Gjest Skrevet 8. mai 2008 #1 Skrevet 8. mai 2008 For noen dager siden så jeg reprise av Sykehuset, hvor jordmora påpekte at den gravide ikke hadde forberedet seg til fødselen. Nå slo det meg plutselig; hvordan forbereder man seg? Er det ikke bare å stille opp med tykk mage en dag ca 9 mnd etter hyrdestunden? I USA går jo gravid på lamaze-class osv, men finnes det sånne ting i Norge? Arrangerer feks jordmor det automatisk, eller er det noe en selv må "bestille"? Og finnes det kun i de store byene, eller foregår det på helsestasjonen? Begynte virkelig å lure jeg nå, for jeg vil jo selvsagt være så forberedt som mulig! Har forøvrig 10 uker igjen til termin, så har jo god tid, sånn sett...
Gull-i-magen♥ Skrevet 8. mai 2008 #2 Skrevet 8. mai 2008 hmm.. vi var på "svangerskapskurs" som jordmor arrangerte (én kveld).. Da snakket vi om fødsel og fikk omvisning på fødeavdelingen, i fødestuen osv. Etterpå sitter jeg igjen med følelsen av at det er UMULIG å forberede seg til en fødsel... Min ble så TOTALT forskjellig enn jeg hadde hørt og sett for meg.. Det er vanskelig å forberede seg.. mens du er i fødsel (hvertfall jeg) har du nok med å konsentrere deg om å puste.. jeg var hvertfall så sliten å klarte ikke å tenke klart, men bare gjorde som jeg ble bedt om, og lot jordmødrene holde styringen på det hele, hadde ikke kontrollen selv. Stolte helt på de som jobbet med meg.. skjønner heller ikke helt hva hun mente med at hun ikke hadde forberedt seg..
Venter på bitteliten Skrevet 8. mai 2008 #3 Skrevet 8. mai 2008 Det har jeg også lurt på. Ved forrige fødsel hadde jeg jo lest om fødselens ulike faser og slikt, samt om ulike typer smertestillende. Men hadde ikke fått noen info om annet som skulle forberede meg på fødselen (hvordan takle smertefulle rier ved å puste riktig og presse riktig f.eks). Fikk jo litt info ved selve fødselen – men det er jo ikke det samme som å stille forberedt... Denne gangen vet jeg litt mer hva jeg går til, men helt forberedt kan man jo aldri være. De sier jo tross alt at ingen fødsler er like... Før min første fødsel tenkte jeg også minimalt på hvordan smertene kom til å bli. Absolutt alle rundt meg påpekte at man ikke måtte henge seg opp i smertene og heller fokusere på det som var fint og gledelig ved fødselen. Ja, jeg skjønner jo at det er godt ment men på en måte blir det litt feil å la være å tenke på det, for jeg synes i grunn det er viktig å være forberedt på at dette blir tøft. Det er jo viktig å være mentalt forberedt på alt som kan bli tungt og slitsomt. Og blir det ikke så ille som man tror så får man jo bare være takknemlig og glad. Det virker som at på den ene siden skal man være forberedt. På den andre siden får man vite at man ikke skal planlegge så mye for ”ingen fødsler er like uansett”, og man må for alt i verden IKKE tenke på smertene. Så jeg blir litt forvirret jeg også – hvordan skal man EGENTLIG forberede seg best mulig?
Nå kommer nr. tre Skrevet 8. mai 2008 #4 Skrevet 8. mai 2008 Det er vel ikke så lett å forberede seg, men noen ting kan man jo gjøre på forhånd. Men noen forslag til "å forberede seg" kan jo være: Lese/gjennomgå fødsel med jordmora Svangerskapskurs (dette får du opplyst fra jordmor) Skrive brev/ønskebrev til føden (ha med seg i helsepapirene) Pusteteknikker(Lamaze) Slike kurs finnes i Norge, men ikke mange steder. Jeg fikk virkelig oppleve hvor viktig pust er, og til min andre fødsel hadde jeg lest om Lamaze, og forberedt meg med dette. Leste boken "Fødsel uten smerte" Pierre Vellay, og øvde meg på puste og avspenningsteknikkene til Lillian Marie Govasli se hjemmesida lamazemetoden.no Av og til er hun presentert her på Bim også. Men dette klarer du fint, selv om du ikke går på kurs. Lykke til !
Gjest Skrevet 8. mai 2008 #5 Skrevet 8. mai 2008 Tusen takk for svar, alle sammen! Jeg forstår at noen særlig stor grad av forberedelse er fånyttes, da jeg selvsagt ikke vet om _min_ fødsel vil ta 1 eller 40 timer. Jeg vet heller ikke hva jordmora i Sykehuset mente med at den gravide burde forberedet seg, for hun lå jo bare der og hadde vondt. Hva annet kan en gjøre, liksom? Det mange inne på 3. tri snakker om, er i allefall god pusteteknikk. Jeg skal sjekke ut Lamaze på nett, som Nå kommer nr. tre nevnte. Ellers har jeg også lest litt om de ulike fasene av fødselen, og jeg har sett mange nok fødselsvideoer til at jeg skjønner at det blir vondt. =) Samtidig "bekymrer" det meg litt at underbevisstheten min forsøker å fortelle meg at det ikke blir så galt. Jeg klarer rett og slett ikke å innstille meg på at det kommer til å bli HJERTESKJÆRENDE VONDT; det er som om jeg egentlig ikke tror noe på det... Så sånn sett skulle jeg gjerne ønsket å få litt mer innsikt i fødselen osv, for å overbevisere smerteterskelen min om at he's in for a ride!
*stjerneklar med GULLSTJERNE* Skrevet 8. mai 2008 #6 Skrevet 8. mai 2008 Jeg så også den episoden, og det forundret meg at hun kunne si det! Begynte selv å lure på hvordan jeg skulle forberede meg til noe jeg ikke ante noenting om. Hvordan forberede seg på smerte? Jeg spurte jordmor, og hun sa at siden jeg hadde vært på svangerskapskurs og lest litt, er det ikke særlig mer å gjøre. Men jeg vil også prøve litt pusteøvelser og kanskje kjøpe den boken alle snakker om. Vi får jo håpe at vi takler det fint når vi er igang!
En snupp - og en knert i magen Skrevet 8. mai 2008 #7 Skrevet 8. mai 2008 Ved Oslo Yoga går det an å få kurs der hovedinnholdet er lamaze-metoden, i tillegg er gravideyoga kursene, særlig gravideyoga II, rettet mot fødsel. Jeg vet ikke hvordan det er utenfor Oslo, men her virker det på meg som om det mest er private initativer om man vil vite litt mer om pust, fødestillinger osv. Kursene på sykehusene er jo mer ren teori som man kan lese seg til hjemme.
Gjest Skrevet 8. mai 2008 #8 Skrevet 8. mai 2008 Var det jordmora som arrangerte svangerskapskurs, eller måtte du "finne" det selv? Jeg tror jeg skal kjøpe den boka hun over her snakket om, selv om jeg ikke finner den noe sted på nett. (HVOR HAR DERE KJØPT DEN?) Men den boka hjelper jo ikke samboeren min, som skal være med og hjelpe meg under fødselen. Han kommer ikke til å klare å få noe nyttig ut av en bok, så det vi trenger er et kurs, hvor det også fokuseres litt på farens rolle under fødselen. Han er veldig spent og vil hjelpe til, men gruer seg selvsagt også. Derfor tror jeg at vi begge ville blitt mye tryggere om vi fikk litt ordentlig veiledning og tips, face to face.
Nå kommer nr. tre Skrevet 9. mai 2008 #9 Skrevet 9. mai 2008 Jeg gikk bare på nærmeste bokhandel og bestillte den. Jeg kjøpte den på dansk, men jeg tror også at du kan få den på engelsk. Jeg syns detvar greit å lese gjennom denne boka, men sammendraget til hun på lamazemetoden.no sine sider er nok i seg selv. Gå inn der og les hennes historier og øv på de punktene hennes. Lykke til alle sammen !
LilleBjella Skrevet 9. mai 2008 #10 Skrevet 9. mai 2008 Jeg tror jordmora mente at hun som skulle føde hadde fortrengt fødselen litt. Og at det var mange som gjorde det. Tror det kan være bra å forberede seg mest mulig mentalt, og rett og slett psyke seg opp. Det hjelper jo uansett situasjon å ha kunnskaper om hva som skal/kan skje. Kommer man til fødestuen uten å ane noe som helst om hvor lang tid det kan ta, de ulike fasene, pusteteknikker, osv osv, så er det sikkert lettere å bli satt ut. Men planlegge kan man jo ikke..
Mummimamma;-) Skrevet 9. mai 2008 #11 Skrevet 9. mai 2008 Det holder å stille opp med tykk mage:-) Men det kan jo være godt for psyken å gjøre noe aktivt i forkant. Jeg gikk på gravid yoga, det ga meg noe å konsentrere meg om. Dessuten tok jeg fødselsforberedende akupunktur, det gjorde riene mer effektive og mindre uutholdelige. Anbefales sterkt! Mener jeg har lest om Lamaze kurs i Norge, du kan jo google det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå