Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når det kommer til egnethet som forelder, så blir jo mye diskutert. Alt som gjør folk til dårlige mødre, fra når sukker blir introdusert til når og hvor ofte mamma går ut.

En tanke jeg gjorde meg etter å ha lest tråden om gravide som ikke takler vektoppgangen, er at disse menneskene må vel være bortimot de eneste jeg har hørt om her inne som jeg ikke helt klarer å se egner seg som foreldre.

Dersom man teller kaloriinntak ned i 1500 kalorier for dagen når man går gravid, så er man ikke særlig i stand til å forstå hva en graviditet er. Slik jeg ser det er man ikke helt i stand til å ta vare på seg selv, dersom dette er reelt, og hvordan i all verden skal man da kunne ha ansvar for et annet menneske?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå har jeg ikke lest den tråden du sikter til, men er enig i at å spise mindre enn anbefalt når man er gravid er veldig uansvarlig.

Men jeg ser ikke noe galt i å være opptatt av vekten sin selv om man er gravid, så lenge man gjør det på en sunn måte som ikke skader barnet.

Man blir jo ikke en bedre mamma jo feitere man blir under svangerskapet. Snarere tvert i mot, overvekt er jo helseskadelig.

Skrevet

Hva med de som røyker, da? De tar jo heller ikke spesielt godt vare på seg selv. Eller fosteret i magen, dersom røykeren da er gravid.

Når det gjelder det med vekthysteriske gravide, er det vel helst sånn at fosteret tar den næringen den trenger uansett. Og gravide flest går som regel til kontroller etc, hvor fosterets vekst og utvikling blir nøye fulgt opp dersom dette ligger under/over normalen, så vekthysteriet går vel faktisk unntaksvis utover babyen sånn sett.

Ellers tror jeg vel neppe disse slanke-Barbiene kommer til å sultefore ungene sine når de kommer ut. Det er mange som ikke er flinke til å ta vare på seg selv, som likevel er flinke til å ta vare på andre.

Men - om de er egnet som rollemodeller, det er et helt annet spørsmål. (Særlig småjenter plukker fort opp dårlige spisevaner.)

Skrevet

Jeg tror nok at når de teller ned i 1500 kcal er det nok mer uvitenhet.. Er en god mening i det og ville "passe" seg, men å da finne riktig kcalnivå er jo viktig. 1900 kcal om dagen er riktig for meg akkurat nå....

Men er jo litt drøyt å si at de ikke egner seg, syns i allfall jeg...

Skrevet

Men nå er det nå en gang slik at vekten ikke sier så fryktelig mye om man er feit eller ikke.

Jeg skjønner ikke helt hvor fokuset ligger. Har man angst for å gå opp i vekt, fordi man er redd for å bli feit?

Det kan være flere grunner til høy vekt enn fedme.

Og fokuset burde vel uansett ha vært på å ha en sunn kropp, i hvert fall med en baby i magen.

Forøvrig så ser jeg mange feil ved å være opptatt av vekten. Når man har unger, så viderefører man sine egne oppheng. Og for et barn å måtte bli bevisst på vekt allerede fra heimen høres i mine ører fryktelig usunt og feil ut.

Et normalt sunt kosthold og et normalt aktivt liv burde vel på alle måter være det som man streber etter. Og så kan man kaste vekten ut av huset.

Skrevet

Nei, slevfølgelig kan man veie mye uten å være feit. Det jeg tenker på er at jeg vet om mange som overspiser når de er gravide, og kritiserer alle som ikke gjør det. Det blir litt feil. Det er ikke slik at bare fordi man er litt opptatt av å ikke få i seg for mye, så er det hysteri! Faktisk sa legen til meg på første kontroll under graviditetn at han anbefalte meg å trene og passe på hvor mye jeg spiste. Han sa at det er helt unødvenig å gå opp mer enn max. 15 kilo, og mente at jeg gjerne kunne følge med litt på det (Jeg har normalvekt)

Tror også ofte at overspising ved graviditet KAN være en slags spiseforstyrrelse. Jeg vet i hverfall om mange som sier at det nesten ble sykelig. De tenker at nå kan jeg spise hva jeg vil og så går de helt berserk.

Men det var vel kanskje ikke det denne tråden handlet om. Har jo som sagt ikke lest de inleggene du sikter til. Er enig i at dersom det kun er for utseendets skyld, virker det litt merkelig med vektfokus når man er gravid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...