alfaalfaalfaalfa Skrevet 9. mai 2008 #1 Skrevet 9. mai 2008 Har gått i et tidsavgrenset vikariat på ett år, og stillingen ble på nytt lyst ut. Har søkt. Jeg fikk beskjed om at jeg ikke fikk fortsette fordi jeg har vært for mye sykemeldt (er under utredning for revmatisme og har hatt mye vondt. Bruker mye sm.stillende i perioder). Ledelsen har ikke nevnt med ett ord at jeg har gjort en dårlig jobb eller at de ikke er fornøyd med meg. Eneste begrunnelse er sykemeldingene... Tilsammen 6 uker (100 %) på ett år og 4 uker 50 %. Men jeg har allikevel vært behjelpelig og gjort ting hjemmefra selv om jeg var sykemeldt. Flere ganger kommet tilbake en eller to dager tidligere før sykemld har gått ut etc... Føler meg litt urettferdig behandlet... Er dette lov??? Har jeg ingen rettigheter siden jeg kun har hatt tidsavgrenset kontrakt? Om 2 mnd har jeg ingen jobb. Jeg må søke på andre jobber selvfølgelig, men hvem vil vel ha meg siden jeg er under utredning og ingen vet helt hva som feiler meg?? Har jeg rett på noe stønad om jeg ikke får meg jobb i løpet av disse to mnd? Takk for hjelpen!
Gjest Skrevet 9. mai 2008 #2 Skrevet 9. mai 2008 Kjenner ei som har opplevd det samme. Hun mistet også jobben - og hadde ingen rettigheter. Du kan få dagpenger etter endt oppsigelse.
Solskinnsbolla & solstrålene Skrevet 9. mai 2008 #3 Skrevet 9. mai 2008 Så lenge kontrakten din går ut, så kan arb.giver gjøre som han vil ja...
alfaalfaalfaalfa Skrevet 9. mai 2008 Forfatter #5 Skrevet 9. mai 2008 Javel, trodde det var lite holdbart å komme med sykedom som begrunnelse jeg... Av en kommune og greier... Takk skal dem faen meg ha...
alfaalfaalfaalfa Skrevet 9. mai 2008 Forfatter #6 Skrevet 9. mai 2008 Dessverre, har ikke hatt råd til det... For sent nå tenker jeg...
My little girl_ Skrevet 9. mai 2008 #7 Skrevet 9. mai 2008 Trur nok ikke det er for seint å være fagorganisert;)
Fire småtroll Skrevet 9. mai 2008 #8 Skrevet 9. mai 2008 Det er desverre en av grunnene til at mange arbeidsgivere ansetter folk i tidsbegrensede vikariater, da er det lett å bli kvitt dem igjen.... Fast ansatte er det nesten umulig å bli kvitt, derfor sikrer arbeidsgiver seg på denne måten. Kjenner folk som har vært ansatt i samme bedrift, i utallige forskjellige vikariater, i flere år. Noen arbeidsgivere spekulerer skikkelig i dette så det nesten er umulig å bli fast ansatt. Vikarer kan de skalte og valte med som de vil. Er vel en en "bivirkning" på det sterke oppsigelsesvernet fast ansatte har i dette landet.
xxxJulianexxx Skrevet 9. mai 2008 #9 Skrevet 9. mai 2008 Du har helt sikkert gjort en god jobb, men det er nå engang sånn at arbeidsgivere vil ha folk som faktisk er på jobb. Siden dette bare var et vikariat på et år er de ikke pliktet til å ansette deg etterpå selv om stillingen lyses ut på nytt. Derfor hadde det ikke hjulpet så mye å være fagorganisert heller. De kunne uansett ikke krevd jobben din tilbake. Men lykke til videre da. Håper du får deg ny jobb så fort som mulig:)
Gjest Skrevet 9. mai 2008 #10 Skrevet 9. mai 2008 Det er klart han har lov til det. Hva ville du selv gjort om du var arbeidsgiver? Antakeligvis ikke ansatt hun som var sykemelt i tilsammen 8 uker i løpet av et år. Jeg skjønner godt at du synes det er kjipt, og fryktelig kjedelig for deg at du har revmatiske plager. Kanskje du kan søke om attføring slik at du kan få en jobb der du ikke behøver å være sykemeldt så mye?
alfaalfaalfaalfa Skrevet 9. mai 2008 Forfatter #11 Skrevet 9. mai 2008 Forstår at det ikke er så veldig mye jeg kan gjøre... :-( Men jeg synes allikevel å få sykdommen min slengt rett i trynet som grunn til å ikke få jobben videre, som veldig useriøst av en kommune... Det er leit... Vondt i viljen - ja, det er det mange som har, og de fortjener ikke annet enn å bli skviset ut... Men utredning, hvor det er flere spesielister inne i bildet for å finne ut hva som er galt- mener jeg er noe annet... Føler at jeg taper på alle punkter akkurat nå. Med en sykdom som er heller uviss, og ingen jobb om to mnd. Ei lita jente på 2, og det er jeg som er hovedforsørger for familien... Får håpe jeg finner noe annet ja.... Men spørsmålet er om jeg skal være ærlig på et framtidig intervju...??? Ærlighet varer lengst sies det, men jeg har ikke råd til å gå over på arbeidsledighetstrygd!!! Da må vi flytte fra gård og grunn, selge biler etc...
alfaalfaalfaalfa Skrevet 9. mai 2008 Forfatter #12 Skrevet 9. mai 2008 For å søke om attføring, må man vel ha vært sykemeldt sammenhengende i ett år??
Gjest Skrevet 9. mai 2008 #13 Skrevet 9. mai 2008 Absolutt ikke..du trenger ikke å ha vært sykemeldt en dag. Du trenger derimot gode medisinske grunner til å få attføring. Har du vært sykemeldt i 8 uker i løpet av et år burde du vel ha en revmatolog etc som kan gi deg erklæring på at du ikke fungerer i den jobben du har? Siden det er revmatiske smerter som er årsaken til sykemeldingene anntar jeg at den jobben du hadde innebar arbeid du ikke kan klare i din tilstand. Fysisk arbeid etc Da må du omskolere deg så du kan få en jobb du kan klare.
alfaalfaalfaalfa Skrevet 9. mai 2008 Forfatter #14 Skrevet 9. mai 2008 Har ikke hatt annet en en fastlege som har skrevet sykemelding... Har blitt henvist hit og dit siden november- men ingen har hittill funnet ut av hva det er ... Funn på skjelettscintigrafi, utslag på reumaprøver- men all henvisnimngen fram og tilbake tar himmla lang tid. Noe som bare har ført til sykemeldinger. Jobben er ikke spesielt fysisk, men det er problemet med å gå konstant med smerter med sterke smertestillende som fungerer i bare liten grad, kombinert med barn hjemme. Hente/bringe barnehage når jeg nesten ikke klarer å løfte etc... Samtidig med uvissheten over hva det kan være... Har ingen diagnose, heller ingen antydning annet enn muligens revmatisme... Dette tilsammen har gjort at jeg må krype til korset innimellom og bli sykemeldt selv om jeg ikke vil!! Har allikevel jobbet noe hjemmefra til tross for sykemelding...
71variant Skrevet 9. mai 2008 #15 Skrevet 9. mai 2008 hei jeg og sliter med udefinerte smerter og plager i hendene - fikk det tidlig i siste svangerskap og har det enda 1 år etter fødsel. er til utredning på sykehuset men har ikke funnet ut hva det er (2 ganger på ortopedisk og 1 gang på nevrologisk - skal nå til revmatolog, de har nevnt ekle ting som carpal tunnel, revmatisme, angina, ms, virus i hjernen, svulst - sukk) kan jeg spørre om hva som er dine symptomer? hvor? hvor lenge? når? smerter? kraftøshet? prikking? hvilke tester har de gjort?
alfaalfaalfaalfa Skrevet 10. mai 2008 Forfatter #16 Skrevet 10. mai 2008 Hei! Jeg skal svare litt senere idag. Har dårlig tid nå:-)
Mamma til tre søte Skrevet 10. mai 2008 #17 Skrevet 10. mai 2008 Såvidt jeg vet er det lov å diskriminere på den måten. Dersom man er mye sykemeldt kan man til og med bli oppsagt! Men det er vanskelig. Ville hørt med NAV om hvilke rettigheter du har. Lykke til! PS. Det er selvsagt dumt at det er sånn, men man kan jo forstå arbeidsgiver også - de må betale lønn for deg de første ukene av hver sykemelding, og hvis du ikke jobber, så betaler de i praksis uten at de får noe igjen for det. Det burde vært mulig å få støtte fra staten til å betale sykepenger fra dag 1 i kroniker-tilfeller for å hindre nettopp det du beskriver. Håper du finner meg en bedre jobb raskt!
lana<3 Skrevet 11. mai 2008 #18 Skrevet 11. mai 2008 Hei jeg er i samme situasjon som deg, har vært sykemeldt siden november og har tidsbegrenset vikariat i kommunen, min stilling er også utlyst og jeg kommer ikke til å få forlenget vikariatet, jeg er nå sykemeldt pga svangerskapsproblemer men etter permisjon kommer jeg til å gå rett over på rehabilitering for å se hvor mye jeg klarer å jobbe, veldig greit også å fortelle arb.giver at man er under utredning for revmatisme slik at de vet hvorfor man er syk i hytt og pine vær og må til utallige tester og prøver hos leger og revmatologer.. Jeg ligger i grenseland på revmatoid testen, utredninger er nå satt på vent siden jeg er gravid men skal fortsette når jeg er ferdig med svangerskapet. Hvis du bor i Oslo vet jeg at det finnes private revmatologer som tar deg fort inn. Det er også greit å finne ut om revmatologen har ultralyd apparat for å se om du har væske i leddene, hvis ikke er de raske med å gi diagnosen fibromyalgi. Hvilke smertestillende bruker du og virker de? Det beste for revmatikere er jo å bruke betennelsedempende, ikke kun smertestillende for da kommer smertene tilbake med en gang tabletten slutter å virke. Har du derimot faktisk fibromyalgi så er det heller ikke alltid betennelsedempende som fungerer. Generelt sett når man ikke vet hvilken revmatisk sykdom man tilhører, ville jeg prøvd klassisk homøpati og akupunktur hos en godkjent akupunktør. Du kan også ringe og spørre norges revmatiker forbund angående alle slags spm, de har hjulpet meg veldig mye og funnet fram til alternative måter å dempe smertene på.... Jeg har fått diagnosen fibromaylgi og mulig bekhterew....
Gjest Skrevet 12. mai 2008 #19 Skrevet 12. mai 2008 Iht loven har de ikke rett til å si deg opp pga sykdom i løpet av de første 12 mndr, men de er har heller ingen plikt til å ansette deg, siden du har vært i et tidsbegrenset vikariat. Dessverre!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå