg an intensiteten etter det jeg orker.. var på stramopp puls idag, mye hopp og sprett.. merket det veldig godt i mine ømme (!) pupper.. klarte liksom ikke være like spretten som til vanlig.. vi skal jo heller ikke ha 100 % av maxpuls, mer 85 %.. ikke bra med overoppheting.. begynner jo å bli rimelig varmt å trene etterhvert nå også..

Skrevet

Jeg har ikke vert så flink til og trene sann egentlig, men tar situps og styrketrening og prøver og gå en tur sann ca hver dag :) Kan jeg fortsette med styrketreningen og ta situps?

Skrevet

Da jeg gikk gravid trente jeg aerobic som vanlig, kuttet ut øvelsene hvor vi skulle ligge på magen etterhvert..... ;o) Jeg spilte også innebandy to ganger i uken. Da jeg var ca. 25 uker begynte jeg å få sterke kynnere da jeg var i fysisk aktivitet og måtte ta det mye roligere....

Skrevet

Jeg har lest en plass at sits up ikke er så bra, det har noe med musklaturen i magen å gjøre. For dere som liker å trene så har dere jo trimguiden på venste side der dere kan gå inne å lese om hva dere kan gjøre og ikke...

Gjest yrild
Skrevet

Enig med Tale30

Heldiggriser som er så opplagte at dere kan trene!! Jeg er dvask, dorsk, kvalm og trøtt... skulle gjerne ha trent som før, så jeg ikke blir helt ellefanttung :-)

Klem

Skrevet

Man kan trene omtrent som før, men man skal passe på å ikke få for høy puls, og heller ikke bli for opphetet!

Så skal man helst ikke gjøre for "tung" styrketrening.

Man skal stoppe å trene ved ubehag.

Skulle ønske jeg hadde hatt overskudd til trening, men kommer forhåpentligvis sterkere tilbake ut i 2.trimester når kvalmen og trettheten har gitt seg!

Har jo en del hagearbeid for tiden, så jeg får jo beveget meg litt da ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...