Gå til innhold

Ang bekkenløsning og lege ( langt)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 18+3 nå og sliter voldsomt med smerter i korsryggen, klarer ikke sitte stille.. Skal jeg på en litt lengre biltur må jeg vri og vende på meg, akkurat som jeg er skikkelig rastløs, men er ikke det da :) I det siste har jeg fått smerte på høyre side av ryggen, noen ganger helt på siden. Smertene har jeg når jeg sitter, ligger og hvis jeg går over lengre tid. Aner ikke om dette er et tegn på bekkenløsning (lengen sa ikke noe)..

Jeg jobber som kokk og går derfor veldig mye, sliter fra før av med benhinnebetennelse som ikke gjør det lettere akkurat..:/ Alt dette er legen min klar over og tenkte det kunne lønne seg å ta en tur til henne. Hun sa hun helst ville ha meg til å jobbe (siden det var så tidelig i svangerskapet), men sykmeldte meg 100% i 2 uker og 50% i 2 uker etterpå for å se hvordan det går. Men hun var veldig klar på at hun ville at jeg skulle jobbe. Jeg vil jo helst jobbe, men er redd hvis det blir for mye med 50% også at legen da setter seg på bakbena.. Jeg aner ikke hvor mye rettigheter jeg har akkurat der, men jeg kjenner jo bare på kroppen min. Og det er ikke gøy å nesten ikke klare å gå når man er ferdig på jobb :( Hva tror dere? Bite tenna sammen og jobbe så godt jeg kan? Noen med samme erfaring kanskje?

Takk for svar til dem som orker å lese alt dette :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan vel hende at det er en idè å få henvisning til jordmor eller noen som kan sjekke bekkenet ditt og finne ut hvordan det ligger an. Det er utrolig viktig at du ikke belaster det noe særlig hvis det har begynt å "skli ut" da det kan føre til langvarige senskader og problematisk svangerskap.

Trodde egentlig de fleste leger var opptatt av dette. Jeg ville ikke bitt tenna sammen uten å ha blitt skikkelig utredet først, og det burde du jo kanskje få gjort de to ukene du går 100% sykemeldt?

Du har rett på å bli hørt utredet om legen din mener at du ikke er så svekket at du trenger en sykemelding, og du er uenig. Det må jo på en måte dokumenteres.

Stå på krava:) Lykke til.

Skrevet

Jeg er 17+1 og har vært sykemeldt hele sv.skapet. Men gått aktivit den siste tiden. Kvalmen har endelig gitt seg men nå gått over til bekkenløsning. Eller låsning da. Jeg går til kir.pr og det har vært en utrolig god hjelp. Nå vil nav og jobb at jeg skal forsøke og jobbe vanlig igjen. Er redd selv for at dette ikke går da jeg har kjempe vondt i ryggen og nedøve bena.. Kir pr sier jeg ikke må gå langt om gangen og ikke løfte tungt eller stå lenge. Han anbefaler meg og ikke jobbe vanlige dager,men gå aktivt. Jeg vil også jobbe, men klarer desverre ikke utføre jobben min.. Derfor har kirpr skrevet et brev jeg skal gi til lege jobb og nav der han skriver sin vurdering.. Kanskje dette var noe for deg? Anbefaler deg iallefall til å gå til kir.pr, har blitt så positvit overasket etter mitt besøk der.. Første gang blejeg bare verre,men så har det bare blitt bedre.. Hadde veldig mange låsninger i rygg og bekken som han knakk på plass..

Ønsker deg lykke til. Dette er 3 gang jeg er gravid, føler meg også presset mange ganger, Folk mener jeg skal klare kunne å jobbe osv.. Men denne gangen skal jeg ikke presse meg. Angrer bare på det,det blir bare verre.. Stå på ditt.. Det er din kropp!!

Skrevet

Du må få behandling! Jeg er aktivt sm pga rygg plager + bekkenløsning. Hadde to fysio timer sist uke + en time hos naprapat (den må jeg betale selv), + treningsopplegg hjemme (bruker ca 1time pr dag totalt på å trene).Og bare på en uke er jeg blitt merkbart bedre! Er ikke akuratt blitt en ungfole, men i går overlevde jeg å gå på fest uten å vri meg av smerte når jeg kom hjem. Jeg må fremdeles ta alt med ro, men bare det å virkelig lære hvordan jeg bør f.eks. reise meg opp fra liggende stilling, snu meg i senga, kle på meg etc hjalp masse. Er spent på hvordan det går neste uke på jobb...

Ole-brum, vil kiropraktoren virkelig knekke på korsrygg/bekken nå som du er gravid? - Hverken naprapat eller fysio ville gjøre noe med meg...

Skrevet

jeg også går til kiropraktor å får behandling. Fysio kan jo ikke no om å knekke på leddene, de kan jo bare massere og hjelpe å trene riktig.

Hadde ikke kiropraktoren knukket på meg i dette svangerskapet hadde jeg ikke kunnet gå i det hele tatt, jeg går også til klassisk akupunktør å får bort irritasjonene i bekkenet slik at det går lenger tid før det sklir tilbake, uten akupunktør hadde jeg nok hatt låsningene tilbake etter 2 dager men nå holder det i ukesvis hver gang...Akupunktøren bruker også laser og homøpatmedisin...

Sist svangerskap brukte jeg mye tid på å samle beina inn og ut av bil, ta korte steg, gå baklengs ned trapper, sitte mye i ro og bruke bekkenbelte...alt dette gjorde bare bekkenet enda mer betent siden jeg alltid var totalt andspent, var livredd for å skreve for mye.

Denne gang lever jeg som normalt, bekkenbelte ligger bortgjemt langt inni skapet og krykkene nede i kjelleren og der skal de være dette svangerskapet...alle disse tingene svekker musklene i bekkenet og gjør det svakere og mer betent....

Blir like frustret hver gang noen nevner fyisoterapi for vonde bekkener for de fleste blir ikke bedre av bare dette....men uansett hvor mye jeg nevner dette virker det ikke som noen tar dette til seg.

Dette året holder politikerne på å lage ny info til kvinner som sliter med bekkenløsning. Der blir det nevnt at kiropraktor og akupunktur er det som best hjelper på bekkenløsning. Du kan lese om dette på siden for kvinner som lider av bekkenløsning. Skal se om jeg finner adressen.

Skrevet

litt av samme problemet som deg.

Var med legen på fredag. jeg er 50% sykmeldt og har vært det i over 8 uker nå.

på fredag greide jeg ikke mere..dro ikke på jobb. Er så gåen i bekkenet mitt hver dag på jobb. Jobber i en produskjon så må stå hele tiden uten mulighet til å sette meg ned utenom de faste pausene vi har.

Fikk 100% sykmeldign med beskjed om jeg skulle gjøre ingeting denne uka og bare slappe av, så ville hun ha meg tilbake på jobb om det så var bare 1-2 timer hver dag. (jobber 2t så pause og så 1,5 time på 50%)

Det hun ikke forstod var jo at jeg blir bedre av å ikke gjøre noe spseielt og værre når jeg er på jobb. t.o.m husarbeid blir jeg værre av.

Så hennes mening var jeg burde ha avlastning til husarbeid. mannen er på sjøen nå og blir borte 5 uker, så da spurte hun om jeg hadde svigermor,mor eller søster i nærheten . svigermor sa jeg, min famile bor flere timer unna.

for jeg burde ha avlatning hjemme, sa jeg men jeg har ingen som kan avlaste meg.

for hun mente at jeg måtte også ta det med ro hjemme som jeg tok det med ro på jobb.

sa jeg at jeg har to unger + jeg må gjøre litt husarbeid. Kan ikke la være å gjøre noe husarbeid.

Jeg har ikke akkurat storrengjøring hell da..tar bare det groveste, og jeg kan jo kjenne etter når jeg er hjemme å ta det i mitt eget tempo. Det kan jeg ikke på jobb..der MÅ jeg stå så lenge til det blir pause der.

Så jeg skjønner ikke helt logikken med at jeg bør ha avlastning hjemme, men hun vil ha meg på jobb (der ejg blir værre)

Hun mente det var bedre jeg jobbet litt enn jeg lå hjemme på sofaen å slappet av hele dagen.

Ble en smule provosert ja.

jeg er 24 uker nå. Er et stykke igjenn av svangerskapet, men har jobbet på samme plass de to andre svangerskapa, der ejg ble fult sykemelt med nr 1 når jeg var like langt kommet som nå, visst ikke før..og nr 2 var jeg allerede sykmelt fult i uke 12 pga jeg ble fortere værre enn nr 1.

Og nå har jeg hatt den innstillinga at jeg gidder ikke gå hjemme å surre vil prøve å jobbe litt. Lell at jeg har hatt utrolig vondt etter jobb hver dag..vondt fra jeg står opp til jeg legger meg, men litt bedre i helgene når jeg har fri.

Men nå tenkte jeg nok var nok..men tydeligvis IKKE.

Skulle gjrne ønsket jeg at jeg hadde null bekkenløsningsplaget og kunne jobbet uten å få det så vondt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...