Anonym bruker Skrevet 8. mai 2008 #1 Skrevet 8. mai 2008 Hvorfor gidder dere å bry dere? Er livene deres og alle rundt dere virkelig så perfekte at dere må inn her å pirke på ukjente mennesker? Ingen som har hørt om å feie for sin egen dør først? ja, blir litt irritert;)
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2008 #2 Skrevet 8. mai 2008 enig... Skjønner ikke at de gidder å henge seg opp i det... Få dere ett LIV, for guds skyld!!!
blond Skrevet 8. mai 2008 #3 Skrevet 8. mai 2008 Hvorfor bryr du deg om at andre blir irriterte? Innlegget du skrev gjelder like mye deg selv.
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2008 #4 Skrevet 8. mai 2008 Jeg har feid for min egen dør, jeg, og kommet frem til at jeg er (som HI av det andre innlegget du sikter til) også forundret over hvor dårlig forfatning det norske, skriftlige språket er i. Dette er min mening og jeg har ikke noen formening om at folk skal oppfatte meg eller livet mitt som perfekt av den grunn. Snakk om å dra dette ut av proposjoner! Når jeg har blitt korrigert på skrivefeil i lignende diskusjoner, har jeg tatt dette til etterretning. Det er nå engang meg, da -jeg ser ingen grunn til å bli sint for sånt!
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2008 #5 Skrevet 8. mai 2008 Neida, jeg både irriterer meg over det, samtidig som det nesten er litt skremende hvordan voksende mennesker som har/venter barn oppfører seg! Om foreldrene er sån, er det ikke rart det er mobbing blandt ungene våres. "jeg er smartere enn deg, derfor bedre" "jeg har gått mere skole enn deg, derfor bedre" "ungen min har klær som macher, derfor bedre enn din som ikke har det" osv.... Det er kvalmt, og skummelt, men ikke minst trist.... HI
blond Skrevet 8. mai 2008 #6 Skrevet 8. mai 2008 Å påpeke andres skrivefeil er ikke ensbetydet med å være nedlatende eller ha dårlige holdninger på noe vis, ei heller å tro at man er bedre enn andre.
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2008 #7 Skrevet 8. mai 2008 Det er mange skrivefeil her, ja. Jeg blir ikke først og fremst irritert, men skrivefeilene bidrar i stor grad til at jeg danner meg en mening om den som har skrevet innlegget. Vanskelig å ta noen seriøst som har alvorlige skrivefeil. Spesielt ille er det jo å få brev fra offentlige etater der saksbehandler ordlegger seg som en stil i fjerde klasse, eller har åpenbare skrivefeil. Synes virkelig det er tåpelig å irritere seg over at noen påpeker skrivefeil. Du/dere burde heller være taknemlig for det - og begynne å ta norsk rettskrivning på alvor!
blond Skrevet 8. mai 2008 #8 Skrevet 8. mai 2008 Det er vesentlig forskjell på å skrive offentlige brev og jobbe med skriftlig kommunikasjon og skrive innlegg på nettfora. Jeg synes det er bra at folk skriver innlegg selv om det er skrivefeil i innleggene. Det skyldes ikke alltid slurv. Hvorfor skal man bli takknemlig fordi noen påpeker feilene man har? Noen har slitt med dysleksi hele livet og alltid fått kommentarer for skrivefeilene sine, noe som preger de i voksen alder. Da blir man ikke takknemlig for påpeking av skrivefeil. Kanskje heller oppgitt fordi noen henger seg opp i hvordan man skriver heller enn innholdet i hva man skriver. Skal det være et krav å skrive korrekt norsk for å kunne delta i et åpent nettfora, synes du?
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2008 #9 Skrevet 8. mai 2008 Hei Blond Jeg er enig med deg i at det er fint at et slikt debattforum er åpent for alle, også de som ikke er helt stø i norsk rettskrivning. Mitt poeng er bare at hvordan man ordlegger seg også gir et budskap "mellom linjene". Er derfor ikke enig i at det ikke er så farlig hvordan man skriver.
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2008 #10 Skrevet 8. mai 2008 Det er en del alvorlige skrivefeil her inne, ja...kanskje er jeg en av de som skriver feil av og til...la meg først påpeke at jeg har gått tre år på universitetet og tre år på høgskole og blir sett på som en intelligent kvinne. Mine skrivefeil kommer av at jeg har et snev av ordblindhet. Har aldri hatt noe problem med det...Men poenget mitt; dette er et forum på internett for å skrive inn innlegg om barn, graviditet og diverse...ikke en jævla norskeksamen. Skal folk med dårlig rettskrivning la vær å skrive inn og evt. gjennomføre den skolegangen de av ulike grunner ikke har gått før de kan våge å stille et spørsmål her, slik at dere idiotiske fordommsfulle "åh jeg er så smart og flink" sutredamer skal slippe å fryde dere (noe dere egentli gjør) over at det tilsynelatende er noen som er dummere enn dere...skam dere! Ikke alle har samme forutsetningene til å utvikle et godt skriftspråk...det er innholdet som er viktigs på et forum som dette her...dersom dere har lest litt om språk vet dere dessuten at språket er i konstant endring, og det er først og fremst hvordan språket brukes muntlig og den teknologien vi kommuniserer med som påvirker utviklingen. Derav mye dialekt og forkortninger...slik har det vært siden mennesket begynte å snakke.
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2008 #11 Skrevet 8. mai 2008 Det er trist at noen føler seg dumme som en følge av at slike feil blir påpekt, for det er i hvertfall ikke min intensjon med å skrive slikt. Her kan dere finne en oversikt over de vanligste skrivefeilene om dere ønsker å endre på det: http://www.korrekturavdelingen.no/Vanlige-skrivefeil-alfabetisk/K4VanligeSkrivefeil_a.htm Hilsen HI i tråden der jeg påpeker at "da har jeg vært hos legen" er feil.
blond Skrevet 8. mai 2008 #12 Skrevet 8. mai 2008 Hvilket budskap leseren oppfatter vil variere med hvem leseren er. Noen tenker at den med skrivefeilene er en lat og likegyldig person, noen får kanskje tanker om at vedkommende ikke har norsk som morsmål og noen tenker kanskje at vedkommende har dysleksi. Det kan vekke både sympati og irritasjon hos leseren. For noen er det frustrerende å lese et innlegg fullt av skrivefeil fordi man har problemer med å lese og skrivefeilene forstyrrer. Andre ser bare budskapet og ikke feilene. Hva man legger merke til i et innlegg handler nok mye om yrkesbakgrunn/utdannelse. Hvis man har et yrke der skriftlig kommunikasjon er sentralt eller generelt er opptatt av språk legger man fortere merke til hvordan andre uttrykker seg. Om man kommenterer det og hvor mye man evt gjør ut av det blir en annen sak. Ps! Du har ikke skrevet nicket mitt riktig (ikke så viktig for meg, men siden du er opptatt av å skrive korrekt vil du kanskje bli gjort oppmerksom på det?).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå