Gå til innhold

Jobbintervju i uke 18.... Hva ville dere sagt?

Maracuya

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal på jobbintervju når jeg er 17+5. Bør jeg være åpen om graviditeten? I verste fall har jeg 3 mnd oppsigelse på nåværende jobb, og vil dermed kunne jobbe ca 2 måneder i ny jobb før jeg skal ut i permisjon. Ingen drømmesituasjon for arbeidsgiver akkurat....

Føler det blir litt "dårlig gjort" å ikke spille med åpne kort og først fortelle det hvis jeg evt får jobben. Men på en annen side tviler jeg på at en arbeidsgiver klarer å la være å legge vekt på at jeg er gravid ved en vurdering av meg, selv om de jo ikke har lov til å gjøre det.

Hva ville dere gjort?

• 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville absolutt vært åpen om det. Da viser du at du er ærlig, noe arb.giver sannsynligvis vektlegger.. Lykke til! :)

Skrevet

Tror du finner det ut av deg selv, sammvittigheten har det med å spille inn hvis du føler det er galt av deg og ikke nevne det.

Men jeg tror heller ikke du får jobben hvis det er andre med like bra kvalifikasjoner som deg som søker, du får vel heller beskjed om å søke igjen etter fødsel..

Skrevet

I og med at du alt har en jobb, og dermed inntekt, tror jeg jeg ville vært ærlig. Det er ikke sikkert drømmejobben blir så kjekk om du ender opp med å knapt være innom jobb før du er sm/eller går ut i permisjon... -I allefall ikke om du ikke har sagt fra. Er du arbeidsledig, ville jeg nok vurdert det litt nøyere...

• 1 måned senere...
Skrevet

Ville ikke sagt noen ting om graviditeten. Siden de ikke kan ta stilling til det uansett ved ansettelse, er det noen arbeidsgivere som også foretrekker å ikke vite, slik at de finner beste kandidat til jobben, gravid eller ikke. Det er ikke noen grunn til å ha dårlig samvittighet for det! En ordentlig arbeidsgiver vil ha DEG til jobben, enten du er gravid eller ikke. Men siden det finnes mange useriøse arbeidsgivere også, så det er best å sikre sine egne og familiens interesser først, når det jo er lagt opp til at man MÅ jobbe 6 av de site 10 mnd før fødsel.

Så kan man jo f.eks velge å informere om graviditeten når man mottar jobb-tilbudet, eller når man har underskrevet kontrakten, eller enda senere, om det føles naturlig. Jeg ventet til etter ultralyd, og informerte ca. 3 uker før jeg skulle begynne i ny jobb.

Skrevet

Jeg tror det er mange arbeidsgivere som ikke ansetter gravide. Så jeg tror at dersom du sier at du er gravid vil det være liten sjanse å få jobben. De får jo knapt lært deg opp før du går ut i permisjon..

Så sånn sett er det lurt å ikke si noe før du eventuelt får en kontrakt. Selv er jeg arbeidsledig og mistet et oppdrag gjennom et vikarbyrå etter å ha fortalt at jeg var gravid. Dagen før hadde jeg fått beskjed om at jeg var den beste kandidaten! De oppgir selvsagt en helt annen grunn enn graviditet som grunn til at de velger en annen kandidat.

Uansett så er nok mange bedrifter dessverre skeptiske til gravide, som kan bli sykmeldt osv. Det er er grunn til at man er beskyttet og at det ikke er lov til og spørre om graviditet under intervju.

Skrevet

Jeg var på intervju i uke 14, og jeg sa det. for arb givers del er det viktig. Kan slå hardt tilbake på deg om du ikke sier noe. vil de ha deg, tar de deg selvom gravid

• 3 uker senere...
Skrevet

Hvordan skal det kunne slå hardt tilbake på henne? Hun er i sin fulle rett til å ikke si noe som helst.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...