Gå til innhold

Min teori i forhold til solfaktor.:)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg liker ikke å sole meg, men for egen del føler jeg at jeg må til pers nå. Skal snart til middelhavet og kroppen har ikke fått sol på to år. Så litt farge på utsatte steder skader ikke. Kommer utvilsom til å være eksponert for sterk sol og blåblek hud blir fort brent. Det jeg mener er: For en som nesten kjeder seg i hjel under solingen må det være bedre med en halv time uten faktor enn å smøre seg med høy faktor og på den måten mangedoble solingstiden. Er jeg inne på noe her eller?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man kan jo uansett oppholde seg kort tid i solen uten faktor. Og så forlenges jo bare tiden det er trygt med faktor. Så hvorfor ikke en 15 min her og en 20 min der.

Men pass på så du ikke glemmer tiden om du er uten faktor. For da blir man lett brent. :)

Skrevet

Nei jeg tror du er litt på bærtur ;)

Solkrem gjør jo bare at du kan være x ganger lengre i solen uten å bli solbrent + at du ikke blir skadet av de farlige strålene.

Hvorfor plage seg selv med å ligge i sola om man ikke liker det? hva med å gå tur, sykle etc isteden ?

Enig med deg soling er noe herk.

Skrevet

Helt seriøst, så har en lege sagt at du skal sole deg en stund før du smører deg, så gi gass du ;)

Skrevet

Selv bruker jeg aldri solkrem her hjemme.. , men jeg blir ganske fort brun da.. en halvtime under solen uten solfaktor burde jo gå greit.., men er det sånn at du blir brent iløpet av den halvtimen er det like greit og smøre deg.., for ellers så må du jo holde deg helt unna solen i 1-2 dager etterpå på de områdene uansett..

Mange med helt blå/lys hud blir jo sjelden brun.., men bare brent har jeg hørt.. Men regner med at du kjenner kroppen din og hvor mye den tåler av sol før du blir brent,,

Jeg bruker som sagt ikke solkreem.., så ingen pekefinger fra meg..

hehe.. =)

Skrevet

Jeg går veldig mye tur. Blir som regel noe brun på armer og legger. Ansiktet soler jeg aldri. Men vet jo at 14 dager i sydfrankrike er det samme som noe bading. Ligger jo som regel under parasoll, da. Men tipper minsten får meg ut i sola, den propellen:)

Skrevet

Jeg skjønner tankegangen din HI ;)

Jeg blir langsomt brun. Og bruker jeg ikke faktor føler jeg at jeg får farge. Realiteten er at huden blir brent og det flasses av fort!

Har dermed "eksperimentert" litt. Bruker lav faktor, 4. Og smører heller OFTE. Og det funker som søren. Bruker man ikke noe smøring når man er ute i sola blir huden veldig tørr. Fuktigheten forsvinner. Og det er ikke bra.

Det som er er jo at man blir faktisk brun med solfaktor 15. Eller 20. Sies det! Men det virker ikke alltid sånn. Det virker ikke sånn på meg hvertfall. Jeg tror jeg aldri har blitt brun på solfaktor 15. Har ikke sett antydning til farge en gang!

Men uansett: Det er viktig å smøre seg. For å opprettholde fuktigheten i huden. Og det er veldig rart om du bare skulle være ute i sola kun 20 minutter av gangen. Man er jo ute hele tida? Er man ikke:)

Skrevet

Om det bare er viktig for fuktighetens skyld kan man jo smøre seg med vanlig bodylotion.

Er ikke alle som er ute i sola så lenge av gangen nei. :)

Skrevet

Joda. Ute hele tiden. Men som regel påkledd på utsatte steder:)

Skrevet

Spørs åssen hud du har.Men hvis du ikke har solt deg på to år så blir du garantert solbrent hvis du ikke bruker faktor.

Jeg blir kjempefort brun og bruker alltid solfaktor.

Tar ikke noe særlig lengre tid og bli brun med faktor.

Og blir du solbrent så får du jo ikke solt deg der resten av ferien kansje.

Man skal ihvertfall ikke sole seg på en stund , der man blir brent.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...