sneipen <3 snuppa Skrevet 11. mai 2008 #1 Skrevet 11. mai 2008 skal ha lammelår til middag i morgen. men har aldri laget det før.. kan noen skrive det ned til meg? tilbehør?
meg & to små vampyrer Skrevet 11. mai 2008 #2 Skrevet 11. mai 2008 Jeg pleier å: -gni låret inn med masse olje og krydder dagen før, rosmarin er bra og mase masse hvitløk, salt og pepper -steke det i en 2-3 timer dagen det skal serveres, steketemperatur kan du f.eks. finne på matprat.no -jeg liker å steke noen hele rødløk og masse sopp i ovnene sammen med låret den siste halvtimen-timen. -annet tilbehør er for meg fløtegratinerte poteter, sennep, tzatsiki, brokkoli eller rosenkål, gulerøtter.
sneipen <3 snuppa Skrevet 11. mai 2008 Forfatter #3 Skrevet 11. mai 2008 takk for svar. tenkte ikke på på gå inn på matprat.no:))
Musemor med tre søte små Skrevet 11. mai 2008 #4 Skrevet 11. mai 2008 Stikk endel hulle i låret og putt hvitløk i. Lag en marinade av smeltet smør, hvitløk, timmian, paprikapulver og sitron. Legg låret på en rist med langpanne under i ovnen på 125 grader. En tommelfinger regel er at låret skal stå vekten i timer + 30 min. F.eks. desom det veier 2,5 kg skal det stå 3 timer. Ved bruk av steketermometer har du at den er rosa ved 70 grader og gjennomstekt ved 76 grader. Hel noe vann i langpannen for å forhinder at låret blit tørt, fyll på ved behov. Pensl det med marinaden ca hvert 15-25 min. Ca 30 min før ferdig tar du ut langpannen og heller av kraften. Den skal brukes til saus. Legg så i langpannen en blanding av skivede poteter, sopp og vårløk. Krydr med oregano, basilikum og salt. Ha litt olje over og sett inn igjen. Øk temperaturen til 175 Lag enten sjysaus av kraften, eller bruk den i en ferdigpose. Potetene er ferdig samtidig som lammet. Serveres med en frisk salat
silia Skrevet 11. mai 2008 #6 Skrevet 11. mai 2008 Verdens beste oppskrift finner du på matprat.no: Provencalsk lammelår!!! Kjempe-enkelt, og så nydelig at det kan sammenlignes med en orgasme....(iallefall nesten). Fiks og ferdig med potetene i samme form som kjøttet... Må prøves!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå