Gå til innhold

Vanlig med glucosebelastning så tidlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er gravid i uke 7, og legen min mente at jeg burde komme inn og få tatt en glucosetest så fort som mulig. Dette var blitt standard prosedyre for alle nå mente hun. Trodde det var noe man evt måtte ta litt senere i svangerskapet jeg. Mistenker henne for å få meg til å ta testen bare fordi jeg er overvektig... Irriterer meg litt. Har da gått igjennom to svangerskap tidligere uten å ha antydning til svangerskapsdiabetes. Og nå har jeg lagt om kostholdet, og spiser ganske sunt og lite sukker i tillegg.. Lyst til å nekte, for jeg kan ikke akkurat si at jeg gleder meg til testen nei :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg går gravid for 4 gang. Har aldri fått tilbud om glukosebelastning. Tror ikke d er nødvendig.

Skrevet

Du kan fint nekte å ta den prøven, men de fleste leger/jordmødre ønsker jo bare å kunne forsikre oss gravide om at vi ikke er i risikosonen for å få svangerskapsdiabetes. Men dette varierer noe fra lege til lege og fra jordmor til jordmor. Det kan også variere hos en og samme jordmor. Jordmoren som jeg og ei venninne går til anbefalte meg å snakke med legen min om å få tatt denne glukosebelastningstesten, mens venninnen min måtte ta opp dette med jordmor selv. Legen min mente at det ikke var noen vits i å ta denne testen, til tross for at jeg er litt overvektig jeg også. Jeg fikk i stede ta en blodsukkertest - en enkel liten blodprøve. Og jeg har ikke hørt noe fra legen min ang denne blodprøven, så da vil jeg tro at alt var ok med blodsukkeret mitt. Venninnen min tok glukosebelastningstesten hos sin lege og fikk påvist at hun har svangerskapsdiabetes. Men hun har diabetes i familien, det har ikke jeg.

Men jeg må si meg enig i at det virker som at det er litt i tidligste laget å skulle ta denne testen allerede før du har rundet 1.trimester..! Det ble vel tatt opp med meg (og venninnen min) da jeg nærmet meg slutten av 2.trimester mener jeg å huske. Det kan også ha vært i begynnelsen av 3.trimester, men det var ihvertfall i 2.halvdel av svangerskapet.

Du gjør jo som du vil ift glukosebelastningstesten. Er ingen som kan tvinge deg til å ta den hvis du ikke vil, men det er jo en ekstra sikkerhet for barnet i magen da...

Skrevet

Det vanlige er å ta glukosetest i uke 20 og nærmere uke 30. Det er økt fare for utvikling av svangerskapsdiabetes for:

*de som har foreldre eller søsken med diabetes type 1 eller type 2

* gravide som er over 38 år gamle

* gravide med forhøyet blodtrykk

* gravide som var overvektige før svangerskapet (BMI over 27)

* de som tidligere har hatt svangerskapsdiabetes

* innvandrere fra India, Pakistan, Bangladesch, Sri lanka (det indiske subkontinent) eller Nord-Afrika.

Snakk med legen din dersom du tilhører en eller flere av disse risikogruppene!

Info fra lommelegen.no:

Hvordan kan jeg finne ut om jeg har svangerskapsdiabetes?

Alle gravide får undersøkt urinen sin ved alle kontrollene som gjøres i løpet av svangerskapet. Man sjekker da om urinen inneholder sukker (glucose). Testen viser også om det er mye eller lite sukker i urinen. Dersom du har et klart utslag på sukker vil du få tilbud om en såkalt glukosebelastningstest. Les mer om denne her. Man kan også måle blodsukkeret direkte i blodet (fastende prøve).

Svangerskapsdiabetes! - Hva nå?

Dersom du har fått diagnosen svangserskapsdiabetes skal du følges ekstra godt opp, enten av fastlegen din eller av spesialist. Hvem som gjør dette, og hvilke tiltak som skal gjøres avhenger av hvor høyt blodsukkeret ditt er etter glukosebelastningstesten. Dersom det er veldig høyt (over 9) bør du gå til spesialist for videre kontroll Ved lavere verdier skal man forsøke med livsstilsråd (leve sunt, spise mindre sukker, være aktiv) som også gjelder for dem med diabetes type 2.

Sukker i urinen - har jeg svangerskapsdiabetes?

10-30% av alle gravide har på ett eller annet tidspunkt sukker i urinen. I en normal situasjon slipper ikke nyrene ut noe sukker av kroppen. Alt blir sugd opp og urinen er derfor uten sukker. For at urinen skal inneholde sukker må blodsukker-nivået overstige ca. 15 mmol/liter (normale verdier hos ikke-diabetikere etter å ha spist: lavere enn 11.1). Hos gravide senkes derimot terskelen for når nyrene slipper ut sukker. Dersom man får påvist sukker i urinen under et svangerskap betyr det altså ikke nødvendigvis at blodsukkeret er forhøyet - årsaken kan ligge i nyrene. Dette kan du få sjekket ved å måle blodsukkeret, eller ved å ta en glukosebelastningstest.

Etter fødselen

Dersom du har fått påvist svangerskapsdiabetes anbefales det at du tar en ny glukosebelastningstest ca 3 måneder etter fødselen. Slik kan man se om dette kun var en svangerskapsdiabetes eller en diabetes type 2. De som har hatt svangerskapsdiabetes har økt risiko for å utvikle diabetes type 2 senere i livet.

Håper dette var til hjelp:)

Skrevet

jeg har hatt svangerskapdiabetes i begge to svangerkapene og har enda ikke tatt glukosebelastning er 24 uker på vei.

Så synes det er tidlig ja

Skrevet

Jeg fikk beskjed av min jm at de hadde fått nye retningslinjer å forholde seg til når det gjaldt glukosebelastningstesten, og det var at alle gravide med bmi over 27 skal ta den i uke 26.

Jeg har aldri hatt tegn til svangerskapsdiabetes, ikke sukker i urinen, ikke voldsomt tørst, ingen i familien med diabetes osv, men da jeg tok testen fikk jeg allikevel konstatert sd. Kan derfor vært lurt å ta testen om du har høyere bmi enn 27.

Det gjør jo ikke vondt eller er noe fælt, så jeg hadde ikke tvilt med å ta den. Må jo være greit å få det avkrefta eller bekrefta. Har du det (noe du som sagt kan uten å ha tegn til det!), så trenger du, og spesielt babyen din, ekstra oppfølging på sykehuset.

Jeg ville så absolutt fulgt legens råd!

Bare sånn til slutt, så så ikke legen min poenget med at jeg skulle ta den testen heller, så han ble ganske lang i maska da vi fikk svaret..!

Skrevet

Jeg fikk beskjed av Jm i uke 16 at når jeg kom til uke 28 skulle jeg ta den.

Årsaken er at jeg er overvektig, samt at begge bestefedrene mine har diabetes..

I tillegg har jeg pcos, som gir økt risiko for diabetes, så jeg går på Metformin, utskrevet av sykehusest iforb. m/prøverør..

Testen har jeg tatt en gang før, så jeg visste hva jeg gikk til. Men det gikk bra og testen var fiiin :)))

Skrevet

jeg har tatt testen i begge svangerskap, og da rundt uke 26-27-28. Er overvektig, derfor jeg måtte ta den. Bodde et annet sted første svangerskap, men har fått samme beskjeder både fra jordmødrene og legene jeg har gått/går til.

Skjønner jo at du ikke gleder deg, det smaker pyton og er ikke noe stas å drikke det på tom mage for så å vente i to timer før man tar siste blodprøve og endelig kan spise...men jeg tenker at det er verdt det både for egen del og ungens del.

Lykke til uansett!

Skrevet

Det hørtes forferdlig tidlig ut da. Jordmor til meg sa det måtte tas før uke 28 (så rundt den tiden høres mest normalt ut). Må bare innrømme at jeg ikke klarte å gjennomføre den, alt kom i retur etter et kvarter. Men jeg valgte å forsøke iom det anbefales ved BMI over 27.

Skrevet

Tok denne testen på fredag jeg og synes ikke det var forferdelig. Hadde hørt mye om denne grusomme drikken, men er jo bare sukkervann! Går helt fint. Ta med en bok eller strikketøy til legen så går de to timene fort. Er verdt å ta testen, jeg utsatte det men det viste seg at jeg HAR sv.diabetes. Glad jeg tok den jeg. :)

Skrevet

Takker for svar :)

Jeg har tatt glucosebelastning ved forrige svangerskap, og da fant de ikke noe. Er greit nok å ta den, og vil jo det beste for babyen. Men synes det er svært merkelig at hun ville at jeg skulle ta den så fort som mulig. Alt er jo uansett så usikkert når man bare er 7 uker på vei, og jeg har hatt små blødninger også (stoppet nå altså). Men skjønner ikke hvorfor ikke jeg også skal vente med å ta den til uke 20-28 eller noe.. Tror jeg forsøker å ringe helsestasjonen for å få deres mening først jeg. Fikk også beskjed av legen min om å gå i luka for å bestille time, mens der fikk jeg beskjed om at jeg ikke trengte time, men bare kunne møte opp. Skjønner egentlig ikke helt den legen min bestandig jeg..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...