Gå til innhold

Vasking av babyklær (igjen..) samme som på 3. tri.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vasker dere absolutt alt? Både det som er kjøpt nytt og det som evt. er arvet?

Det er tydeligvis en selvfølge at alt skal vaskes. Men finnes det noe forskning, sier helsesøsterene det, eller produsentene av barneklær noe om det da? Hva er man redd for liksom? Bakterier, kjemikaler? At babyen skal bli allergisk for noe eller hva?

Nå høres jeg sikkert super-skeptisk ut, og jeg skjønner jo at klær som mange kanskje har tatt på i butikken bør vaskes. Men hva det som har vært pakket inn? Er det liksom farlig at babyen har på et par sokker som ikke er vasket først? Og sengetøy, tepper og madrasser -vasker dere alt? Selvom det har vært pakket inn? Hva med den madrassen til å ha på stellebordet, ammeputa?

Er absolutt all vaskingen nødvendig lurer jeg bare på? Og hvem sier det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

nye klær er vel heller mere å få vasket bort litt fargestoff.

Arvet klær så vasker jeg det opp for det har vel ligget en stund. Bare for å få de helt rene og få vekk evt gammel lagringslukt visst du skjønner.

Så tenker jeg iallefall..

Skrevet

Bruk fornuften og vask det du synes er nødvendig. Hysteri er bare bortkastet energi.

Jeg vasket for eks alle bodyer, pysjer, dynetrekk og laken etc. Alt som ville være inntil huden over tid. Bukser og jakker etc vasket jeg ikke før de var brukt og trengte vask.

:o)

Skrevet

Jeg vasker absolutt alt,alt som er nytt og det som er gammelt. Det nye vasker jeg fordi jeg tenker på alle som har gått og tatt på tingene i butikken og for å få bort overskudd av farger og andre kjemikaler som er i klærne. Dette være seg om det er tett intill huden eller om det er yttertøy. Kjemikaler kan jo barnet puste inn og jeg tror ikke at det er heldig heller. Vet også at hs anbefalte oss dette da jeg fikk gullgutten.

Arveklær vet enn jo ikke hvor lenge har ligget siden det ble brukt.så da er det godt å få bort smuss,støv,bakterier og lukt som er i klærne.

Vakser også sengtøy og slike ting

Ser ikke på dette som hysteri,men som kjærlighet til barnet,at jeg ønsker at det skal få den beste start på livet som går ann å få.Blir så irritert når folk som av en eller annen måte ikke vil vakse alt,kaller det hysteri,når en gjør det av kjærlighet.

Skrevet

Ikke meningen å fornærme, men jo jeg synes faktisk ikke man skal være hysterisk. Dersom man får arveklær er det velø en selvfølge å vaske det - det sier jo seg selv. Men å vaske kjøredresser og ytterjakker kaller jeg hysteri. Uten å ville fornærme noen av den grunn...

I mitt hode har alle barn godt av en liten dose skit... Misforstå riktig nå. Om man pakker dem inn i boblepast og behandler dem som porselen, tror jeg de blir der etter. Litt baktrier er godt for immunforsvaret, mener nå jeg. Og selvsagt, dette betyr IKKE at man skal ta unødvendige sjanser med de aller minste og ferskeste babisene - man skal ikke være uvøren heller...! :o)

Min lille snuppe er nå snart 10 mnd og blir vaska av hundene i fjeset daglig, får smake litt yogurt når vi spiser det (selvom de ikke skal ha det før de er 1 år), kryper rundt på gulvet og blir litt støvete på knærne. Hun fikk sågar morsmelkerstatning fra hun var 4 mnd, fordi jeg ble gravid og hun da ikke ville ha melken min lenger. Og hun er en supersunn liten snuppe. Har vært forkjølet en gang, men ellers frisk og rask. Hverken eksem, utslett, allergi, astma.....

Så dersom du blir fornærmet dersom jeg kaller overivirg vasking for hysteri, så blir jeg egentlig litt fornærmet når du antyder at man ikke vil gi barnet sitt den beste starten på livet bare fordi man har et litt mer avslappet forhold til dette med vasking i hytt og gevær....

Skrevet

det er vel heller det at det er en del fargestoff i klærne når de er nye, så greit å få vasket litt bort før bruk.

Hvite klær er jo ikke nødvendig sån sett, men de med veldig mye farge bør man igrunn vaske engang før bruk på så små.

Jeg gidder ikke vaske nye klær til meg elsv eller ungene mine som er såpass store, men gjør det til babyer ja

Skrevet

Vi velger jo alle hva vi synes er best for barna våre og verden er ikke så hvit og svart som man vil ha det til. Det er litt i tråd med denne debatten som går rundt det med at man MÅ amme til babisen er minst 12 mnd ellers kan de få allergi og utslett og dårlig immunforsvar etc.

Man må tilpasse alt til sin egen situasjon og vurdere fortløpende hva som passer best for seg selv, sine barn og sin familie forøvrig. Synes nå ihvertfall jeg.

:o)

Skrevet

Ja-ja.. Ser det praktiseres litt forskjellig. Velger å høre hun som sier bruk fornuften;-) Nå har jeg i allefall vasket alt sengetøy og dyner og puter til den lille. Og så kommer jeg til å vaske de klærne babyen har på helt nærmest kroppen. Bilsetetrekk og trekkene på vognen kommer jeg ikke til å vaske!!

Takk for svarene :-)

Skrevet

Jeg vasket alt jeg kjøpte og alt jeg fikk av den enkle grunn at jeg ville ha "vår" lukt på det,dessuten syntes jeg at det er greit å ha alt rent og pent til den lille kommer =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...