Gå til innhold

Slutte med bleie på natten...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min datter på 4 år har nå siden midten av april insistert på å få slutte med bleie. Den første uken gikk det kjempegreit. Vi tok henne på do kl. 23.00 hver kveld og hun klarte da å holde seg frem til hun våknet neste morgen. I ettertid har det blitt noen uhell. Kjedelig selvsagt, men sånn er det nå en gang.

Men det som er det nye nå er at hun våkner helt når vi tar henne på do kl. 23.00. Ikke vil hun tisse heller, men drikke vann det vil hun. Noe som selvsagt fører til uhell. nekter jeg henne vann blir det skrik... Og nå sitter hun på kjøkkenet og spiser fordi hun er såååå sulten. Dette er en begynnende trend jeg ikke liker spesielt godt. Hun spiste masse til middag (vi spiste sent), så hun burde klare å holde sulten unna til i morgen tidlig som hun pleier. Hvorfor våkner hun plutselig når vi tar henne på do, når hun ikke gjorde dette tidligere? Om vi ikke tar henne på do så tisser hun jo på seg neste morgen. Har mest lyst til å ta på nattbleien igjen, men det ville jo være et fryktelig stort nederlag for henne...

Noen tips? Hva gjør dere?

Hjelp meg!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke vekk henne for å gå på do.....

Vi gjorde aldri noe ut av det.

Mulig vi var megaheldige.... Meen.

Hos oss ble det bare sagt at vi kunne slutte med bleie om natten den og den dagen. Noe hun tilfeldigvis overhørte. Ble store protester på det. Niks og nei. Hun skulle slutte samme kveld!

Fant ut at vi kunne prøve og det gjekk finfint. Rett på do om morgenen da....

Vi dro på ferie bare et par dager etterpå. (det vi sa var at vi ville prøve når vi kom hjem, hun hadde vært helt fri på dagtid ei ukes tid eller to) Ikke noe problem da heller.

Etter et par uker uten bleie fikk vi et par uhell, for så å gå over igjen. Akkurat osm om hun ble så vant til å være uten at hun glemte å fokusere på å gå på do, og at det da skjedde.....

Ville heller satset på tisselaken fra apoteket under lakene og prøvd ei tid uten å gjøre så mye styr ut av at hun ikke har på bleie.

Heller la det bli et par miskiner ekstra med tøy uten å lage noe oppstyr av seg.

Barn i den alderen begynner jo å skjønne opplegget med å være litt utspekulerte ;) Vet hvordan de skal vri oss foreldre rett rundt - ofte uten at vi aner det selv.

Skrevet

Legge henne senere om kvelden hvis det ikke fratar henne nødvendig søvn. Tisse rett før hun legger seg.

Trappe ned på drikkingen 2-3 timer før hun legger seg. Etterhvert finner du ut hvor mye drikke hun "tåler" uten å tisse på seg om natten.

Ikke spise salt mat etter dere har begynt å trappe ned på drikkingen om ettermiddagen.

Slutte å ta henne opp klokka 23.

Kjøpe tisselaken i metervare.

Skrevet

Takk for svar! Greit da prøver vi å kutte ut do-besøkene på kvelden. Det blir spennende å se om det hjelper noe. Tisselaken bruker vi allerede.

Skrevet

Lykke til! Det kan være strevsomt når man holder på, men når man først har satt i gang med bleieslutten må man bare fullføre det, tenker jeg.

Skrevet

Barn skal ikke tas opp om kvelden for å tisse på do, da venner man fort kroppen til at den skal tømme seg, mens målet jo er at den skal klare å holde på urinen hele natten.

Barna skal heller ikke nektes drikke når de er tørste, med mindre man vet at dette bare er noe de sier for å få komme ut av sengen da. Men ellers skal de få drikke normalt da det ikke er dette som avgjør om de klarer å holde seg tørr eller ikke.

Jeg syns dere skal gjenninnføre nattbleien jeg. Forklar henne stille og rolig hvorfor dere gjør dette, at det ikke er straff og a thun ikke kan noe for at hun tisser på seg. At det er fordi kroppen hennes ikke er helt moden enda og at mange barn på hennes alder sover med bleier på seg for at ikke sengen skal bli våt. Gjør også en avtale om at så fort hun har en tørr natt og kan fremvise tørr bleie om morningen, så skal hun få forsøke å sove uten noen netter igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...