Gå til innhold

Jeg trodde ikke helt på det med mindre melk, men...

Anbefalte innlegg

Skrevet

..nå er jeg virkelig fortvilet. Jeg klarer ikke å holde følge med gutten min. Han er så sulten. Det er sikkert økedøgn, men hvor lenge skal man la en baby sulte? Det er ikke mer melk i puppene! Han tømmer begge, er ikke mett, men gråter heller ikke. Etter tre kvarter/en time forsøker vi igjen, denne gangen tar han tre super, før han fortvilet drar i vorta fordi det ikke kommer noe mer. Sånn holder vi på. Om kvelden er han så utsultet at jeg til slutt må gi han tillegg, fra 30 til 140 ml. Aldri mer i løpet av et døgn. Dette blir jo en ond sirkel. MEN JEG FÅR IKKE OPP PRODUKSJONEN. Dette har pågått i ti dager, jeg stresser og griner, og nå går heller produksjonen ned. Har ingenting prinsipielt imot mme, men synes amming er så praktisk fordi det gir meg en enorm bevegelsesfrihet jeg ikke vil miste.

Noen som har opplevd noe lignende, og klart å få opp produksjonen? Ønsker primært tips fra egenopplevde erfaringer, for jeg har lest det meste av "teori".

Tusen takk hvis noen svarer.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

HI her

Han er 3 og en halv måned, veldig aktiv og sterk, 63 cm og 6235 g

Skrevet

Jeg prøvte også LENGE. Men det hjalp ikke. Fikk gi MME i tilleg... Lykke till

Skrevet

samme som deg, prøvde i nesten 1 uke men gir nå mme! har det så fint atte:)

Skrevet

Hei! Jeg har det akkurat sånn som du beskriver nå om dagen. Vi har holdt på slik i 4 dager, og er slitne begge 2. Jeg har også gitt mme om kvelden for at hun skal slutte å gråte. Jeg vurderer å slutte å amme nå pga. får lett tette melkeganger og bb.

Tror ikke jeg hadde giddi å stresse mer med å få opp melkeproduksjonen hvis du har holdt på så lenge som du har gjort nå- flaske kan også bli lettvint hvis man først kommer inn i det tror jeg.

Jeg tar det bare som det kommer, og blir det mindre og mindre melk, blir det flaske på oss:) Har lyst til å nyte sommeren med jenta mi (hun er forresten 3 mnd) og ikke sitte hjemme og amme hver time som vi holder på nå!

Lykke til iallefall:)

Skrevet

Hei!

Skjønner veldig godt at du er fortvilet, er ikke noe kjekt når melka minker. Jeg har selv hatt "dårlige" perioder hvor jeg har vært så sliten og trøtt at det har gått ut over melka. Jeg fikk opp mengden igjen med å drikke 2-3 kopper amme-te hver dag, clausthaler kan også drikkes (bra med b-vit, mye vann og spise godt. Om du også orker, og om småen er villig, så amm han gjerne 3-4 ganger på nattestid også. (Hvis ikke kan du jo prøve å pumpe?)

Gutten min har heldigvis godt "næringsvet" så han kjører økedøgn innimellom med amming hver time på nattestid om han vil ha større porsjoner.

Han er bare 2,5 mnd, så spørs jo hvor lenge vi klarer å ha det gående slik, men jeg holder ut så lenge det er forsvarlig pga ammingens enkelthet.

Håper noe av dette kan hjelpe, men hvis ikke, så husk at du sikkert fort finner gode og enkle rutiner på flaskemating også.

Lykke til! :-)

Skrevet

Jeg blir helt rørt av svarene deres! Nervene er jammen tynnslitte om dagen. Han spiser vanligvis tre ganger mellom 22.00 og 05.30, men skal prøve å serieamme ham i natt, det har jeg ikke prøvd.

Skrevet

hatt det på samme måte. Særlig i perioder hvor jeg er veeeldig sliten forsvinner melka. da har jeg tatt meg en dag hvor vi bare er hjemme. Drikker amme te, spiser all den maten jeg har lyst på og bare ser på tv, leser og prøver å kose meg og komme i bedre humør. Det har fungert iallefall:)

Skrevet

For det første må du prøve å slappe av.

Stress er en viktig årsak til at man til tider produserer mindre melk!

Har du mulighet til å ta en dag eller to der du og barnet "bor" i sengen. Da mener jeg bokstavelig talt at det er der dere er bortsett fra når du er oppe for å spise. Ordne deg med vann på nattbordet og gjerne noe kjeks eller annet godt.

Også legger du barnet til så ofte som du orker eller så ofte barnet er interessert i å spise. Prøv å sove når barnet sover og amm når han vil ha mat. Og la resten av huset seile sin egen sjø. Det klarer seg fint uten deg et par dager (så sant det ikke er storesøsken som må ha sitt).

Da får du tømt hodet og fokusert (ikke stresset) på det som er viktig.

Håper det ordner seg.

Og husk det, at du blir ikke mindre mobil av å gi mme, du må bare planlegge litt mer. Men det venner man seg veldig raskt til ;-)

Skrevet

hadde det på samme måte og gir han nå mme to ganger dagllig. Lykke til!!!

Skrevet

Hadde det akkurat lik når jenta mi var ca 3 mnd. Gikk litt lite opp i vekt, så da måtte øking til. ER veldig tungt desverre. Holdt på i ca 14 dager med amming fast hvertfall hver 2 time, og etter hver amming, håndpumpet jeg ut den siste skvetten som jeg satte i kjøleskapet. Selv om det bare var 5-10 ml. På kvelden da hun skulle legge seg gav jeg alle restene fra siste døgn på flaske ETTER pupp. Det var veldig tungt mens det sto på, men tok faktisk 14 dager ca fær jeg merka at produksjonen økte. Drakk mye ammete, vet ikke helt om den virker. Drakk vørterøl, tok Lecitin kapsler fra helsekost som gjør at melken flyter raskere og forebygger brystbetennelse. Kjøpte også bukkehornkløverfrø som jeg knuste i blender og spiste en spiseskje av hver dag. Det siste tror jeg funket! Smaker fælt, men hjalp etter en ukes tid!

Lykke til! Og stå på, men ikke slit det helt ut. Om du ikke får det til, er MME inget tap. Men gi pupp først, deretter MME.

Go klem! fra en som vet hve du går gjennom.

Skrevet

Jeg skjønner godt hvordan du har det, jeg har hatt det sann noen dager innimellom. Hatt de samme tankene og grått mye. Men når jeg har gitt mme i tillegg til å amme han så har både jeg og han fått det bedre- så gjør det og se hva som skjer.

Jeg klarer ikke å få nok, er spesielt på kveldene. Noen her som sier at du må få opp produksjonen, for gir man mme går den nedover. Men jeg vil heller ha et normalt liv med baby og gi tillegg enn at han og jeg skriker hele tiden :)

Lykke til, det er sikkert mange som har det likt som oss :)

Skrevet

"Ammingens enkelthet"... Vi har visst ulikt syn på hva som er enkelt...

Skrevet

Jeg var godt på vei til å miste melka mi, selv om snuppa spiste nesten hele tida. Så jeg tok ibruk pumpa og pumpet nesten dagen lang i nesten ei uke. Synes akkurat som deg at det er veldig lettvint med puppen, så ville liksom ikke gi opp. Hun fikk mme ca 4-5 ganger pga at jeg ikke hadde nok melk, men nå er det kun amming som gjelder igjen. Tror nok jeg kommer til å pumpe meg innimellom for å holde det litt ved like. Hører folk sier at det er babyen som er det beste til å suge og få opp produksjonen, men det virket ikke helt slik her i gården.. Så kan jo være verdt å prøve med pumpe. Lykke til!!

Skrevet

Jeg hadde alt for lite melk da gutten var mindre. Skrev ett innlegg her og fikk råd fra mange om at det bare var å gi opp, de hadde holdt på på samme måten uten å få økt melkeproduksjonen. Vet at det var velmente råd, men synes allikevel det var synd med de tilbakemeldingene fordi jeg så inderlig ønsket å amme, men ble fortvilet og såg sort på det når alle ba meg om å gå over til mme.

Men, dette er det vi gjorde: Fortsatte å amme, men ga mme i tillegg etter hvert måltid. Begynte også å drikke ammete og pumpe meg litt innimellom (men rakk som oftest ikke å pumpe mer enn en gang om dagen). Plutselig en dag hadde melkemengden økt nok til at jeg kun måtte gi han en til to flasker med 60ml på kvelden. Dette skjedde forresten etter at jeg hadde spist noen spiseskjeer med maltekstrakt i ett par dager, og nå spiser jeg maltblokker til den store gullmedalje :)

Å ta ett par dager i sengen kan også være en god ide, både fordi gutten din får tatt puppen når han ønsker og fordi du da får en mulighet til å slappe skikkelig av. Stress og mangel på søvn hjelper ikke akkurat på produksjonen det heller.

Lykke til!

Skrevet

HI her

Tusen takk for alle svarene

Jeg klarte å få opp produksjonen og har nå fullammet i to og et halvt døgn. Og gutten min er blid og mett.

Dette gjorde jeg: Avlyste alle avtaler, lå i senga og koste, ammet, sov osv. Om natten ammet jeg en ekstra gang, og jeg drakk store mengder ammete. Det avgjørende var nok å stresse mindre, dvs. ikke gjøre noe som helst annet enn å være med babyen min.

Men var det verdt det? Jeg vet ikke. Han er blid, det er det viktigste. Og i går, da han ble sulten og vi satt i bilen, kunne vi bare svinge inn til siden og han fikk diet seg mett. Sovnet med et smil rundt munnen, og vi slapp sutring til nærmeste bensinstasjon. Kjempefornøyd med det.

Men han trenger mat hver annen time, spiser begge bryst, bortsett fra en femt-timers økt om natta når han sover. Kan jo ikke amme annenhver time til han blir seks måneder? Da er det ikke verdt det. Nå lurer jeg på om han må introduseres for grøt i stedet? Jeg må le litt.

Jeg er som sagt glad for å konstatere at jeg har nok melk til ham hvis jeg VIL, men jeg kommer ikke til å presse meg selv på denne måten en gang til.

Takk igjen for alle svar.

Skrevet

HI her

Jo, jeg pumpet også hver gang det var litt igjen i ett av brystene. PUH!

Skrevet

Jeg hadde det akkurat slik, og greide aldri få opp produksjonen. Så det endte med ammenedtrapping fra gutten var ca 5 mnd, da hadde jeg strevd lenge nok synes jeg. Pumpet innimelom og prøvde amme ofte. Men det resulterte i at gutten bare vred seg vekk og ikke fikk ut en dråpe. Melkerefleksen ble senere og senere, prøvde da en nesespray for dette. Hjalp, men så måtte jeg amme like ofte, uten melkeøkning. Ga ingen motivasjon til å fortsette. Den siste tiden ammet jeg kun om morningen, men han ville plutselig ikke ha mer. Hadde kanskje vent seg til flaska.

Vet at noen har god effekt av akupunktur for å øke produksjonen, har ikke prøvd selv. Men vær så snill å ikke slit deg ut med dette, la heller babyen få litt tillegg inniblant om du føler dette hjelper. Du bestemmer selvsagt selv, men det har ingen hensikt å bruke all energi på dette. Det viktigste er at ungen er mett, og at dere alle er fornøyde. Vet at du prøver alt du kan, men noen ganger er det kanskje best å ty til det man føler er nest best. Du har iallefall forsøkt, og du kommer kanskje ikke til å slutte helt med å amme med det første heller.

Lykke til!

Skrevet

Jeg klarer ikke å dy meg, og MÅ spørre: Hva mente du med at du ikke trodde på "det med mindre melk"? Mente du at du trodde folk løy når de sa det?

Skrevet

HI her

Det var kanskje en uheldig overskrift.

Jeg hadde blitt fortalt at alle har nok melk, bare de gjør slik og slik. Men så gjorde jeg slik og slik. Og plutselig forsto jeg hva enkelte andre her inne snakket om. Jeg trodde ikke noen løy eller var late, jeg tenktbare at det var noen faktorer vedkommende hadde oversett. Litt flau nå.

Skrevet

Ja, det var ikke for å ta deg, men det bare bekrefter mine fordommer om at de som aldri har hatt problemer med ammingen kanskje tror at de som ikke får det til sannsynligvis ikke har prøvd hardt nok.

Pussig det der. Hvordan vi må erfare noe selv for å tro at det går an.

:)

Skrevet

Riktig.

Men har aldri vært kjepphøy når det gjelder amming, altså. Hadde selv store startproblemer. Men så løsnet det, og så glemte jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...