Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

De fleste koker flasker til babyen etter hver gang, selv etter at de har vært i oppvaskmaskinen. Jeg ser også at mange koker grøtbolle, skje etc.

Men hva med alt det andre de putter i munnen da ? Min 4 mnd gamle gutt tygger på hendene ustanselig, og alt av leker, tepper, klær som han får tak i drar han til munnen for å tygge.

Smokken koker vi en gang iblant, men som regel blir den bare skylt godt.

Leker har vi med i vogna, og disse blir jo gjerne lagt på kafe bord etc når vi er rundtomkring. Disse skylles av iblant også.

Men dere som til og med koker grøtbollen, kokes også alt av leker etc ? Ligger ikke babyene på gulvet og leker - og gjerne ruller seg av teppet ?

Er dette med koking noe som henger igjen fra "gamledager" når man ikke hadde oppvaskmaskin og effektive rengjøringsmidler, eller er det virkelig nødvendig ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig der, folk har blitt litt for hysteriske. For og ta et eksempel ( ikke for og henge ut noen, men ment som en illustrasjon) var det for en tid tilbake en som spurte om hvor lenge hun måtte fortsette og koke tannbørsten til babyen.....

Jeg har aldri kokt verken tannbørster eller leker, av den enkle grunn at han putter absolutt alt annet i munn uansett....

Jeg kokte flaskene men sluttet med det når han var 6 mnd, og begynte og ta dem i oppvaskmaskinen. Utstyr til grøt/ annen mat har jeg aldri kokt.

Skrevet

Det er fordi melkebakterier og lignende faktisk kan være veldig farlig for de små. Bakterier rundt omkring i huset blir noe helt annet:-)

Skrevet

Men forsvinner ikke disse melkebakteriene i oppvaskmaskinen på det "sinteste" programmet da ?

Skrevet

Joa, de gjør vel kanskje det. Kan uansett bruke oppvaskmaskin fra de er 6 mnd, og da slipper man også å koke. Men til de helt små ville jeg nok kokt det først.

Skrevet

jeg kokte alt som hadde med mat å gjøre de første 6mnd. Vil ikke si det var hysterisk, nettopp fordi gutten spiste på alt annet han fikk tak i tenkte jeg han fikk nok bakterier i seg på den måte - og ønsket å begrense der jeg kunne!

Skrevet

Det er ikke hysterisk å koke flasker frem til 6 mnd.

Melkebakteriene er farlige greier.

Mulig oppvaskmaskin tar de.Men jeg kokte for sikkerhets skyld.

Slutta å koke flasker da han var 7mnd her.

Bakterier på leker og gulv er ikke det samme;)

Skrevet

Det er melkebakteriene som først og fremst er farlige. Ellers kan de sutte og gnage på det meste. Helsesøster anbefalte å koke flaskene fram til 6 mnd, men i boka mi står det at man bør gjøre det enda lenger.

Skrevet

Hvis det er meg du sikter til når du sier at det ikke er hysterisk og koke flasker, så synes jeg du bør lese det jeg skrev en gang til. Jeg har også kokt flaskene i lang tid, og tar det som en selvfølge, dette er snakk om og koke alt annet. Det er mange som blir hysteriske på dette og skal koke absolutt alt.leker tannbørster, noen går så langt som og desinfisere hendene til babyen, når babyen har tatt på en annen baby. Noen bakterier bør jo babyene få i seg. Hvordan ellers skal de bli motstandsdyktig mot noe.

Skrevet

Nei , jeg siktet faktisk ikke til deg:)

Men skjønner at det kunner virke sånn da!

Skrevet

For å drepe melkebakteriene skal man ideelt koke i ca 5 minutter. Da er ikke oppvaskmaskinen bra nok. Men, som med alt annet så man man selv vurdere hvilken risiko man er villig til å ta.

Skrevet

man kan fint ha flaskene i oppvaskmaskin fra fødsel, det sa hs til meg. flasken og tutten og alt. jeg gjør det og har de i mikro sterilisator etterpå om det skulle være noen rester av vaskemiddel igjen.

Skrevet

vi steriliserer flasker i microen. grøtbolle, skjeer, smokker osv vasker vi bare. legen min sa senest idag at det absolutt ikke var nødvendig å sterilisere annet enn flasker. barna er nødt til å få litt bakterier i seg for å bli motstandsdyktige. de er jo overalt og dytter ting inn i munnen hele tiden. men de melkebakteriene er nok ikke noe særlig å få i seg... husker vi steriliserte flaskene til babyen jeg passer i irland, og ho var over6 mnd da.

men tror vi slutter å sterilisere rundt 6 mnd her, siden det visstnok er helt greit

Skrevet

Det er da kanhende bare skjære flaksen at min lille lever enda siden jeg bare har vasket flaskene grundig i zalo siden han var nyfødt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...