Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nettopp begynt å gi jenta mi(6mnd) grøt, hun er ikke oppe i full porsjon enda. Jeg gir henne om kvelden. Men når skal jeg begynne med to måltider? Kan jeg gi henne litt fruktpure også nå? Skal jeg starte med middag eller skal jeg gi henne to grøtmåltider? Hvordan gjør dere dette med fast føde? Trenger litt hjelp her:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen som kan hjelpe meg? :)

Skrevet

Jeg innførte to grøtmåltider da jeg så at jenta vår ikke reagerte negativt på grøten. Hun får nå grøt etter første duppen, og grøt rundt kl fem på ettermiddagen. Jeg har så smått starta med middag nå (grønnsakspure), og den får hu midt på dagen i mellom de to grøtmåltidene. Fruktpure kan du starte med også. Den pleier jeg å ha oppi grøten, og litt etter grøten. Vi bruker 4 mnd maisgrøt enda da. Jenta vår er 5,5 mnd nå, og det er to uker siden vi begynnte med fast føde.

Skrevet

eg er absolutt ingen ekspert på dette. men slik gjorde eg det:

gav grøt 1 gang om dagen i ca 1-2mnd.

fruktpurre kan du godt gi:)

eg fekk beskjed om å ikke gi middag før eg var opp i 2 grøt måltider.

hun er 8mnd.

slik er matvanene hennes:

kl 7: melk

kl 10: grøt og vann

kl 13: melk og frukt

kl 16: melk

kl 19: grøt og vann. melk en halvtime etter.

av go til vis vi skal noe så blir det grøt i 7 tida på morgen.

Skrevet

Min unge(snart 6 mnd) får 2 måltider graut til dagen, og så er me begynt å la ann smaka litt potet. I formiddagsgrauten får ann ofte innblanda banan eller eple, så du kan trygt begynna å la dotter di smaka forskjellig. Men det er visst lurt å berre la dei få ein og ein smak. Me har gitt ungen vår potet 3-4 dagar nå(ikkje så godt syns ann), og tenkte nå å gi ann litt gulrot, og så kan me blanda dei seinare. Eg gir som regel ein pupp før ann får den faste føda, men veit ikkje korleis andre gjer dette.

Ingen fasit på kva som er rett og feil, trur du må gjera slik som passe deg best. :)

Skrevet

Tusen takk for svar:) Ble litt klokere nå:)

Skrevet

Jeg fikk råd fra helsestasjonen om å mose potet, gulrot, litt smør og leverpostei sammen, og gi dette til middag. Jeg har ikke prøvd det enda, men det skulle vist være en ganske bra "starts-middag"

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...