Gå til innhold

Frekt!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sto i kassekø i en butikk i dag og en dame i 50 års alderen var før oss i køen. Hun snudde seg og begynte å prate til min lille datter på snart 8 mnd som satt på armen min. "Du var da jammen meg en rund liten jente....såååå lubben da....spiser du så mye mat du da?"

Hun mente det kanskje bare godt, men helt ærlig så gjør det meg pisse sur! Dette vekt hysteriet gjelder tydeligvis til og med babyene våre nå?!?!?! Datteren min er fullstendig normal, hun er strax 8 mnd og veier 8 kg! Jeg lot være å svare damen, bare lot som jeg ikke hørte henne. Men etterpå tenkte jeg at jeg skulle jammen meg ha tatt igjen, Skulle sagt i fra at datteren min spiser som hun skal og har fin vekt. Pass på dine egne former du tante pose!!!

Nå er jo min datter så lita at hun forstår ikke hva som blir sagt. Og sannsynligvis er hun ikke så rund lenger når hun blir litt eldre og kan forstå hva folk sier. Men hvor går egentlig grensen for hva man kan si om/til barn? Tenk om hun var 3 eller 4 år gammel og var litt rund for alderen og folk gikk og kommenterte det sånn? Det er jammen meg ikke rart mange unge får et snodig kroppsbilde og sliter med selvtilliten når de allerede fra babystadiet får sånne kommentarer.

Stakkars nydelige, perfekte lille jenta mi......

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er stas når små barn har litt ekstra;-) Jeg og søsteren min har i alle år fått høre av bestemor at vi er "gode og runde" inntil vi kom i tenårene, da var vi plutselig "slanke og fine" og bortsett fra meg inntil jeg var 3-4år, har vi vært normalt slanke begge to. Hun har sagt begge deler for å skryte av oss, fordi i hennes øyne skal barn være runde og gode og ikke slanke, mens når man blir voksen skal man være slank.

Damen i butikken mente det nok bare hyggelig hun også:-)

Skrevet

Ja, det kan jo hende at hun mente det hyggelig. Men hun sa det liksom ikke med noe hyggelig stemme. Det var en sånn liten "herregud, ikke gi ungen så mye mat da" i stemmen hennes. Smilte ikke og hadde sånn koselig stemme. Derfor så syntes jeg ikke det var noe koselig.

Det er forresten helt utrolig hva fremmede får seg til å spørre om....Synes det er veldig koselig at folk kommer bort og sier hei til barnet mitt, spør hvor gammel hun er eller hva hun heter etc. Hun er veldig søt og blid mot folk og smiler til alle, så det er naturlig at folk tar litt kontakt med henne og det er bare kos. Men jeg opplevd at vilt fremmede spør om alt mulig som fødselen, om jeg ammer og hvor mye og hva hun veier og hvordan hun sover etc. Litt rart synes jeg....

Skrevet

jeg kjenner jeg reagere litt når helt fremmede mennesker begynner å snakke med babyen min jeg... de som lener seg over vognen og tar hånden hennes og sånt... hva kan man gjøre når folk gjør sånt?

Skrevet

Har heldigvis ikke opplevd at fremmede tar på ungen min, men de snakker med henne! Hadde noen begynt å tatt på henne hadde jeg nok fortest mulig kommet meg vekk derifra, og samtidig kikka litt rart på den som gjorde det! Er jo det samme når en er gravid det, ALLE skal klasse på magen, hvorfor er det greit???

Skrevet

he he.. nei si det... er jo på lik linje med å klappe en skallet mann på månen spør du meg....

Skrevet

Jeg liker den kommentaren til sønnen min jeg:=) Blir litt stolt av at jeg alene med min melk har klart å gi han litt valker hehe:=)

Skrevet

Helt enig på det med at fremmede mennisker kan holde fingrene sine for seg selv...jeg har aldri sagt noe men liker det ikke.Jeg vet jo ikke hva dem har tatt i før dem gnir fingene sine inn i hånda hans som han liker så godt å sytte på:=)Spesielt dem som røyker!

Jeg røyker selv men vasker hendene og prøver å tilby han lillefingen heller:=)

Vi er nok litt hysteriske der men jeg kan ikke for det..er ikke så kresen på andre områder tror jeg.Men jeg har eo jente på 3 år og jeg bader henne 5-7 ganger i uka+vasker hender ansikte og nedentil hver morgen og kveld...ikke 1 gang i uka som visse andre hehe.

Skrevet

Men melken din får du ikke vasket!

Skrevet

Hehe....ja der sa du det....akkurat like frekt:-)

Skrevet

Jeg synes du overreagerer. Det regnes som sunt og positivt at små babyer er runde og gode, og sånn sett kan du tolke det damen sa som ros (at du får til spisinga, at barnet ser sunt ut).

Skrevet

Jeg synes det er KJEMPE HYGGELIG når folk snakker med babyen min...men jeg har en baby som er super sosial og smiler fra øre til øre når han får oppmerksomhet i butikken...så Trulte og Emma...ta det heller som et kompliment. Slutt å være så fordømt prippen. Skjønner deg hvis fremmede begynner å ta på babyen din...men det gjør vel ikke noe om fremmede smiler og snakker til babyen din vel?? Giiiiiiiiizzz....

Når det er sagt har jeg en svigermor og svigersøster som stadig sier: Ååååå så rundt han har blitt.....

Skrevet

Eh ... det der var trolig et kompliment da!

Små barn skal være lubne.

Jeg har selv en liten plugg, og det kommenteres ofte. Jeg forteller stolt at han er kjempeflink til å spise og er god og rund.

Også nevner jeg hvor mye bedre det er at de er tykke og runde enn at de er tynne og puslete og vanskelig å få til å spise.

Ingen som mener noe stygt ved å kommentere at en baby er lubben.

Det er mer et klapp på skulderen til deg det.

Skrevet

Vel, babyen min får stadig komplimenter for at hun er så slank og fin i kroppen....spiser godt og følger kurva si og er aldeles ikke puslete. Hvem sier at babyer SKAL være lubne? Har en lubben baby på barselgruppa mi, han klarer ikke å rulle rundt eller løfte hodet lenge av gangen slik som de andre babyene.

Skrevet

Nei, nettopp ... slank og fin, men ikke puslete. Og spiser godt.

Vi sleit veldig med amminga i starten og da var gutten min både tynn og puslete. Tro meg det er verken søtt, sjarmerende eller noe å hige etter!

Skrevet

Slutt med dette kroppshysteriet....ang. babyer...la de utvikle seg i sitt tempo!!! Selv om det er en baby på din barselgruppe som er lubben så blir han sikkert helt normal.

Nevøen min var vel det man kalle en super lubben baby, tjukk i andres øyne....men idag er han en meget normal, slank ..nesten tynn 5 - åring.

Skrevet

Jeg kjenner godt til dette. min dattert på 4 mnd snart veier 8,5 kg! Og det kun på morsmelk.

Til alle dere med "tynne" babyer vil jeg bare si, at det kunne like godt vært deres baby. Det der styrer man ikke selv. Jeg gjør ikke akkurat noe spesielt for at hun skal bli sånn heller.

Jeg må si jeg gruer meg rett og slett til barselgruppe fordi alle skal kommentere hvor stor jenta mi er. Jeg får også litt tanker om hvor opptatte folk er av sånt. Det er ikke rart unger blir mobbet på skolen når mødre i 30-åra bruker et helt barselgruppemøte på å kommentere størrelsen på min baby.

Hun er forresten helt normal og perfekt, har vi fått høre på helsestasjonen.

Svigerinna mi som har en to måneder eldre baby bruker også mye av sin våkne tid på å poengtere at hennes baby er mindre enn min. So what?

Skrevet

nei nei nei... det er ikke noe problem om noen snakker med henne.. det er bare morro...!!! hun smiler og ler når hun får oppmerksomhet så det er bare gøy..men det er når de nesten er oppi vognen og tar på henne jeg reagerer....

Skrevet

Hei Krøvvel! Endelig en som skjønte hva jeg mente! Har som sagt over ingen verdens ting i mot at folk snakker med babyen min, det er jo bare fint. Men det er bare det at jeg forventer at den samme respekten som de fleste har for andre mennesker OGSÅ gjelder de minste!

Og javel, kanskje noen mener det godt og at det er stas med litt valker på babyer, MEN det er faktisk mange som IKKE mener dette hyggelig og det er det jeg misliker.

Hvis det er sånn at et barn legger på seg for mye og at det må igangsettes tiltak for å hindre overvekt så er dette noe helsestasjonen og barnelegen skal ta seg av og slekt og venner og særlig fremmede mennesker kan bare la det temaet være synes jeg!

Skrevet

Jeg tar det som et komplement når noen sier babyen er lubben eller rund. Og jeg ville tatt det som et komplement dersom jeg hadde en tynn baby og noen sa hun var så fin og slank. Folk prøver vel alltid å finne noe positivt å si om babyene vel? Ikke alltid like gjennomtenkt kanskje, men jeg tror de som kommenterer babyene er de som liker babyer, og som vil være hyggelige....

Er ellers helt enig i at det er en uting at fremmede tar på babyen. Og spesielt på hendene. Hvorfor skal forresten noen i det hele tatt kladde på babyens hender?? Er jo ikke sånn at de håndhilser på fireåringen også??

Skrevet

hehehe.. :) trur faktisk du fikk et komplemang:) det er jo et sunnhetstegn når babyn er litt go og rund. Spesielt eldre mennesker er veldig opptatt av at de skal være runde.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...