___ Skrevet 8. mai 2008 #1 Skrevet 8. mai 2008 Vi lærer etter hvert mang ting om hva som skal være bra for oss. - Vi bør drikke mye vann, og ofte. - Vi bør bruke fuktighetskrem - Vi bør beskytte øynene med solbriller - Vi skal ikke fryse - Vi skal ikke være for varme osv Er det egentlig lurt å gjøre det såm er opptimalt for kroppen vår til enhver tid? Venner ikke bare kroppen seg til at alt skal være perfekt slik at den mister evnen til å tilpasse seg og ordne småproblemer på egenhånd. Jeg er gartner. I drivhuset kan jeg gi plantene nesten perfekte vekstvilkår. Får de det vokser de raskt og ser frodige ut, men de tåler ingen ting. Før de kan plantes ute må de herdes godt, de må utsettes for tørr luft og vind. De bør få lave nattetemperaturer og høye dagtemperaturer og gjerne litt tørke også. Hvis jeg ikke behandler plantene "dårlig" på denne måten vil en stor anndel av dem dø når de kommer ut. Er det ikke litt slik med mennesker også? Har vi ikke godt av å bli litt tørste og sultne, få litt tørr hud og sol i øynene, bli litt varme eller kalde osv? Jeg sier ikke at vi ikke skal beskytte oss mot de mest ekstreme omgivelsene, men gjør vi ikke oss selv og barna våre en bjørnetjeneste hvis vi stadig steller alt for godt med kroppen vår?
Gjest Skrevet 8. mai 2008 #2 Skrevet 8. mai 2008 Jeg husker jeg leste en artikkel i Nature en gang hvor noen biologer paapekte at fysisk stressende situasjoner gjoer visse skapninger mer levedyktige (og de fikk ogsaa gjerne lengre levetid totalt enn andre). Kanskje det gjelder oss mennesker ogsaa?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå