Gå til innhold

Har to barn, men vil bare være hos ett..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Litt overdrevet overskrift, men...

Saken er at jeg har ei på 5 år og ei på 3 år. Når de er sammen er de helt ville og tøysete. I sommer skal jeg ha en del fri og skal finne på masse gøy sammens med dem! Men også hver for seg tenkte jeg. Det er en del sjalusi ute og går mellom dem. Så hvordan forklare at jeg av og til må levere kun den ene i barnehagen? Storesøster vil nok ikke forstå det der og bli temmelig sjalu!

Er det egentlig OK å gjøre det slik? Tenkte å ta med på svømmehallen bl.annet og da kan jeg ikke ta med begge to...

Takker for tips :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spesielt den største er stor nok til å forstå hvis du sier idag skal jeg og xxx gjøre noe og så neste gang er det bare du og jeg som skal gjøre noe.

Så lenge du er påpasselig å ta dem annen hver gang så vil de forstå, Blir karnsje litt grining til å begynne med de første gangene men så ser de jo at jeg også får alene tid med mamma.

Tror det blir flott for dem begge to, er viktig å kunne være litt alene med mamma og være den som får all oppmerksomhet.

Skrevet

hvorfor kan du ikke ha med begge?????

Skrevet

Dd kan jo ha godt av å ha alenetid med deg også. Barte prøve å forklare de at de skal få gjøre hver sine ting. Ha en dag alene med mamman begge to hver sin gang.

Kanskje du skulle tatt ho eldste først? Så når det er ho minste si tur så sier du at du var med sist nå er det hennes tur.

Skrevet

Kjære deg, skal jo selvfølgelig det også. Mest begge to så klart, men av og til er det greit å bare være to. For meg og for dem :) Det er ikke snakk om turer i dagesvis dette her, bare enkeltdager. Litt kvalitetstid er bra.

Takk for svar.

Og hvis du mente hvorfor jeg ikke kan ta med begge på svømmehallen, er fordi begge to ikke er så vant med vann og begge skal klenge på meg hele tiden. Så det blir ikke lett med begge på svømmehallen. På land går det greit, men i vann ikke så greit :)

hovedinnlegger

Skrevet

Tror alle barn synes det er fint med litt alenetid sammen med mamma eller pappa. Bare viktig å ikke gjøre forskjell :-)

Skrevet

Det er veldig OK å gjøre sånn. Barna vokser på å få være alene med mamman og/eller pappan sin. Da får de oppmerksomheten helt alene.

De er jo såpass store begge to at det går ann å sette seg ned å snakke om det. Kankskje det er lurt å forberede litt?

Eks: Mandag: storesøster og jeg i svømmehallen

Onsdag: lillesøster og jeg svømmehallen

Tirsdag: storesøster og jeg shopping.

Onsdag: lillesøster og jeg bakedag

Altså noe i den duren, kanskje kan de være med å bestemme hva de vil gjøre med mamma selv. Da er det muligens enklere å forklare når den ene må i barnehagen at nå er det hennes tur, du var med sist, eller vi skal jo ut å shoppe på tirsdag for det hadde du lyst til etc.

Var ikke så flink til å få frem det jeg mente i dag... hehe

Skrevet

Man får pepper for alt inne her..

I dag reiser jeg og eldstejenta mi på 4 1/2 år på pinsetur til tanta mi. Minstejenta på 2 1/2 skal være hos en annen tante (alene) hele helga. Vi skal være borte til søndag.

Jeg gleder meg til å bruke tid sammen med den eldste, fordi jeg synes hun ofte i hverdagen blir "satt litt til side". En 2 1/2 åring krever ganske mye.

(For 2 år siden var det jo motsatt. Da var det babyen som "ble litt til overs", mens den eldste tok det meste av tida. Satt på spissen).

For øyeblikket har jeg ikke konkrete planer om å ta med meg minstejenta på alene-helgetur, men jeg gjør nok det en gang også.

Og det er bra både for mor og barn og ha litt alenetid. Uten tvil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...