Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har veldig lyst å ha dørskilt. vi har hver vår særkulbarn.

jeg to han en. Mine bor fast med meg og hans er her bare annen hver helg når han er hjemme fra sjøen. Han er av og til utenom den faste samværsavtalen de har også, noe jeg synes er bra ;)

Men over til spørsmålet mitt. Vi venter en felles en, så når den er kommet så har jeg lyst å ha navnskilt på døra.

Er det da vanlig å føre på navnet til stebarn som ikke bor der fast?

Min natulrige tanke er å føre på mine to som bor her fast, den lille vi venter og så oss to. Men blir det feil overfor hans unge da?

Hva mener dere?

Jeg har absolutt ikke bestemt meg hva jeg skal gjøre altså. Vil bare høre med dere hva som er vanlig og mest rett.

Han bor jo ikke her, men tilhører likevel familien visst dere skjønner.

Vil ha mest mulig svar og synspunkter.

kom igjenn :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

kan også si mine er 6 og 9 og hans sin sønn er 4 år.

Skrevet

Jeg ville satt alle navnene inkludert hans barn selv om de ikke bor fast, eller så ville jeg bare satt etternavn. Går jo an å sette å sette familien xx yy hvis du syns det blir rart blir rart med alle navnene på dørskiltet.

På en måte er det vel kanskje naturlig å bare sette navnene på de barna som faktisk har adresse der og bor der fast på dørskiltet, men det er vel meningen at hans barn også skal være en del av familien? Det er vel best for dere alle at dere får til et liv hvor alle barna deres er inkludert og en del av fellesskapet, da blir alt lettere og mindre konflikter. Jeg tror at sånne symbolske ting som dørskilt, familiebilder, julekort osv er viktige for å signalisere til alle at dere er en familie. Det er ikke bare viktig for din stesønn, men også for dine barn og fellesbarnet - at de ser at den andre broren også er naturlig inkludert og skal regnes med!

Skrevet

Hvis det var meg, så ville jeg ført opp alle navnene og gitt pokker i hva som var normalt, ganske enkelt fordi det ville føltes naturlig for meg. Jeg sliter litt med å forstå hvorfor det ikke skulle være naturlig.

Skrevet

etternavn blir det uansett ikke kun mitt og hans isåfall..men mine jenter har et annet etternavn og jeg og samboe har hver våre så det blir mere forvirrende

Tenkte mitt og sambos fulle navn og så barnas navn under.

Skrevet

Hehe, ja da så. Skal ikke være lett:)

Da ville jeg bare ramset opp alle navnene og vært stolt av å være en stor familie. Snakket akkurat med en jente i går som har en halvstorebror som bare er der iblant helgene. Vi snakket litt om hvor mange søsken de ulike barna hadde, i forhold til romfordelig og plass i søskenflokken og jeg kom i skade for å bare regne med de tre søsknene som bodde sammen med jenta. Da var hun raskt med å si at hun hadde jo storebroren sin også!

Så det er vel litt opp til dere hva slags familie dere vil skape.

Skrevet

Han er veldig inkl i denne familien. Første han roper på når han og pappa kommer inn døra er på jentene mine :)

Så synes mine det er veldig urettferdig at han ikke får være her flere dager og må til mamman sin igjenn.

Visst han er her bare 2 overnattinger istedet for 3 som er vanlig. Av og til lengre også.

Så kaller de han for lillebroren. ikke snakk om at det er stelillebror, MEN lillebror :)

Minste mi hun er jo ikke lengre minst og er stolt av å være storesøster til sin lillebror :)

Da jeg sa til henne her en dag nå blir jo du storesøster på ekte (jeg tenkte jo biologisk sett jeg da ) Da fikk jeg den at det var hun allerede for hun hadde allerde en lille bror og nå blir hun storesøster til 2 :)

Så blir sikkert å sette hans navn også. Ville bare spørre her inne hva som er vanlig og ikke..

Mine hadde nok reagert visst han ikke stod oppført på navneskiltet tenker jeg..

Er iallfall utrolig godt at de alle 3 oppfører seg som søsken :) er veldig glade i hverandre og krangler litt som søsken flest :)

Jeg og samboe har vært sammen i 2,5 år da..så er det også nevnt ..

• 2 uker senere...
Skrevet

Min gutt står på dørskiltet her hos oss, men han er jo i tilsvarende situasjon som dine særkullsbarn, bor her mest. Vi har mannens og mitt fulle navn og barnas fornavn. Særkullsguttens navn står på dørskiltet hos faren også, der er han annen hver helg. Der står også hennes særkullsbarn som bor 50-50 og fellesbarnet.

For meg er det naturlig å ha navnene til alle som tilhører familien, uavhengig av hvor mye de er der.

Skrevet

Alle eller ingen, er min mening om dørskilt og postkasser.

Etternavn på de voksne i huset føler jeg er det mest vanlige.

En her bor liste med ørten navn og ulike etternavn minner nå mer om et student kollektiv, enn EN familie.

Sløyfer en kun et eller noen barn, så fremstår det som veldig demonstrerende, at de bor ikke her, fordi om det ikke er ment eksluderende, er det slik det fremstår, ikke bare for barnet selv, men også for omverdenen.

Skrevet

Bestilte dørskilt i går jeg, så det skal være klart til vi flytter inn i nytt hus. Nå blir vi en familie med dine og mine, men ikke våre. Bestilte skilt med alle navnene på, uansett hvor mye eller lite de forskjellige barna bor hos oss.

På postkassen kommer det til å stå kun mitt og samboers etternavn.

Skrevet

hva med et dørskilt der ditt og samboers navn står sammen på et og barna har egne som henger fast under? Synes hans sønn skal få være med på navneskiltet. Han er jo en del av familien han pgså

Skrevet

Her gjør vi det slik at alle fornavnene er med på dørskiltet, også de to barna som kun er her i helgene. De bor jo strengt tatt ikke her, men betydningen av dørskilt blir på en måte litt "symbolsk" og dermed synes jeg det blir feil å utelukke noen.

Når det gjelder postkassen, står kun mannen min sitt navn, mitt navn og navnet til vårt felles barn. I mine øyne er postkassen kun av praktisk betydning, og det blir helt meningsløst å skrive på navn som ikke hører til på vår postadresse - de får jo aldri noe post hit uansett.

• 3 uker senere...
Skrevet

Jeg fikk malt et fint dørskilt med min samboer, mitt og vår sønns navn på, hans barn fra tidligere som bor hos oss annen hver uke, satte vi litt på skjeve under våre navn. Forklarte at det ble litt morsomt i og med at de bor hos oss annen hver uke, så satte vi navnet dems på den måten.

Men neida, det var ikke bra nok, da følte eldstemann seg "utafor". Så skiltet står pent og pyntelig i kjøkkenskapet.

Skrevet

Hei Nicita73 - jeg skjønner stesønnen din godt. Stebarna mine som bor hos oss 50 prosent ville ha blitt veldig satt ut hvis vi hadde gjort noe som helst som indikerte at de ikke var fullverdige meldemmer av familien. Den ene sa litt morsomt en gang at hun tenkte at det ikke skjedde noe hos oss når de ikke var der, at tiden stod stille liksom. Sånn er det jo litt å være barn, man tror de voksne ikke har noe liv utenom å være foreldre, hehe. De tenkte at vi måtte ha det veldig kjedelig uten dem, og at det egentlig ikke var noen ordentlig familie når ikke de var der. Og det er et sunt tegn tror jeg.

Hvis ikke de skal føle seg som fullverdige medlemmer av en familie de bor i halvparten av tiden, da kan de jo ikke føle seg hjemme noen sted da? Siden bor halvparten begge steder mener jeg.

Jeg kan forstå at man kanskje lurer på om man skal sette barn som bare bor i huset i helgene på dørskilt, men jeg ville likevel gjort det for at ingen skal føle seg utenfor. Det koster så lite og har så stor symbolsk verdi. Når det gjelder barn som bor fast i hjemmet, enten det er hele eller halve tiden, så er det klart at alle skal inkluderes på samme måte. Selvfølgelig skal stebarna dine som bor hos dere annenhver uke opp på skiltet sammen med de andre navnene, ikke på skrå eller litt under som om de ikke hører helt til. Beklager om jeg høres krass ut, men jeg skjønner godt at gutten ble lei seg. Jeg ville tatt signalene på alvor og laget et nytt skilt der alle er med. Og hvis navnene settes opp etter alder, så bør han stå først av barna hvis han er eldst og ikke sist fordi han ikke helt 'hører til'. Du som voksen bør ikke bruke et dørskilt som symboliserer og understreker at stebarna egentlig er utenfor, eller et annerledes familiemedlem enn de andre. Kanskje barn kunne syntes den lille vrien med at navnene sto på skrå under var morsomt hvis de selv følte at de ikke bodde ordentlig i huset, hvis de var der annenhver helg feks. Men tror ingen barn som bor fast i et hus ville syntes det var spesielt ok, de føler jo at det er hjemmet deres. Hvis du syns det er vanskelig med dette skiltet så ville jeg bare brukt etternavn på døra. Eller så trenger man jo ikke å ha dørskilt heller:)

Skrevet

Helt enig med lindsay. Ikke gjør dørskilt til en familiekamp. Her synes jeg det bør være ganske enkelt 3 alternativer

-ikke dørskilt

- dørskilt med etternavn

- Navnet på alle i hjemmet. (uavhengig av hvor mange dager i måneden de er hjemme)

At stemødre har besøk av stebarn betyr ikke at stebarna er på besøk. De bare bytter hjem de:)

Skrevet

Hei,

Jeg mener at alle eller ingen av barna må stå på skiltet, ellers er det

veldig lett for at noen blir såret her..

om ikke barnas navn står på skilte kan en bruke m/fam..

lykke til! :-)

Skrevet

Takk for mange svar :)

Fikk svarene jeg ville :) At det er vanlig at man setter på de som ikke bor her fast også :)

Skrevet

Vi har navnet til stedatteren min på postkassen - enda hun er her sjelden pga avstand. Snart skal jeg lage dørskilt med hennes navn på.

Alt sammen for at hun skal føle seg inkludert, som en del av familien, som hører til - slik at hun skal ha følelsen av at her hører hun hjemme - ikke som gjest men som familiemedlem - når hun er her :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...