Gå til innhold

Diskusjoner rundt røyking og mat

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjenner jeg har så ekstremt kort lunte rundt disse temaene. Har nå vært på ferie i en uke og har klart å komme opp i diverse diskusjoner rundt dette.

Første er når det gjelder hva vi gravide kan og ikke kan spise. Jeg prøver å forlare at det er egentlig ikke så vanskelig, kjøtt og fisk må være gjennomstekt/kokt og jeg holder meg unna muggoster/brie osv. Så skjønner da ikke folk hvorfor jeg ikke kan spise roastbiff og spekeskinke og mener jeg er hysterisk. Det er da IKKE å være hysterisk, det er å følge matportalen sine anbefalinger!! Og jeg føler meg "kresen" nok om dagen om man ikke skal få slengt i trynet rett som det er at "dere gravide er så hysteriske om dagen, folk overlevde jo før også når man spiste hva som helst!"

Neste problem er røyking. Jeg røyker ikke selv, så det er ikke noe problem. Men i går fikk vi besøk av en av de gamle i familien på hytta. Hun storrøyker, og når min søster har gått gravid har "gamla" blitt kasta ut for å røyke. Dette til stor forargelse for min mor og stefar som mener søsteren min er hysterisk som ikke kan sitte i samme rom som det røykes i. Jeg har ikke tenkt så mye på det før nå, men i går så presterer mamma å si at "bare røyk inne du, dette barnet er ikke allergisk mot røyk". Hvis blikk kunne drepe.... At det er mulig?? Jeg vil ikke sitte i samme rom som det røykes i hvis det kan unngåes, så jeg føyk på dør under unnskyldning av å skulle vaske grillen, og lot beleielig nok verandadøra stå oppe.

Dette resulterte i en kjempediskusjon med mamma om at nå måtte jeg ikke være så hysterisk og at en røyk eller to umulig kunne skade!! Jeg ble rasende og sa at dette er ikke noe å diskutere, dette bestemmer JEG og ingen andre og jeg vil IKKE ha røyk i samme rom som meg. Hun mente da at "man overlevde jo med røyking før, blant annet røkte hennes mot under hele svangerskapet og det gikk jo fint" IGJEN denne udugelige argumentasjonen om at "det har jo gått fint før". Jada-og før så bodde man i hus med asbest og det gikk stort sett fint det også. Så får jeg da servert at en kollega av henne hadde sagt at "vi gravide var nå verdensmestre på å vite alt best" men at det burde jo ikke mamma ha sagt til meg, for nå ble jeg sikkert kjempesur. Helt riktig-jeg ble ganske provosert. Det har ingenting med å være verdensmester å gjøre, men jeg tør påstå at jeg leser relativt mye mer om disse emnene om dagen enn ikke-gravide folk gjør. Dermed har man også mye mer informasjon innabords. Og til syvende og sist handler det jo om hva man vil ta sjansen på. Jeg kunne også spist spekeskinke og muggost ferskt, men jeg har ikke lyst til å ta den risikoen. Det er et personlig valg som ikke en kjeft har noe med, men når det kommer til røyking inne blir dette altså fryktelig vanskelig.

Jeg merker at jeg blir helt matt og tom for argumenter. Slår tilbake med at det er bevist at passiv røyking er akkurat like skadelig som aktiv røyking og at om mor tar EN røyk lider barnet av dette de neste SJU timene. Men det biter ikke på. Det gikk jo så fint før i tiden! Huff, lurer på hva jeg skal gjøre, for nå er det ikke lenge før jeg tar livet av nestemann som prøver seg på denne argumentasjonen...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner deg godt!!

Jeg er desverre ikke noe prakteksempel og har røyka gjennom mitt forrige svangerskap, gutten min er frisk men det er ikke alle som blir. Røyker ikke gjennom dette da jeg har noen år på baken og noen vettuge tanker i hodet siden sist,

Men jeg skjønner de som ikke klarer slutte og synest det er flott om de klarer redusere, og jeg skjønner de som ikke vil røyke, og supert at de klarer å slutte!!

MEN som du sier her selv, dette er VÅRES valg og ingen andres, og er helt med på irritasjonen din!!

Merkelig så mye alle skal bry seg med og så mye alle andre vet om et svangerskap, og sikkert speseilt ditt, at alt gikk bra før i tiden har vel ufattelig lite å si i denne sammenheng, før i tiden vet de vel bare ikke grunnen til dødfødsler, syke barn osv.....

Jaja, nå ble de mye svada her til slutt, men fingrene på tastaturet tog overhånd over meg.. sikkert galt det også når alt kommer til stykket!!!! Og by the way, tror jeg hadde droppet hytteturene sammen med familien noen mnd til gitt.

Skrevet

Hehe, ja det er lett for at fingrene løper avgårde hos meg også gitt-blir som regel lange innlegg her i gården.

Får desverre ikke unngått akkurat denne gamle dama i familiemiddager fremover. Hun bor i huset til mamma, så da er hun jo selvskreven gjest... Men nå har jo søstern min termin i juli, så da regner jeg med at hun kicker ut røykerne frem til da ;) Trøster meg også med at nå er det jo sol og sommer også, så da blir kanskje de fleste middagene ute i nær fremtid ;)

Skrevet

Ja du får dra tidlig på besøk du da når det er middager og tilby deg å dekke bordet... så tar du med deg alt bestikk og servise ut og dekker der:) Og på regnværsdager får søsteren din sparke henne ut, men regner md søsteren din skal være med på middager etter hun har fått barn også? Og da må vel tonen bli en annen, hun kan jo ikke sitte der å røyke med et barn tilstede?

Skrevet

Nei, de pleier å røyke ute/i hennes leilighet når det er røyking på familieselskaper. Nettop fordi søstern min har vært så beinhard på dette helt fra hun var gravid med nr 1! Og det er vel kanskje derfor jeg ble så rasende på mamma da hun sa til gamla at "dette barnet er ikke så allergisk" (som mine nevøer). Jeg fikk liksom ikke sjansen til å si noe selv engang... Og det står jo faktisk at barn i mors mage tar enda mer skade av røykingen. Dette fordi de tar opp mye mer av de skadelige stoffene i blodet sitt og bruker lenger tid på å få gifta ut av kroppen...

Knurr, nei vi får styre unna hytteturene og satse på at det går av seg selv i middagene. Heldigvis er det ingen i sambos familie som røyker :)

Skrevet

Ja du får satse på middager og ta hytteturer sammen med røykfrie velvillige mennesker:)

Jeg har heldigvis sluppet dette problemet, ingen jeg kjenner røyker inne lenger, bare på fest og der er ikke jeg til stede for tiden.. snodig men sant.. hehe:)

Og verken sambo eller hans familie røyker og de i min som gjøre det holder til utendørs.

Klart et barn tar mer skade av det i mors liv enn utenfor, og ikke minst... hvilket valg har de? Nei fysj å fy...

Skrevet

Milde moses - jeg tror jeg hadde bedt min mor dra dit peppern gror dersom hun hadde sagt og gjort noe så flåsete ovenfor meg! Er det mulig.....!

Stå på ditt. Ved neste middagsbesøk e.l., spør på forghånd om det blir røyking inne. Og sier hun ja til det, takk pent nei takk. Da skal du se pipen sikkert får en annen lyd snart.

:o)

Skrevet

MummuAgain, den var skikkelig bra!! Da skal jeg nok tro at pipen får en annen lyd med en eneste gang ja ;) Den skal jeg virkelig huske på til neste gang det blir aktuelt, takk for tipset :)

Skrevet

You're welcome :o)

Noen ganger må man bare spille deres eget spill tilbake igjen for å få litt overtaket.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...