Anonym bruker Skrevet 8. mai 2008 #1 Skrevet 8. mai 2008 Ser at alle andre i barnehagen får disse barneyoghurtene, synes de smaker bare sukker selv og han har pleid å få dele min biola om morgenen. Det er ikke for mye "bakterier" eller noe sånt for ham til å få hver dag? Selv om det er sukker også i denne så synes jeg den smaker mye sunnere enn de litago.
FletteMette&DenLangeMelkeveien Skrevet 8. mai 2008 #2 Skrevet 8. mai 2008 http://www.biola.no/38760.cms Her står det at det er bra http://www.mattilsynet.no/aktuelt/risikovurderinger/vurdering_av_lgg_brukt_i_mat_til_barn_under_tre__r_49207 her står det om en melkesyrebakterie som finnes i biola, og det ser ikke fullt så positivt ut. Jeg ville tolket dette som at det er ok i små mengder, men at det bør gis med forsiktighet.
Samsyn, Camilla og Therese Skrevet 8. mai 2008 #3 Skrevet 8. mai 2008 snuppa mi får en sånn liten biola drikke hver dag hun. Snakket med bl.a HS om biola produkter da snuppa nektet å amme og nektet mme. De sa at det var ok med biola fra 10mnd alder :-) Den er sunnere enn f.eks litago tror jeg står også på de små drikkebiolaene at det er spesielt bra for bl.a barnehagebarn
Samsyn, Camilla og Therese Skrevet 8. mai 2008 #4 Skrevet 8. mai 2008 men det var vel snakk om en mme som var tilsatt LLG? Uff, burde jeg kutte ut biolaen til snuppa....hun som ELSKER den
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2008 #5 Skrevet 8. mai 2008 Så irriterende, fikk ikke opp linken eller fant det på siden. Jeg vet at de t.o.m gir biola på spebarnsavd på sykehuset men selvfølgelig da kun i bittesmå mengder. Men er fremdeles usikker på om et helt beger (for han spiser til siste rest og må overbevises med skrapet beger før han godtar at det er slutt ,-) er ok per dag. Kan jo kanskje variere det litt for vil at han skal spise yoghurt fordi det er godt, men ikke godterigodt. Klarer ikke vanlig yoghurt selv etter at jeg gikk over til biola. Synes det er kvalmende søtt. HI
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2008 #6 Skrevet 8. mai 2008 Der fant jeg linken og må være enig med deg over, det står jo at det ikke anbefales til daglig bruk for de under 3 år. At tarmene ikke er utviklet nok til å få daglig bakterier som LGG jo er. Hm, det var dumt! Da får han heller fortsette å dele med meg kun i helgene og så får det bli litago i barnehagen. Pappa har en kronisk magesykdom så tror ikke vi skal ta noen risker med småens mage ihvertfall. Takk for info! HI
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2008 #7 Skrevet 8. mai 2008 Jada, da er man skikkelig hønemor og sendte en mail til tine direkte med linken til mattilsynet for å høre om hva som er rett. Ofte blir jo produkter utbedret etter vurdering hos mattilsynet så vet jo ikke om det kan være noe nytt. Vi får se. HI
Samsyn, Camilla og Therese Skrevet 8. mai 2008 #8 Skrevet 8. mai 2008 supert om du kan legge ut evt. svar fra mattilsynet her, snuppa elsker biola drikkeyoghurten .....
Nicita73 Skrevet 8. mai 2008 #9 Skrevet 8. mai 2008 Ja gjør gjerne det, min sønn drikker Biola daglig, da han ikke vil ha vanlig melk, dette har han gjort siden han var 13 mnd.
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2008 #10 Skrevet 8. mai 2008 Jeg har gitt biola i samråd med lege siden sønnen min var 10 mnd. Men de vet tydeligvis ikke dette de da.. Men nå er han 14 mnd. å spiser nesten ikke biola lenger, noe jeg hadde litt dårlig samvittighet for, for jeg trodde det var så bra! Men da er det jaggu godt han ikke får noe særlig av den da!
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2008 #11 Skrevet 8. mai 2008 Men nå trykka jeg litt fort her. Skulle skrive at sønnen min får sjeldent litago. Det finnes jo mange andre typer yoghurt også. De som heter yoplait er jo supergode, med masse fruktbiter. Eller er ikke de bra heller? Men hva med å kjøpe naturell å blande inn litt frukt/fruktmos selv? Det gjør vi til tider, også med litt havregryn, å det faller skikkelig i smak her=) Litago å de fleste ha rjo kuttet en del av sukkeret i yoghurten, men man merker stor forskjell på litago og biola ja. Men den yoplait yoghurten er ikke så søt syns jeg.. Anonym over..
1jente2gutter Skrevet 8. mai 2008 #12 Skrevet 8. mai 2008 Her går det bare i danonino youghurten,den er ikke så stor,er mindre sukker i den og er forskjellige smaker(pakker på 6 stk) Mini har fått den fra han var ca 10 måneder De får en hver dag,storesøster har den med i barnehagen og lillebror får den hos mormor
Puslepus Skrevet 9. mai 2008 #13 Skrevet 9. mai 2008 Min 14 mnd får biola som drikke innimellom, og får Litago nesten hver dag. Ja, litago smaker søtt, men det er hovedsaklig fordi den er laktoseredusert. Laktose er melkesukker. Det spaltes i tarmene våre av enzymet laktase. Folk som er laktoseintolerante mangler dette enzymet (evnt har lite av det), og må derfor ha det forhåndsspaltet feks ved at laktase er tilsatt i melkeproduktet. Det er altså ikke MER sukker som gjør at Litago yoghurt smaker søtt, men at melkeskkeret som allerede er i melken, er spaltet. Når laktose spaltes, omgjøres det til en sukkerart som kroppen lettere kan fordøye/gjøre bruk av. Se dessuten: http://tine.no/page?id=26&key=6119&cat=1716
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå