Emilia m ♥j08, g10+maispire12♥ Skrevet 10. mai 2008 #1 Skrevet 10. mai 2008 Vasker dere absolutt alt? Både det som er kjøpt nytt og det som evt. er arvet? Det er tydeligvis en selvfølge at alt skal vaskes. Men finnes det noe forskning, sier helsesøsterene det, eller produsentene av barneklær noe om det da? Hva er man redd for liksom? Bakterier, kjemikaler? At babyen skal bli allergisk for noe eller hva? Nå høres jeg sikkert super-skeptisk ut, og jeg skjønner jo at klær som mange kanskje har tatt på i butikken bør vaskes. Men hva det som har vært pakket inn? Er det liksom farlig at babyen har på et par sokker som ikke er vasket først? Og sengetøy, tepper og madrasser -vasker dere alt? Selvom det har vært pakket inn? Hva med den madrassen til å ha på stellebordet, ammeputa? Er absolutt all vaskingen nødvendig lurer jeg bare på? Og hvem sier det?
3smånå Skrevet 10. mai 2008 #2 Skrevet 10. mai 2008 Jeg har vasket klærne jeg har kjøpt en gang, mens nytt sengetøy og tepper har jeg vasket to ganger. Gunnen til at det anbefales å vaske nye klær/sengetøy antar jeg er fordi de kan være behandlet med ulike kjemikalier som kan føre til allergier hos babyen. Madrassen til senga og vogna har jeg imidlertid ikke vasket, bare luftet de godt.
Skrothøna Skrevet 10. mai 2008 #3 Skrevet 10. mai 2008 Kjemikalier på nytt, lukt på arvet og bakterier for de litt nervøse:-) Alt vaskes her iallefall. Dyner, sengetøy, madrasstrekk, klær, gulpekluter, ulltøy, yttertøy, leketepper, tøyleker, stofftrekk barnevogn (arvet) putetrekk ammepute, bæresjalet... o.s.v. Noe av utstyret er nytt, men det meste er brukt og har ligget pakket bort siste årene. Forskning eller ei. Det skader iallefall ikke, og jeg slipper den ekle lukten av "andre" på tøyet. Det blir liksom mer vårt når det ikke lukter butikk eller arv av det lengre... Eneste jeg har spart for maskinen er bilstol-trekket... Ble litt for komplisert å demontere:-)
Miffs Skrevet 10. mai 2008 #4 Skrevet 10. mai 2008 Allergiforbundet anbefaler det pga at nye tekstiler gjerne er satt inn med kjemikalier for å bli glattere. Krybbedødforeningen anbefaler at man vasker brukt madras/overmadrass for å minske sjansen for krybbedød..
Ella78 m/ A&M Skrevet 10. mai 2008 #5 Skrevet 10. mai 2008 Ja, jeg vasker nok alt. Unntatt madrassene, de lufter jeg bare. Til og med bilstoltrekket har jeg vasket, og JA, det var litt av en jobb, men den var jo brukt, og dermed... Hehe, overnervøs? Ærlig talt syns jeg dette bare er så koselig....
løveprinsen <3 Skrevet 10. mai 2008 #6 Skrevet 10. mai 2008 Hvor tidlig før fødsel vasker dere klær og utstyr da? og hvilket vaskemiddel bruker dere? Her og kommer alt til å bli vasket før det taes i bruk. Er enig med Ella78, det er jo litt kos.
Fjompeline Skrevet 10. mai 2008 #7 Skrevet 10. mai 2008 Jeg vasker bodyer- ingenting annet. Har tre store, allergifrie barn, og tror det kommer mer an på gener enn vasking av det første tøyet hva de (eventuelt) blir allergisk mot.
Frida__ Skrevet 11. mai 2008 #8 Skrevet 11. mai 2008 De aller fleste nye tekstiler er tilsatt stivelse når de leveres og pakkes til butikkene og derfor bør en vaske alt, spesielt til de små som ofte har sart og ømfintlig hud. Tøy en har arvet vasker jeg også alltid fordi det jeg arver er vasket med tøymykner og dette kan gi allergiske reaksjoner på mange barn. Noe av klærne har også ligget lenge og det er noe med å ta på den nye lille, godt duftende klær. Jeg bruker Omo taed pluss, og tørketrommel, så alle klærne er myke og gode, uten skyllemiddel.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå