Gå til innhold

Vanlig med glucosebelastning så tidlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er gravid i uke 7, og legen min mente at jeg burde komme inn og få tatt en glucosetest så fort som mulig. Dette var blitt standard prosedyre for alle nå mente hun. Trodde det var noe man evt måtte ta litt senere i svangerskapet jeg. Mistenker henne for å få meg til å ta testen bare fordi jeg er overvektig... Irriterer meg litt. Har da gått igjennom to svangerskap tidligere uten å ha antydning til svangerskapsdiabetes. Og nå har jeg lagt om kostholdet, og spiser ganske sunt og lite sukker i tillegg.. Lyst til å nekte, for jeg kan ikke akkurat si at jeg gleder meg til testen nei :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg går gravid for 4 gang. Har aldri fått tilbud om glukosebelastning. Tror ikke d er nødvendig.

Skrevet

Du kan fint nekte å ta den prøven, men de fleste leger/jordmødre ønsker jo bare å kunne forsikre oss gravide om at vi ikke er i risikosonen for å få svangerskapsdiabetes. Men dette varierer noe fra lege til lege og fra jordmor til jordmor. Det kan også variere hos en og samme jordmor. Jordmoren som jeg og ei venninne går til anbefalte meg å snakke med legen min om å få tatt denne glukosebelastningstesten, mens venninnen min måtte ta opp dette med jordmor selv. Legen min mente at det ikke var noen vits i å ta denne testen, til tross for at jeg er litt overvektig jeg også. Jeg fikk i stede ta en blodsukkertest - en enkel liten blodprøve. Og jeg har ikke hørt noe fra legen min ang denne blodprøven, så da vil jeg tro at alt var ok med blodsukkeret mitt. Venninnen min tok glukosebelastningstesten hos sin lege og fikk påvist at hun har svangerskapsdiabetes. Men hun har diabetes i familien, det har ikke jeg.