Gå til innhold

24 uker permisjon til meg og 20 til pappaen!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Slik endte vi på å fordele nå. Uvant tanke at jeg skal være hjemme så kort tid, men lykkelig og lettere sjokkert over at pappaen ønsket så mye tid hjemme, signerte vi perm-papirene i går.

Må si jeg syns det er bra den nye trenden med at pappaene vil :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Akkurat samme fordelingen her ! jeg tror at ikke det er så ofte at far ikke vil , men at mor ikke vil gi fra seg. Og jeg skjønner jo godt at mor gjerne vil ha det året, men for oss passet det også bra med 20 og 24.

Skrevet

Samme fordelingen her, og jeg er superstolt av at vi er så likestilte!=) Glad for at pappaen har så lyst å få kose seg med gullet vårt han også! Så har han en tung jobb, jeg unner han et avbrekk... rett og slett! Jeg har dessuten vært så mye sm i svangerskapet, at jeg føler meg mer enn jobbklar allerede før fødsel.. men det vil snu seg.. hehe

Skrevet

Det var litt rart når han sa han ville ha så mye. Må innrømme det. Måtte sitte og gå et par runder med meg selv i stillhet før jeg godtok det fullt og helt. Sa at han selv måtte bestemme hvor mye han ønsket seg på forhånd. Det eneste "rare" ved det for meg var å gi fra meg så mye av permisjonen. Men herregud, det eneste vi kan som ikke pappaen kan er å amme. Og nå gleder jeg meg bare til dette. Det blir spennende og nytt. :-)

hvor bor dere da? Om vi bor i samme by, kan vi jo spleise pappaene når de går hjemme ;-)

Skrevet

Bra trend! Nesten samme situasjon her, bare omvendt, 20 uker til meg og 25 til pappan. Blir spennende å se hvordan det går med de to som skal være hjemme:-)

Skrevet

Bor på vestlandet! Mannen min hadde nesten hele permisjonen med første vår også, og vi hadde virkelig kun gode erfaringer med det! Da gikk han masse turer med trilledamene i nabolaget... litt av et syn! MEN de hadde det veldig artig... vi ler ofte av det enda.. og angrer overhodet ikke... skal sies at jeg studerte da.. så han var mye på skolen også, så jeg fikk amme..

Skrevet

Veldig bra!!

Verden gaar framover....spesielt flott at ikke moedre krever "sin del" osv.

Hadde vi hatt to normale jobber i Norge og skulle ut i permisjon, hadde vi nok tatt likt dere vi ogsaa.

Men her har ingen rettigheter, siden mannen min har jobbet i utlandet og jeg ikke har jobbet i aar, og han skal rett i jobb naar vi kommer hjem og jeg skal ikke foer neste aar. Saa saann blir det. Men det er greit, med datteren vaar var mannen min hjemme med henne 1 aar alene og 6 mnd sammen med meg sist, saa han tok ut solid kvote da, og denne gangen er det min tur til aa "troe til" Han tar kanskje to mnd eller noe, han vil jo ogsaa ha sin tid.

Det er saa bra med disse mennene vaare som skjoenner dette, og jeg kan bare love at med erfaring med en mann som har hatt eneansvar et helt aar med foerste barn, saa er vi blitt en veldig balansert familie, hvor han ikke lurer paa om han "skal hjelpe meg" men bare troer til paa alle plan. Det er ikke saann at jeg er noe bedre paa f.eks barn eller vasking enn han, fordi han forstaar at det maa gjoeres uansett.

Staa paa damer, og hils mennene deres og si at de faktisk er med og skriver historie. Men ikke skryt FOR mye da, for dette skulle egentlig bare mangle, hehe...... ;o7

Den ultimate vinneren her er jo faktisk barnet, som faar ordentlig kontakt - tidlig - med begge foreldre.

Hvordan er det rent oekonomisk, blir far sin del utover 6 ukers fedrekvote loennet med utgangspunkt i mor eller far sin inntekt? Hva om mor f.eks er paa dagpenger/arbeidssoekende? Hva faar far da dersom han velger 20 uker? Eller hva som mor jobber deltid, hvordan regnes det da? Bare nyskjerrig og godt aa vite naar man skal argumentere hardt for venninner som boer velge dette sammen med mennene sine.

Skrevet

Her får hvertfall pappaen beregnet foreldrepenger på sitt eget grunnlag! Regelen er vel at om mor jobber under 75% blir foreldrepengene til far tilsvarende redusert.

Kan love at man blir langt mer likestilte! Her i huset er vi begge i like mye aktivitet ift barna, huset osv. Det er så deilig....! Han blir ikke sur om ikke middagen står klar når han kommer hjem fra jobb.. Han forstår at jeg kan ha travle dager her hjemme...

Tror det er alfa og omega at folk forstår dette helt fra starten av... begyner damene å dulle med menna sine i starten av forholdet, kan nok løpet ofte være kjørt... og da er det vel mye vår egen feil??

Lenge leve likestillingen!!! Jeg synes det er helt utrolig fantastisk at vi begynner å nå så langt som dette.... og barna... de ELSKER at pappaen er hjemme og herjer med dem mens mamman er på jobb... blir litt mer AKTIV og støyende lek da..

Skrevet

Når må man egentlig bestemme seg for dette? Vi skal dele permisjonen forholdsvis likt, for jeg må tilbake til skolebenken etter et halvår, men vi har ikke blitt enige om noen eksakt dato enda. Kan vi vente til etter barnet er født?

Skrevet

Synes at det er kjempe bra at dere skal dele permisjonene forholdsvis likt! Jeg har også tenkt å begynne og jobbe igjen forholdsvis tidlig etter fødselen, mens pappaen skal være hjemme. Jeg lurer imidlertid litt på hvordan dere har tenkt å ordne det med amming og greier...skal dere gi mme eller pumpe leller hva? Trenger litt tips og råd!

Skrevet

Du har rett på ammefri! Så bor du ikke langt unna jobben, så kan du jo reise hjem og amme, evt kan far og baby komme til deg? Selv gjorde vi en kombinasjon.. Jeg ammet før jeg gikk ut døra om morgenen, pumpet meg i lunsjen, og ammet med det samme jeg kom hjem.. når babyen er 6 mnd, så får den jo ikke pupp så ofte.. av og til kom pappan og babyen på besøk på jobben, men jeg hadde lit lang vei, så det ble ikke så ofte. Ikke etter at han var 5 mnd.. men før det ammet jeg oftere. Vi hadde mme tilgjengelig hjemme, så det skjedde at han fikk seg en flaske av det, men jeg fullammet så og si til han var ca 6 mnd..

Skrevet

Vi syntes denne løsningen ble for dyr =(

Ettersom han tjener ganske mye over 6 G, mens jeg tjener litt over 6G og ingen av oss har arbeidsgiver som dekker mellomlegget taper vi for mye inntekt ved å la far ta mer av permisjonen.

Men kjempeflott at så mange fordeler mer av permisjonen- tror hele familien har stort utbytte av en jevnere fordeling.

Skrevet

Jeg skulle egentlig ønske at min mann også ville være så mye hjemme. Saken hos oss er nok egentlig ikke at han ikke vil, men at han er så veldig lojal overfor sjefen (som tilfeldigvis også er broren hans), og han vet at det er veldig vanskelig å skaffe vikar til jobben, som må gjøres. Men her blir det i alle fall gradert permisjon, både av hensyn til jobben hans, og fordi jeg får fødselsstipend fra lånekassen, og dermed kan ikke barnefar være hjemme på fulltid. Og jeg har gitt klar beskjed om at fedrekvoten er et minimum av hva han skal ta :-) Det var han også innstilt på selv, men han var redd den måtte tas i en smell, og sjefen var redd den måtte tas rett etter fødselen, noe som ligger an til å kræsje med skuronna her. Så de ble litt beroliget begge to da jeg sa at ingen av disse delene var aktuelt, men det blir 1-2 dager i uka gjennom vinteren. At mannen min strengt tatt ikke har noen fedrekvote fordi jeg har jobbet mindre enn 50% har jeg derimot ikke sagt noe høyt om... Sånt får de finne ut av selv om de er interessert ;-) Han har jo fortsatt rett på permisjon. Og jeg mener at jeg har rett på å ikke bare være hjemme i et år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...