Gå til innhold

Naar kan en la barna leke ute alene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei jente paa 4 aar som gjerne vil ut paa egenhand. Tror nok hun er moden for det, men jeg syns det er litt skummelt og. Hun har jo en soster paa nesten 3 som vil vaere med henne overalt, og vet ikke om jeg ville latt de begge gaa ut alene.

Hvordan har dere gjort dette? Vente til de blir storre?

Og hva med aa la hun paa 4 gaa alene bort til en venn paa besok(3 min aa gaa)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spørs hvor man bor egentlig. Kunne sikkert gjort det her vi bor, landlig og lite trafikk, men jeg kjenner meg selv såpass godt og vet at de får nok vente til de er i hvertfall 5-6år. Synes 4åringer flest er litt for små og umodne til å ferdes ute alene. Det er ikke for ingenting at barnehage personell ikke slipper 4åringer ut alene og at de går i rekke på tur for å holde kontroll på dem.

Jeg og noen andre nabobarn holdt på å drukkne i ei myr da vi var i 4-5års alderen, vi skulle se på rumpetrolla. En tilfeldig forbipasserende tenåringsgutt redda meg og venninna mi opp av myra. Det er slike ting jeg er redd for siden de kan bli veldig oppslukt av utforskningstrang og ikke klarer å veie opp risikoen. Selv om de har fått forklart fra oss foreldre at vann og slikt er farlig så er det fort glemt, samme med fremmede mennesker. De blir svært fort avledet.

Så du må nesten se ann nærmiljøet deres, hva finnes i nærheten som KAN være en potensiell fare.

Skrevet

Som Ugla sier, kommer ann på hen man bor.

Her er jeg bor er ungene ute mye aleine, t.o.m minsten på snart 3år. Altså terassedøra er åpen og jeg hører dem hele tiden, men her er ingen trafikk eller åpne vann.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...