Gå til innhold

Feber-regelen i barnehager

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan praktiseres denne regelen i barna deres sine barnehager?

Hos oss tolkes den veldig strengt, tror jeg.

Ved tre tidligere anledninger har jeg ved henting fått beskjed om at han har vært litt stille og uttafor, og at de har tatt tempen på han. Temperaturen hans har da vært 37,9, 38 og 38,2.

Ved alle de tre anledningene har vi blitt tvunget til å holde han hjemme fra barnehagen dagen etter, selv om han slettes ikke har vært syk. Det som er så rart er at han verken har vært slapp eller uttafor når vi har kommet hjem fra barnehagen. Vi har også tatt tempen på kvelden, og han har vært feberfri. Allikevel må vi holde han hjemme pga de krever at barna må ha en feberfri dag hjemme før de kan gå i barnehagen.

Hva mener dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ringer dem ikke når de måler og ser at han har feber?

Skrevet

De ringte når han hadde 38,2, men ikke de to andre gangene.

Skrevet

Husk at det er mer slitsomt å være i barnehage enn det er å være hjemme da..

Synes det er riktig av dem å be deg holde han hjemme.. Det er de som observerer han i barnehagen..

Skrevet

Joda, enig i at barnet har det best hjemme når det er sykt og har feber. Men i våre tilfeller har vi ikke fått inntrykk av at han har vært syk. Og dagen etter har han vært i kjempefin form.

Vi synes at det da blir litt unødvendig å holde han hjemme en ekstra dag når han ikke har vært syk dagen før.. Mulig han har vært litt tufs i barnehagen den dagen med litt feber, men det har aldri brutt ut i sykdom og han har alltid vært feberfri når vi tar tempen på kvelden.

Vi synes ikke dette kvalifiserer til å holde han hjemme en ekstra dag.

Skrevet

Vi holdt ettåringen hjemme fordi hun hadde feber - 38grader. Så tok vi henne til lege, fordi "feberen" varte ved, og fikk beskjed om at for så små barn er ikke 38 grader feber.

Jeg vet ikke hvor lenge denne regelen varer - når 38 begynner å være feber.

Skrevet

Det syns jeg var en ganske lite gjennomtenkt kommentar av legen din..

Slike ting varierer faktisk veldig. Min datter f.eks. har en normaltempratur på ca 36.5 grader. Når hun har 38 er hun ganske utslått og har UTEN tvil feber. Men klart, for en med normaltemp på 37.5, så er det bare en liiiten svingning som skal til for å komme opp i 38, og det trenger ikke bety feber..

Her teller almenntilstand. Jeg praktiserer selv å ha en feberfri dag hjemme, altså en dag der hun er pigg og frisk. Ikke bare feberfri før leggetid liksom. Dette er av hensyn til jenta mi, som selv om feberen er borte kan trenge å komme seg skikkelig ovenpå igjen. Det er ikke lett i en barnehage.

Unger er utrolig forskjellige, noen er "feberunger" og får feber nesten hver kveld uten at de er syke. Allmenntilstand er en viktigere indikasjon enn temp. Men unger med feber i barnehagen er ikke greit uansett.

Skrevet

Tror det er vanlig praksis i de fleste barnehager, heldigvis!

Altfor mange foreldre som er sløve og sender halvsyke barn i barnehagen! For det første er det rett og slett dårlig gjort ovenfor barna sine, er tross alt slitsomt å måtte være i barnehage med feber. Høy kroppstemperatur tyder jo på at kroppen jobben. For det andre fører det til at ymse virus blir værende i barnehagen i lang slik at enda flere barn og voksne blir syke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...