(0_o) Skrevet 9. mai 2008 #1 Skrevet 9. mai 2008 Til 21 stykker.... Noen som har peiling på hvor mye ris jeg må lage? Skal ha viltgryte, grønnsaker og kuvertbrød i tillegg... Og hva slags ris, mon tro? Heh....jeg er hverken kokk eller garva husmor med feelingen inne, så hvis noen har noen gode tips til en stakkars nybegynner hadde jeg blitt glad! ) Skal ha barnedåp på søndag og vi må koke risen når vi kommer til lokalet etter gudstjenesten. Gryten lager vi i morgen og varmer den opp på søndag.. Og hva slags grønnsaker passer til viltgryte (fløtesaus og hjortekjøtt blant annet)? Hjelp! )
Gjest armagedon Skrevet 9. mai 2008 #2 Skrevet 9. mai 2008 det står vel på ris pakken det, men lag litt mer, kanskje til 25 stk, synes ofte de er litt lite ris som blir beregnet pr. pers. Til Viltgryte tror jeg jeg ville laget uncel bens 5 min. ris Den syns jeg er god, langkornet tror jeg det står ppå pakken:) Ville hadd brokoli, gullrøtter og rosenkål. husk også tyttebær, og jeg ville nok ha hatt flatbrød:) lykke til
Gjest Skrevet 9. mai 2008 #4 Skrevet 9. mai 2008 Siden jeg regner med du skal ha grønnsakene i gryta, styr unna rosenkål iallefall! Men gulrøtter, erter, sopp av forskjellige slag (kantarell er veldig godt oppi) blomkål, (broccoli blir fort kokt i stykker og gruffete i gryter synes jeg)
najs Skrevet 9. mai 2008 #5 Skrevet 9. mai 2008 Beregn 1,5 port/ voksen. Jeg ville brukt basmatiris. Skyll det godt i kaldt vann et par ggr først så blir det ikke klissete og det smaker mye bedre. Pass på å ikke brenn riset når du lager så mye. Kok på lav varme. Heter det ikke rosenkål ( vi sier brysselkål i sverige;-) de små runde grønne kulene, de passer veldig godt til vilt. Å ha ved siden av altså. I gryte anbefaler jeg hele små ferske champinjonger, ev del i to. Ha masse av dem, et par finhakkede løk.
(0_o) Skrevet 9. mai 2008 Forfatter #6 Skrevet 9. mai 2008 Tusen takk for tips! ) Da drar jeg på butikken ;o)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå