Gå til innhold

denne doppleren, skadelig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

HVor ofte bruker dere den dere som har en?

Jeg tør ikke bruke den for mye, vet jo ikke jeg om den kan skade eller noe...noensom vet?=)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg hadde tenkt å kjøpe meg en sånn emn jordmora mi sa at d ikke var lurt å bruke dn for ofte da dn har ganske høy strålefrekvens..

så da lot jeg heller være å kjøpe dn for å ikke bli fristet

Skrevet

Jeg vet ikke hvor skadelig det er, spesielt skadelig er det sansynligvis ikke i og med at det blir brukt på legekontorene rundt omkring. Men man bør jo uansett bruke den med måte, og ikke for å underholde alle og enhver.Jeg brukte den kanskje ett par ganger i uka fra uke 8 til 14 for å sjekke at det er liv der inne ( har hatt veldig god nytte med tanke på sterk redsel for å miste), men nå er jeg såpass sikker på at det er bevegelse fra babyen (15 uker på vei), så da trenger jeg ikke bekreftelse på det så ofte. Nå blir det vel bare om jeg syns det går for lang tid jeg kjenner noe eller jeg blir grepet av panikk for at det ikke er liv. Man bør vel også tenke på at man ikke bruker den for lenge om gangen, bare finne hjertelyden og så slå av.

Skrevet

Jeg har brukt den hver dag siden uke 15 (nå 23) men ett minutt om gangen bare (bare for å si hei).

Min jordmor sier at det ikke er farlig. Hvor mye stråling klarer et lite 12 volts batteri å lage liksom?

Det er sikkert mye farligere med:

PCn på fanget.

Mobiltelefonen i lomma eller i veska på magen hele dagen, Mikrobølgeovnen, trådløse netterk (de er overalt).

Vi er utsatt for stråling overalt, noen tåler det bedre enn andre.

Det sto nettopp en ertikkel i VG om at det er bevist at ultralyd ikke er farlig også.

Skrevet

Eg kjøpte meg doppler i uke 16, har brukt den 3 ganger. For meg var det en sånn...åhh spennende, bare må ha ting...og det var kjempe gøy å finne hjertelyden, men nå som eg kjenner liv hver dag så tenker eg ikke på å bruke den en gang.

Var nok mest stas før en kjente så mye liv! :P

Skrevet

Jeg har en sånn doppler. Brukte den i ny og ned fra uke 18 og til sparkene begynte å komme sånn skikkelig. Prøvde før uke 18 også, men da hørte jeg ikke noe. Jeg brukte den bl.a en gang jeg falt og lurte på hvordan gutten hadde det inni magen. Nå er jeg kommet i uke 38. Jeg har brukt den veldig sjeldent siste 2 mnd. Men de siste dagene har han vært så stille at jeg har lyttet litt.

Jeg er av den nervøse typen, og både jordmor på helsestasjonen og på føden mente at for meg å ha en sånn doppler var veldig greit. Jeg overbruker den jo ikke.Er glad jeg kjøpte den, den har spart meg for mange dager med vonde tanker...

Skrevet

Vil bare si at doppler ikke har noen strålingseffekt. Det er lydbølger... Og spm er om barnet hører lyden.

Skrevet

jeg spurte legen da vi var til ultralyd, og han trodde ikke det var skadelig, men at babyen kunne komme til å oppfatte varme fra apparatet..men så lenge man bruker d med måte så ville d vel ikke være problem...men jeg vil ikke bruke d til underholdning og hver dag for d...omm jeg blir bekymret eller noe, så vil jeg bruke d, ellers vil jeg la d ligge =)

Skrevet

Min jordmor fra første svangerskap mente at man skulle bruke minst mulig ultralyd og doppler fordi undersøkelser hadde vist at fosteret trekker seg unna når disse brukes. Hun frarådet meg å ta flere ultralyder en den i uke 18, og brukte kun doppler dersom morkaken lå forran, (noe den gjorde hos meg) og gjorde det vanskelig å høre fosterlyden med vanlig jordmorstetoskop.

Jeg synes kanskje dette var litt vel hysterisk, men det er vel greit å bruke et sånnt apparat med måte..Sånn i tilfelle...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...