3 rosa og en blå Skrevet 7. mai 2008 #2 Skrevet 7. mai 2008 Ja jeg har og jeg går nå på sprøyte hver 3 mnd nå..symptomene er at du føler deg sliten, trøtt og lite energi hverfall er det slik hos meg..
SkravleFruen Skrevet 7. mai 2008 #3 Skrevet 7. mai 2008 De første symptomer vil være tretthet, hjertebank, uregelmessig hjerteslag, åndenød, svimmelhet, ustøhet, særlig i mørket, og følelse av "å gå på puter". Er blodmangelen stor nok kan det forekomme hjertekrampe, uregelmessig hjerteslag, hodepine og smerter i beina (claudicatio intermittens). I tillegg er det en rekke symptomer som kan skyldes B12-mangel: rød, irritert evt. glatt tunge, nedsatt smakssans, fordøyelsesbesvær, luft i magen, endret avføringsmønster, ofte diaré, hvite hudarealer uten pigment (vitiligo) og håravfall. Mangel på B12 påvirker også nervecellene. Det forekommer endret eller nedsatt følesans eller nedsatt vibrasjonssans (man kan ikke merke en stemmegaffels svingninger). Du kan også føle "prikking" i fingerspissene. Senereflekser kan være enten kraftigere enn vanlig, men også utslukket. Etterhvert går tilstanden over i gang- og koordinasjonsbesvær med spastisk lammelse. Det kan dessuten forekomme psykiske symptomer med sviktende hukommelse, depresjon og demens. Mange mennesker kan få symptomer fra nervesystemet som det første symptom på B12-mangel uten at de har utviklet blodmangel (opp til 40% av tilfellene) www.nettdoktor.no
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå