MiPE Skrevet 9. mai 2008 #1 Skrevet 9. mai 2008 Fastlegen sendte oss til Ullevål i dag med gutten på 11,5 mnd for å teste for cøliaki ved blodprøve. Til dere med barn med cøliaki; hva var de første symptomene?????
It's all about me Skrevet 9. mai 2008 #2 Skrevet 9. mai 2008 Oppkast var det som satte oss paa sporet om at noe var galt. Men ellers er det masse symptomer og en kan ha alle er ingen. Daarlig vektoppgang Diare Flekkvis utslett Oppblaast mage Generelt ubehag Sover masse Daarlig matlyst Brekninger Jernmangel uten annen synlig grunn Ja og oppkast over lengre tid. Hvorfor skal din gutt testes?
MiPE Skrevet 9. mai 2008 Forfatter #3 Skrevet 9. mai 2008 Han har lagt på seg lite siste 6 mnd, ca 1 kg fra 8 til 9 kg som han er nå. Og han er 11,5 mnd. Men han har en storebror og har vært mye syk for storebror tar med seg alt mulig av basselusker fra bhg. Han bruker også astma medisiner for hoste. Har også melkeallergi. Kan være han har vært mye syk siden han har lite jern også, så vi tester jern i samme slengen. Og når jeg sa til legen at han har hatt mye diare, så henviste hun meg. Men han ble smittet av omgangsyke av sin bror, reagerte med diare på en penecilin kur.. så han har jo på en måte hatt diare for en grunn.. håper ikke det er cøliaki... blir litt mye stress siden han ikke tåler melk fra før...
It's all about me Skrevet 9. mai 2008 #4 Skrevet 9. mai 2008 Synes det hores riktig ut aa faa dette sjekket ja, men husk at blodprovene kan slaa ut negativt selv om han har sykdommen. Saa det er viktig at han faar gastroskopi ogsa. Naar det gjelder melkeallergien saa er det vanlig at ubehandlet coliaki ogsaa gir laktoseinntolerans. Men denne allergien forsvinner raskt etter at de kommer paa glutenfri diett. Kanskje det er tilfelle hos han.... Dette pga at gluten bryter ned tarmtottene paa tynntarmarmtottene hos en med coliaki. Ytterst paa disse tarmtottene sitter ogsaa den delen som bryter ned laktosen i melken. Derfor gir coliaki ofte ogsaa laktoseinntolerans som forsvinner saa fort tarmtottene gror ut igjen ved riktig diett.
MiPE Skrevet 9. mai 2008 Forfatter #5 Skrevet 9. mai 2008 Og dette har ingen fortalt meg før... Jeg har jo sagt til legen at han bæsjer opptil 8 ganger hver dag. Vi går nemlig også til en allergi spesialist... Vi tok noen prikke prøver på armen den gang (han var vel 6 mnd), men det ga ikke utslag på annet enn melk. Han reagerte så veldig når jeg ga morsmelk erstattning på flaske så vi tenkte ikke at det kunne være noe annet. Vi får håpe at om han har cøliaki at melkeallergien går bort. Gastroskopi høres ut som noe jeg ikke vil at sønnen min skal gjøre. Er det ikke bedre å sette han på glutenfri diett og se om han blir bedre? blir han bedre så skjønner man lett tegninga.
It's all about me Skrevet 9. mai 2008 #6 Skrevet 9. mai 2008 Nei du maa ikke sette han paa glutenfri diett uten aa ha gjort gastroskopien. Gastroskopien er den eneste maaten som gir rett diagnose, rett til diagnosen og som ogsaa gir dere rett til grunnstonad. Mange rett det der, he he. Begynner dere glutenfritt uten gastroskopi vil resultattet i ettertid bli feil. Dette er veldig viktig. Gastroskopi er ikke noe moro, men paa barn utfores den i narkose og er fort overstaatt for dem. Det er verst for forelsdrene som venter.
MiPE Skrevet 9. mai 2008 Forfatter #7 Skrevet 9. mai 2008 skjønner... Hva får man i grunnstønad isåfall? får man dette uavhengig av hva man tjener? Merker jeg blir litt irritert på legen vår som ikke har tatt disse prøvene før. Gutten vår har imidlertid en bra allmenntilstand og har ikke magevondt. Kun mye avføring, en del diare (som kan være andre ting) og lite vektoppgang (men har også vært mye syk som kan ha forårsaket dette). Det er bare å vente å se. Du kan mye! Funker det bra for dere i hverdagen? Spiser alle i familien gluten fri kost eller lager du dobbelt opp?
It's all about me Skrevet 9. mai 2008 #8 Skrevet 9. mai 2008 Fastleger vet lite om coliaki, saa er ikke sjokkert. Det meste jeg kan har jeg lest meg til selv etter at lillegutt fikk diagnosen for et aar siden. Men skal legge til at det var tredje legen som vi selv maatte dra til Haukeland for aa finne som ga han videre utredning. De to legene som to ganger saa paa han paa legekontore sa begge magevirus........ Husker ikke akkurat hva grunnstonaden er paa, men det er litt over 800 i mnd fra diagnosedatoen til de fyller 4. Etter det dobbles den nesten og det varer ut livet. Saa det er mye penger det dreier seg om. Alle med diagnose gjennom gastroskopi faar dette uten videre jobb. Diagnosen raserte min verden med en gang, men tilpasset oss raskt. Litt rart med tanke paa at han var skikkelig syk, underaernert og maatte legges inn for sondenaering. Naa gaar det overaskende bra, det eneste vanskelige er naar vi reiser siden han er litt kresen i tilegg. Og andre land er ikke like opplyste og tilpassede som Norge. Men har noen tips hvis det skulle bli aktuelt. Alle i familien spiser ikke helt glutenfritt, men prover aa lage middagene slik at vi spiser det samme. Brod og kjeks faar han nok alltid eget siden vi andre ikke skal kutte ut gluten helt naar vi ikke har sykdommen. Det er ikke bra.
MiPE Skrevet 9. mai 2008 Forfatter #9 Skrevet 9. mai 2008 Ja det høres logisk ut også. Jeg vet ikke hvordan man gjør det, men jeg skulle gjerne lagret deg som "min venn" så jeg kan sende deg en melding hvis jeg lurer på noe.. vet du?
It's all about me Skrevet 9. mai 2008 #10 Skrevet 9. mai 2008 Trykk paa nicket mitt, saa ser du alternativet Legge Til Som Venn oppe til hoyre. Og NB har snart Norskt tastatur igjen saa det blir litt letter aa lese det jeg skriver.
MiPE Skrevet 10. mai 2008 Forfatter #11 Skrevet 10. mai 2008 Da har jeg lagt deg til.. Godt å ha noen som har peilig på det om vi skulle være uheldige. I dag virker dog gutten min ganske pigg. Heldigvi ikke feber, og jeg håper vi slipper å starte på penecilin i morgen (fikk med resept). Gruer meg litt til å veie han på helsestasjonen til uken ,jeg sammenligner med storebror som var litt under gjennomsnittet, og minstemann er iallefall mindre enn han var.. skal fore han masse......
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå