lionkittens Skrevet 7. mai 2008 #1 Skrevet 7. mai 2008 Var på foreldresamtale i barnehagen idag med ped leder. Fikk vite at dattern ikke har noen spes hun leker med inne, i utelek er det en jente som er favoritten. Inne leker hun mest med 2 jenter som er i aldresgruppen over henne. Besteveninnen fra ifjor og frem til jul leker hun nesten ikke med lenger ( - Denne andre jenten vil ikke leke med henne lenger sier datten min. Hvorfor ikke ? (ja det kan nok ikke dere savre på ) Men jeg blir så lei meg. Dattern vår er en veldig söt og artig jente - Barnehage personalet skryter alltid av at hun er så blid og glad, ler og pröver å få godt humör på de som er lei seg. Så hva er galt ...... hvorfor har ikke hun noen bestevenninne. Jeg har selv observert (bhg personal og) at dattern min vår skylden for ting hun ikke gjör. Eks : en jente begynte å gråte og sa at dattern min haded slått henne........... dattern min var da sammen med en bhg ass og meg - da jenta som gråt ble konfrontert med det så sluttet hun å gråte og hoppet glad og fornöyd avgårde (hun löy og gråt faktisk bare på lat) Ped leder sa " datten din er veldig sosial og en typsik ledertype i gjengen" Hvilken gjeng da ??? Så denne TRAS greien - på 2-3 år var allt skravert , men på 3-4 var det mye åpent på språk og komunikasjon. Det synes jeg er utrolig merkelig iom at dattern vår var til en IQ undersjökelse da hun var kanpt 3 og der scorte hun på intlegens nivå og språkbruk som en 5 åring . Kan man si man ikke vil at barnet sitt skal TRAS registreres - jeg synes det er depresivt å se sånt som mor. Min datter settes i bås !! Deppa idag ja .
EinFrosk Skrevet 7. mai 2008 #2 Skrevet 7. mai 2008 Er ikke TRAS bare en språktest? Får ikke helt tak i hva du mener de gjør galt her, det eneste de har sagt er jo at hun ikke leker med den gamle besteveninnen sin mer? Og i det tilfellet du beskriver fikk jo ikke datteren din skylden, jenten som løy ble jo avslørt? Det er ikke noe galt i å ikke ha en besteveninne, alle finner ikke en bestevenn i alle grupper. Det er helt normalt at venner vokser fra hverandre i barnehagen. De er avhengige av å ha noe felles som fenger dem.
susemor-3 små Skrevet 7. mai 2008 #3 Skrevet 7. mai 2008 Datteren vår på snart 4 har aldri vært på noe TRAS-test (mulig de ligger på etterskudd på helsestasjonen her). Høres rart ut for meg, og er helt ukjent. Mitt inntrykk er at dette med venninner og å være "populær" i bhg, går veldig i bølger. Min jente har en fast jevngammel bestevenninne, og et par som er året eldre enn henne, som hun ser veldig opp til og er en del sammen med. Men disse litt større jentene beskylder henne for å "stjele". Samtidig vet jeg at de også "låner" ting av henne som blir borte. Så jeg tror de beskylder hverandre for stjelingen parallelt, og uten at personalet helt har oversikten over hvem som "låner" ting fra hvem. Dette gjelder sikkert også beskyldninger om å bli slått osv. Jeg ser et par av de andre jentene på gruppa heller ikke har noen "fast besteveninne", men heller leker med "alle" barna, inkl guttene. Jeg tenker at dette også er fint fordi da blir de ikke så sårbare når bestevenninna f.eks er syk. Jeg ser at min lille ofte blir veldig lei seg når bestevenninna hennes er borte pga sykdom. Så jeg tror ikke du skal være lei deg for at jenta di ikke har noen fast bestevenninne akkurat nå. Det viktige er at generelt trives i barnehagen:-)
Gjest Skrevet 7. mai 2008 #4 Skrevet 7. mai 2008 TRAS skjemaet skal bare kartlegge språk og har ingenting med intelligens å gjøre. At hun ikke har noen bestevenn lenger og ikke leker med noen spesiell inne er da heller ikke uvanlig. Min jente er også sånn. Men ikke er jeg deppa av den grunn, jeg vet jo selv at hun normal. Tror neppe bhg setter datteren din i bås, det er det vel heller du som gjør.
tarzanjenta Skrevet 7. mai 2008 #5 Skrevet 7. mai 2008 Heisann! Skjønner at du blir lei deg og har fått en del å tenke på i dag. Har hatt noen hundre foreldresamtaler og det er minst like viktig å fremheve positive sider ved barnet som utviklingsområder. Nettopp for at foreldrene skal slippe å ha en sånn kveld som du har fått! At barn bytter lekekamerater er helt normalt, av og til vet de ikke hvorfor selv en gang, det bare blir sånn. Det er flere barn på en avdeling som ikke har en bestemt bestevenn, men det betyr jo ikke at man ikke er likt eller har det bra for det. Mange vennskap er knyttet til hva og hvor man leker. Når det gjelder TRAS er det ganske utbredt i barnehagene, en helt grei kartlegging av språket hos barna. Men om det er områder barnet ikke mestrer så er det ikke nødvendigvis fordi barnet ikke kan det. Det kan like gjerne være den voksne sin skyld, hvordan spørsmålet/oppgaven stilles og hvilke forventninger den voksne har til barnet. I barnehagen vår har vi valgt å heller benytte "Alle med" da denne kartleggingen omfatter flere sider ved barnet enn bare språket også utdyper vi kartleggingen med alle 3 åringene som tar TRAS og eventuelt andre barn vi mener mangler litt på den språklige utviklingen for å dobbeltsjekke. Du kan sikkert snakke med pedleder og be om at ditt barn blir fritatt slik kartlegging, men jeg vil anbefale at du lar dem observere barnet ditt. Det betyr nemlig at personalet må sette seg ned og grundig tenke gjennom barnet ditt positive sider og utviklingsområder og på den måten blir bevisst ditt barns plass i gruppa og hvilken fin jente du har! Disse kartleggingene er ikke ment som å sette datteren din i bås, men et arbeidsverktøy for personalet. Ta gjerne en prat med pedleder om tankene dine etter samtalen i dag. Det err neppe ment som det er sagt eller oppfattet. Ingen barn er helt perfekt, men alle barn har noe positivt i seg og vi i barnehagen blir glad i dem som om de skulle vært våre egne. Det gråtes hver vår når et nytt kull begynner på skolen.... Men sånn er livet! Jenta di er nok helt normal hverken sosialt avvik eller uintelligent! Lykke til!
little old lady hoo Skrevet 7. mai 2008 #6 Skrevet 7. mai 2008 TRAS skjema er vel ikke ment for at barna skal konkurrere om å være først, men heller en indikasjon på hva man burde jobbe med i visse aldre osv. En retningssnor for de voksne. Når vi blir presentert for TRAS skjema, sjekker jeg alltid det som er skravert og ikke skravert for å få en indikasjon på om de voksne faktisk "ser" barnet mitt. Jeg vet jo mer om hvor utviklet språket hans er, og kan dermed korrigere i mott hode dersom noe er feil. Om ungene har bestevenner eller ikke har vel ikke noe å si for barnets utvikling. Noen leker sammen bedre enn andre, og barna skal jo lære hva man setter pris på og hvordan mellommenneskelige forhold fungerer. Da er det vel heller uheldig dersom man finner en bestevenn som toåring, som skal vare livet ut. Hvorfor var dere på IQ undersøkelse, har det vært spørsmål om hennes evner tidligere?
lionkittens Skrevet 7. mai 2008 Forfatter #7 Skrevet 7. mai 2008 godt å höre ! Men på iq testen vi tok da hun var 3 den viste i en alder av 3 at hun hadde språk som en 5 åring og nå er hun i fölge bhg som en 3 åring...... TRAS går jo på komunikasjon,sang,forståelse,rim og regler, lek og humor med ord og . Jeg blir faktisk deppa jeg over at de andre jentene på hennes alder alle har en bestevenn og ikke dattern min. ( Men som dere sier så er det kanskje flott da at hun leker godt med flere så hun ikke er så sårbar når besteveninnen er borte. Det at de andre skylder på dattern min liker jeg IKKE hun har stor retferdighetssans (det sier bhg personalet og) og hun skylder aldrig på noen andre. (om hun gjör rampestreker så går hun å sier ifra til personalet) Ja ja er vel bare jeg som er litt hårsår og fölsom mor ) Jeg får legge det bak meg
lionkittens Skrevet 7. mai 2008 Forfatter #9 Skrevet 7. mai 2008 Takk for flott inspill tarzanjenta Hyggelig å höre fra en bhg ansatt )
jeg fant firkløvern Skrevet 7. mai 2008 #10 Skrevet 7. mai 2008 "Alle med" kartlegger de delene som TRAS ikke gjør. TRAS kartlegger kun språket. Er vant til at disse to kombineres for å få alle alle sidene ved barnet. "Alle med! tar med seg den sosio/emosjonelle delen.
lionkittens Skrevet 7. mai 2008 Forfatter #11 Skrevet 7. mai 2008 ja det har värt spörsmål om evner tidligere , men neppe den retning du sikter til tile ) Dattern vår kunne sette 2 og 3 ord sammen fra hun var 1.5 år , skrive navnet sitt da hun var 2.5 år og lese enkle ting da hun var 3 år. (men slapp av hun har ikke skrevet bok enda ha haha h)
little old lady hoo Skrevet 7. mai 2008 #12 Skrevet 7. mai 2008 Hvor har dere tatt en slik test da? Eldstesønnen min var lik din datter. Han går nå på skolen, og er langt foran, spesielt mtp språk. Vi har aldri vurdert å få hans IQ testet, men opplever jo andre problemstillinger med ham, som ikke andre barn har nettopp pga denne evnen. Derfor er jeg interessert hvem som har gjennomført en slik test og hva formålet var.
lionkittens Skrevet 7. mai 2008 Forfatter #13 Skrevet 7. mai 2008 Jeg ble forespurt på helsestasjonen da jeg lurte på om det var uvanlig. Dattern fikk bhg plass da hun var 18 mndr og da reagerte bhg personal på at hun snakket med 2-3 ord i sammenheng. Testen ble gjort i regi av komunens helsetjeneste. iom at hun var 3 år så gikk testen på putte klosser riktig i bokser, fargelek, tall og bokstav lek og komunikasjon med en erfaren barne psykolog og en lege. - Bor i Bärum. Iom sönnen din er så stor så er det klart en annen type testing han börr ha. - Snakke med skolen evnt helsestasjon for å tilrettelegge noe slikt for din sönn. Jeg hadde aldrig gjort det om ikke bhg komenterte det og helestasjonen tok iniativ til en slik test. Formålet var for å kartlegge med tanke på at det ikke er "normalt" å ha slik forståelse for språk,tall og ord i den alderen min datter fikk det. Dattern min opplevde det hele som lek og ikke noe test det er viktig å understreke
Gjest Skrevet 7. mai 2008 #14 Skrevet 7. mai 2008 Er ikke så rart ungen din er dårlig på språk når du ikke klarer å stave intelligent engang!!
little old lady hoo Skrevet 7. mai 2008 #15 Skrevet 7. mai 2008 Både barnehage og skole har reagert på at han er svært langtkommen, og vi opplever "problemer" i hjemmesituasjonen med ham som gjør at jeg undres på om problemet kan ligge der. Helsestasjonen har så vidt hilst på ham, de måler, veier, og sjekker at han kan hinke, men har ikke vært interessert i ham på annen måte. Jeg har aldri hørt at noen barn har blitt IQ testet, og slik du presenterer datteren din, med å sette ord i sammenheng og snakket som 18 mnd, så var faktisk sønnen min kommet lengre på det stadier. Før han var to, snakket han i lange setninger, han var i 0-3 års avd i barnehagen, men vi måtte hele tiden samarb med de voksne der, fordi de behandlet ham som en 5 åring pga språk og evner. De opplevde også det som et problem. Jeg begynner å tenke at barnehagen/skole her ikke har vurdert alternativet, og jeg er uenig med deg om at det er de som skal ta det opp. Det er mitt barn og mitt ansvar å sørge for at han får det han trenger.
cherry coke Skrevet 7. mai 2008 #16 Skrevet 7. mai 2008 Jenta mi snakket helt rent med r før hun var 2. Trodde det var like normalt som unormalt? Altså at normalen svinger veldig i den alderen? Hun er nå 2,5 og teller til ca 30, skriver navnet sitt og kan nesten hele alfabetet. Kjempeflink, ja, (og mamma er kjempestolt=)) men er dette virkelig unormalt?
little old lady hoo Skrevet 7. mai 2008 #17 Skrevet 7. mai 2008 Dersom det var til meg, så sier jeg at jeg ikke anså det som unormalt. Det siste året har gjort at vi har satt noen sprørsmålstegn med om han har helt "normal" utvikling. Det er sp mye som spiller inn, så jeg orker ikke å ramse det opp her. Poenget mitt var at dersom hennes datter ble tilbudt IQtest på det grunnlaget hun oppga, måtte det vel ha et formål. Jeg var interessert i å vite hva det var. Vi har innsett at han kanskje trenger andre metoder for læring, og når skolen ikke ser ut til å klare å møte dette, må vi vel begynne i hjemmet. Skolen har jo veldig respekt for alt som blir testet og funnet normalt eller avvikende, så kanskje er det veien å gå for oss. Om det er unormalt at datteren din snakker fint aner jeg ikke, det vil sikkert også åpenbare seg når hun blir eldre.
Tøysetipp Skrevet 8. mai 2008 #18 Skrevet 8. mai 2008 Vi fikk også høre på foreldresamtale at datteren vår er en ledertype. Hun var en stor organisator som liker å sysselsette folk og vet hva hun vil. Hun er observant og klok og får med seg det meste. Men, hun er også sårbar og tander. Det hørtes ikke så positivt ut da pedlederen fremstillte det for oss. Og jeg ble litt lei meg. Men, i ettertid er jeg glad for at hun ikke er som sin far eller meg da vi var mindre. Sjenerte og ikke ville være til bry. Jeg var aldri noen ledertype, men diltet etter. Nå er jeg stolt over at datteren min kan ta roret og vet at hun tramper tilbake dersom noen tramper på hennes tær. Samtidig som vi er nøye på å lære henne normal folkekikk. Datteren min er også langt fremme og jeg vet hun kan kjede seg lett med barn som ikke er på samme nivå som henne selv. Med dårligere språk etc. Hun har derimot en bestevenn. Som går på en annen avdeling, men de har holdt sammen siden småbarnsavd. På hennes avd. så leker hun litt med alle. Jeg tror ikke du skal uroe deg. Kanskje hun trives med å være organisator for de andre og ikke nødvendigvis må ha en enkelt å forholde seg til som en bestevenn. Du hadde nok raskt merket dersom hun ikke hadde trives i barnehagen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå