CC2u Skrevet 11. mai 2008 #1 Skrevet 11. mai 2008 Hei! Er annengangsfødende og begynner å tenke litt på fødselen og smertelindring. Forrige fødsel synes jeg var et rent helvete og tenkte "aldri mer"! Men nå skal jeg til pers igjen. Fikk epidural sist, men den virket bare på halve siden av kroppen. Og riene ble vel litt svekket, og brukte evigheter til å presse ut babyen. Nå som jeg har sett jordmødre både på svensk og norsk tv, ser det ut som det er veldig mange som bruker lystgass og det holder med det. Har lyst til å høre om de som har erfaring med dette, og spesielt høre fra de som har prøvd både lystgass og epidural.
*Super*Mamman* Skrevet 11. mai 2008 #2 Skrevet 11. mai 2008 Jeg har prøvd lystgass under begge mine forrige fødsler.. Synes ikke det tar noe på smertene, men de blir lengre "borte" liksom, og en får en slags deilig rus som gjør alt lettere og at tiden går fortere.. Er også deilig å ha den å konsntrere seg om når riene kommer.. Gleder meg til lystgassen igjen jeg ja:) Fikk også epidural sist, men merka 0 effekt.. Første gang ble jeg heeelt smertelindret av den. men den fødselen endte i keisersnitt da, så fikk ikke forsøke løpet ut.. Lykke til med fødselen:)
SuperMoM <3 Skrevet 11. mai 2008 #3 Skrevet 11. mai 2008 Jeg har prøvd begge deler,men det skal sies at jeg ble satt i gang.(har hørt at riene/fødselen blir mer intens av igangsetting) Lystgass hadde absolutt null virkning på meg,men epiduralen hadde utrolig god virkning på meg. Og mest overraskende av alt var at faktisk epiduralen hjalp til med å få meg raskere moden.Eller gjorde slik at jeg fikk raskere åpning for å si det mer korrekt. Jeg har litt angst for å føde igjen,så kommer sikkert til å be om epidural igjen. Det har litt med at jeg frykter at halebeinet knekker under denne fødselen også!
Minervae Skrevet 11. mai 2008 #4 Skrevet 11. mai 2008 Fødte for første gang 27.april, og prøvde både epidural og lystgass. For meg så fungerte epidural helt fantastisk, kjente knapt riene når den begynte å virke. Smertene i magen og korsryggen ble helt borte, og i underlivet kjente jeg bare en slags dempet smerte som egentlig ikke var smerte, men mer ubehag. Lystgassen hadde liten effekt i seg selv synes jeg. Prøvde så godt jeg kunne før epiduralen fikk effekt, men lystgassen fjernet ikke smertene i riene. Men likevel fikk jeg en slags god "rus" når jeg pustet inn flere ganger, som om jeg kom meg litt vekk fra riene. Som sagt merket jeg riene VELDIG godt, selv om jeg pustet inn all lystgassen jeg kunne. Behøvde ikke lystgassen så mye etter epidualen fikk effekt, men brukte lystgassen ivrig da pressriene kom - for epiduralen skal ikke fjerne følelsene i underlivet helt, man skal kjenne når man må presse, så derfor var lystgassen god å ha den siste halvtimen med pressrier.
månesøster Skrevet 11. mai 2008 #5 Skrevet 11. mai 2008 Har lest et sted at lystgass fungerer for rundt 50% av fødende - noen har god effekt, mens andre blir kvalme osv. Så det er vanskelig å vite hvordan det vil virke på deg på forhånd. For meg virket lystgassen veldig godt (ble igangsatt etter vannavgang) - for det første hjalp den meg å puste riktig, for det andre hadde jeg noe å konsentrere meg om/holde i, og for det tredje tar den "toppen" (smertene) av riene - så anbefaler absolutt å prøve, tror du finner raskt ut om det er tingen for deg. Epidural har jeg ikke prøvd - så der er jeg blank;) Lykke til uansett!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå