EnLitenPrins Skrevet 7. mai 2008 #1 Skrevet 7. mai 2008 Jeg skal begynde på mitt 2. år nå til høsten, har termin 27.Desember. Jeg har ikke hatt rett på stipend eller lån fra lånekassen pga mamma har hatt for høy inntekt og jeg begynte på Vg1 ganske seint ( jeg er 20). Og dvs jeg heller ikke får fødselsstipend...Er veeeeldig frustrert nå. Vi greier oss aldri i verden med 1 inntekt, vi har nettopp kjøpt oss leilighet som er ferdig omm 1 års tid..Men da viste vi ikke att jeg var gravid, og nå får jeg også penger med mamma og pappa så jeg skal greie meg, men jeg fikk beskjed om att det får jeg ikke mer fra sommeren av..Og dvs : Vi kommer ikke til og greie og betale lånet, og vi må bare drite i hele leiligheten og finne oss noe å leie..Som er komplett umulig her vi bor
Januargull-09 + augustspire-11 Skrevet 7. mai 2008 #2 Skrevet 7. mai 2008 Hei, gratulerer så mye med graviditeten! Jeg venter også barn i årsskiftet, og er student i 3 uker til (så er ivrig jobbsøker..). Har jeg forstått det riktig, du tar videregående, og studerer ikke på noe universitet/høgskole? Skjønner godt at dere vil være økonomisk uavhengig selv om dere bor hjemme midlertidig. Mine tips, snakk med Lånekassen og NAV for å høre hvilke muligheter du har. Jeg trodde at lån fra lånekassen får du vel ta opp uansett foreldrenes inntekt, og da kan man kanskje få tilsvarende i fødselspenger ved permisjon? Hvis ikke lånekassen kan hjelpe, er nok det aller beste å få deg en bra betalt sommerjobb, og deretter en fast deltidsstillling utover høsten, slik at du har arbeidet minst 6 av de 10 siste mnd før fødselen, da har du nemlig rett på foreldrepenger fra NAV. Om ikke dette går, vil du uansett få utbetalt et engangsbeløp på litt over 30.000 kr ved fødselen. Her er noen nyttige linker som kan hjelpe deg videre, masse lykke til! http://nav.no/page?id=328 http://lanekassen.no/templates/Page____3015.aspx http://www.kvinnesiden.no/2006/09/27/student-og-gravid-–-hva-med-økonomien/ http://www.kvinnesiden.no/2006/09/27/student-og-gravid-–-hva-med-økonomien/
EnLitenPrins Skrevet 7. mai 2008 Forfatter #3 Skrevet 7. mai 2008 Jeg tar videregående ja Så nå sliter jeg, trodde man fikk fødselsstipend uansett jeg når man gikk på skolen..Men neida ! Veldig teite regler.. Eneste muligheten er att sambo fører lånet på leiligheten over på kun seg selv og jeg får adresse med mammaen min..Så kan vi si til lånekassen og nav att jeg er alenemor..Men jeg vil ikke svindle heller :(
Lille&Jeg + Bøllefrø :) Skrevet 7. mai 2008 #4 Skrevet 7. mai 2008 Har du ingen mulighet for å få en annen adresse da? Feks sammens med barnefar? Da har du jo rett på lån og stipend i alle fall!! Eller om dere eventuellt kan leie til leiligheten er ferdig? Så får du i allefall støtte! Men, er ingen ekspert!! Det med en jobb er uansett lurt da Lykke til!
EnLitenPrins Skrevet 7. mai 2008 Forfatter #5 Skrevet 7. mai 2008 Jo, det var planen og ha samme adresse som barnefar.. Men siden jeg ikke har rett på lån og stipend nå når jeg går på skole så har jeg ikke rett på fødselsstipend heller Ja,jobb hadde vært fint..Men jeg bor på en veldig liten plass og her er få jobbmuligheter, så ja..Veldig surt Men satser på det skal gå bra :) Blir det abselutt krise får jeg bare si att jeg er alenemor :S
Mamma til to søte sjarmtroll Skrevet 8. mai 2008 #6 Skrevet 8. mai 2008 er det forskjell på å være student på høyere utdanning og videregående?..du er jo 20 år, da burde ikke forelderene dine sin inntekt ha noe å si?du er jo myndig. Lån trodde jeg at en fikk uansett..eneste som tilfredstiller til fødselsstipend er at du er under utdanning og har vært medlem av lånekassen i 6 mnd..tror jeg da. Føler med deg jeg..har selv jobbet 100 % ved siden av studiene for å ha råd til å få nr 2..jeg hadde klart meg med en mindre stillingsprosent, men begge lønningene fyker de når en har barn, hus og bil..er så dyrt i dag føler jeg..samfunnet burde gjort mer for oss som får barn under utdanning, så vi hadde sluppet å jobbe så mye ved siden av ..er jo fulltidsjobb i seg selv å være student og å ha barn.. Er ikke så lett for deg å jobbe som går på videregående, unntatt i helger og ferier da..jeg går på høyere utdanning uten obligatorisk oppmøte..lettere da. lykke til iallefall..håper det ordner seg klem
EnLitenPrins Skrevet 8. mai 2008 Forfatter #7 Skrevet 8. mai 2008 Det vet jeg ikke..Ringte lånekassen i dag, og inntekten har faktisk noe og si. Utrolig teit, får jeg må jo greie å forsørge barnet mitt da! Lånekassen sa att for og få fødselsstipend måtte jeg hatt rett på det nå, og det har jeg ikke ! Hun sa jeg kansje kunne få 3000 ! Det er jo ingenting !!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå