Anonym bruker Skrevet 8. mai 2008 #1 Skrevet 8. mai 2008 Av og til opplever jeg å bli referert til som "Kjerringa til ....(min manns navn)". Det er mest venner og familie av mannen min som sier slikt. De kommer fra en annen kant av landet, jeg kommer fra Oslo. Det er mer vanlig å bruke dette uttrykket der de er fra. MEN så er de også veldig gammeldagse, og alle damer står på kjøkkenet hele dagen, men mannfolka gjør kroppsarbeid. Jeg synes det er så jævlig stygt ord! Jeg blir nesten litt fysisk uvel av det. Jeg skvetter liksom litt til, akkurat som jeg gjør når jeg hører noen referere til mørkhudete som "svartinger" e.l. I tillegg er jeg litt usikker på om ordet kun er et annet ord for "dame/kone" eller om ordet egentlig er litt kvinneundertrykkende uten at de der oppe egentlig skjøner det fordi de er så vant til det? I allefall sa min svigerfar til mannen min en gang han skiftet bleie: "Herregud, har du blitt helt kjerring?". Han pleier også å si at ting er "kjerringarbeid" og han sier det med en sånn stemme at det er tydelig at det arbeidet ikke er like mye verdt. Sist noen sa det ble jeg dritirritert og sa "Jeg vil gjerne bli referert til med navnet mitt", og da syntes alle jeg var vanskelig å ha med å gjøre. HVa syns dere?
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2008 #2 Skrevet 8. mai 2008 i min gamle onkels begravelse sa presten at "ola refererte ofte til kari som kjærringa mi. mange syns kanskje at dette er et negativt lada ord, men ola forsvarte det med at ordet kommer av at jeg er kjær (forelsket) i henne. hun er min kjære, sa han" etter det har jeg syns at det er et ganske så søtt ord! og vi bor på en kant av landet hvor dette er langt i fra ofte brukt.
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2008 #3 Skrevet 8. mai 2008 Kjærring = Kjær i (forelsket i) ring (forlovet-gifte...evig troskap.) Ordet er ikke så stygt som det høres ut, meningen av det er faktisk utrolig genial!!=)
Guttemamma75 Skrevet 8. mai 2008 #4 Skrevet 8. mai 2008 Svigerfamilien din kommer ikke tilfeldigvis fra Nord Norge??? Jeg er selv fra Nord Norge og der er kjerring et helt vanlig brukt ord som brukes istedet for kone.. "Kona til" blir altså "kjerringa til" uten at dette på noen måte er noe negativt.. Jeg opplever IKKE at dette ordet er kvinneundertrykkende men det kommer jo an på hvordan man bruker det.. Å si at noe er kjerringarbeid er jo å som å si at noe er damearbeid, og det kan jo oppfattes negativt.. Også det med å "være kjerring"... MEN husk at nordpå snakker folk annerledes, vi er mye mer direkte og kan si slike ting uten at det betyr at man egentlig mener det man sier på en negativ måte... Å si at en mann er kjerring fordi han skifter bleie kan like gjerne være humoristisk ment som at det kan være stygt sagt.. Min erfaring er at humoren nordpå er veldig forskjellig fra sørpå og vi er mye mer direkte og "grove" og bruker mye mer ironi og sier ting som kan oppfattes negativt dersom man ikke skjønner ironien.. Dersom du synes dette plager deg synes jeg du skulle snakke med familien og gjøre dem oppmerksom på hvordan du oppfatter dette og gi dem en sjanse til å forklare hva de mener.. Dersom familien hans ikke har vært mye sørpå kan det godt være at de ikke skjønner deg heller og derfor ikke kan forstå hvorfor du blir irritert over å bli kalt kjerring.. Like greit å ta tyren ved hornene så får du avklart hva som egentlig ligger bak.. Lykke til!!!
Gjest Skrevet 8. mai 2008 #5 Skrevet 8. mai 2008 Hei =) Jeg får på følelsen av at svigerfamilien din kommer fra mer landlige omgivelser, kanskje litt nord for Oslo. Selv bor jeg på Brandbu, hvilket ligger ca 45 min unna med bil. Og her ansees ordet "kjærring" for å være et koselig ord. Selv blir jeg ikke kalt det så ofte, ihvertfall ikke av samboeren min, men det hender at hans familie og/eller venner kaller meg for "kjærringa tel...." Jeg kan forstå at du ikke liker å bli kalt kjærring, men det er så absolutt ikke noe vondt ment med det. Mange i traktene her omkring anser det faktisk som et av de fineste "kallenavnene" de kan ha på sin kjære =) En aldri så liten kulturkrasj du opplever? Men til spørsmålet ditt. Du behøver selvsagt ikke å akseptere at de kaller deg kjærring hvis du ikke liker det. Du kan fortelle dem at det er et stygt skjellsord der hvor du kommer fra og at du helst ser at de ikke omtaler deg ved dette ordet. Så er det jo bare å håpe på at de klarer å legge seg av med det. Om ikke de klarer det, bør nok kanskje du forsøke å venne deg til dette kallenavnet =/
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2008 #6 Skrevet 8. mai 2008 Svigerfamilien min kommer fra Midt-Norge. Og selv om de mener at de ikke mener noe stygt med det, så blir jeg likevel litt usikker. Kanskje vi har ulik mening av hva som er stygt. En gang sa de til meg at jeg ikke var "kjerring" fordi jeg ikke kunne lage mat. Man sier jo ikke til noen at de ikke er "kvinne/dame" fordi de ikke kan lage mat! Da virker det som om kjerring betyr en tradisjonell kvinne som vasker, rydder og lager mat. Det synes jeg er stygt! Men det kan jo være de synes at det er kompliment! Å bli kalt for kjerring betyr at man er flink med husarbeid og til å lage mat, virker det som. For meg er det en fornærmelse å bli kalt for kjerring, fordi jeg føler at de underforstått mener husmor, og jeg vil ikke være husmor. Litt rotete forklart dette.. HI.
junijente fikk julijente Skrevet 8. mai 2008 #7 Skrevet 8. mai 2008 Jeg skjønner godt hva du mener. Selv om ordet kjerring (visstnok) kommer av "å være kjær i" blir det nå for tida stort sett brukt på en negativ måte. Her jeg bor er "kvinnfolk" det vanlige ordet, og jeg synes ikke det er noe bedre (jeg er heller ikke opprinnelig herfra). Det er ikke alltid ordet blir brukt i en negativ sammenheng, f.eks kan mannen min si at en kompis har "fått seg nytt kvinnfolk", når han mener at kompisen har fått seg kjæreste. Men for meg fungerer ikke dette helt, jeg synes ordet er negativt ladet, og som "kjerring" brukes "kvinnfolk" også ofte i forbindelse med typiske kjønnsroller og i negative sammenhenger. Så jeg har gitt mannen min klar beskjed om at jeg selv ikke godtar å bli kalt for kvinnfolk, og at jeg synes han kan finne et litt mer positivt ord når han omtaler andre jenter/kvinner/damer. Og siden han nå en gang har giftet seg med en mekanikerutdannet feminist er ordene kvinnfolkarbeid og mannfolkarbeid totalt svartelistet her i heimen!
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2008 #8 Skrevet 8. mai 2008 Ja, det var deilig å høre at noen føler det på samme måten. Jeg har nemlig følelsen av at de ikke selv skjøner at det er stygt, for for dem er det jo helt naturlig at kvinner er kjerringer! Men jeg tror de også mener kjerring slik du beskriver, altså en tradisjonell kvinne. Men så har de aldri møtt utradisjonelle kvinner, så de forstår ikke hvorfor dette er fornærmende. Kan kanskje sammenlignes litt med ordet "neger". Det ble brukt av folk som en betegnelse på de svarte slavene, og derfor vil ikke folk av afrikansk herkomst bli kalt det mer. Det er jo selvfølgelig ikke selve ordet "neger" det er noe galt med (det kommer jo bare fra ordet negro, som betyr sort, og mange kaller seg jo sorte f.eks. i USA sier man at man er black). Det er bare dett at ordet opprinnelg ble brukt om en slave. Og jeg føler at ordet kjerring opprinnellig var ment for en annen slave, nemlig kvinnen..
Chezka Skrevet 8. mai 2008 #9 Skrevet 8. mai 2008 Jeg er fra Nord-Norge, og her "finnes ikke" ordene kone eller kvinne! Istedet brukes ordet kjærring om voksne jenter, gjerne gifte/samboende, men også enslige som ikke er helt unge. For meg er det helt rart å skulle omtale noen som "kona til", men helt naturlig - og absolutt ikke vondt ment - å si "kjærringa til". :-) Men ordet kjærring brukes noen ganger i negativ betydning, da gjerne en mann som blir omtalt som "ei kjærring" (eks. "han kjører som ei kjærring"). Jeg oppfatter det aldri som negativ omtale at en kvinne blir omtalt som kjærring. Jeg kommer plutselig på at jeg har støtt på noen fra sør i landet som oppfattet ordet "kvinnfolk" som negativt. Det ble visstnok oppfattet som en litt lettsindig kvinne i sør, mens her i nord beskriver det bare hvilket kjønn vedkommende er av :-)
*bolla pinnsvin* Skrevet 8. mai 2008 #10 Skrevet 8. mai 2008 Jeg synes du irriterer deg fælt over veldig lite.
Gjest Skrevet 8. mai 2008 #11 Skrevet 8. mai 2008 Hehe, noen reagerer stekrt på dette så du er ikke alene. Kommer helt an på assosiasjonene man har til ordet. Jeg bryr meg ikke, men det er vanlig å bruke "kjerring" om kona/dama både her og der sambo kommer fra. MEN dersom en dame kaller ei anna dame for kjerring ligger det gjerne andre føringer til grunn, og da er det en fornærmelse
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2008 #12 Skrevet 8. mai 2008 Jeg er ifra vestlandet, og her blir dette uttykket ofte brukt, og når det brukes om/til meg blir jeg ikke støtt, men jeg har også bodd store deler av mitt liv i Oslo..og der er ordet helt klart av negativ betydning, ville reagert om noen slang det ordet etter meg på den kanten..
Kaffemocca Skrevet 8. mai 2008 #13 Skrevet 8. mai 2008 Jeg er fra Østfold og jeg ville beskrevet det akkurat som deg chezka=) Både det med kjerringa til og det med kjører som ei kjerring.
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2008 #14 Skrevet 8. mai 2008 herregud altså! du må respektere at forskjellige deler av landet har ord forskjellig betydning. der jeg er fra kalles kjærestejenta kjærring, kjedelig husarbeid kjærringarbeid, foreldra kalles gamlinga (gamlingen og gamla). Ingenting ondt i det så ikke bry deg. For meg hørtes det helt naturlig ut
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2008 #15 Skrevet 8. mai 2008 Jeg liker ikke bli kalt for dama til.. kjæresten til.. kjærring til osv . Jeg har da et navn og hver gang noen sier dama så spørr jeg dem om de har glemt navnet mitt. Jeg liker faktisk å føle meg individuel og ikke noen sin eiendom!
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2008 #16 Skrevet 8. mai 2008 Jau, du må være den kjedeligste dibberen, ever! Alle du kule trådene har en døll kommentar fra deg om at vi henger oss opp i tulleting. Det er jo disse trådene som gjør Dib morsomt! Tror noen trenger et eget Forum for de Kjedelige..
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2008 #17 Skrevet 8. mai 2008 Når noen sier Dama til ol. er det jo fordi det er referansepersonen den de snakker til vet hvem er..ikke deg. Hjelper ikke mye å bare slenge ut et navn til noen som ikke aner hvem du er, men de kunne ha forstått det om det ble nevnt at du var dama til noen de kjenner... Dessuten bruker vel mange å si "Typen til.." like ofte...det er ikke snakk om eieforhold, om du føler på at det er det man mener med det, så er det ditt problem... Det skal i alle fall mer til enn å bli referent til som noens dame for å ta ifra meg identiteten min.
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2008 #18 Skrevet 8. mai 2008 Her i huset bruker vi Kjærring og Gubbe ofte.. mange vil kanskje se for seg en sirumpa, gammel kar når man bruker ordet Gubbe, men nå er han en sprek 28 åring da, hehe... Men for oss er ordene Kjærring og Gubbe kosete Nordfra
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå