Gå til innhold

Attføring - arbeidstrening...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er på rehabiliteringspenger nå pga depresjon, men har tenkt å søke om attføring når jeg blir bra igjen (kan ikke jobbe med det jeg er utdannet til). Har etter hvert forstått at attføring ikke bare er utdanning (det er det jeg vil ha), men også arbeidstrening. Jeg lurer på om det er NAV som bestemmer om man skal få utdanning eller arbeidstrening som attføringstiltak? Hva slags arbeidstrening er det evt. snakk om? Jeg kunne sikkert trenge arbeidstrening også når depresjonen er over, men med nesten fire og et havlt års høyere utdannelse har jeg liksom ikke så lyst til å jobbe i butikk, kafe ol. Er det bare slike steder man kan få arbeidstreninig? Eller kan man få arbeidstrening som konsulent, saksbehandler, sekretær ol? Hvor finnes disse arbeidstreningsstedene? Vil jo helst ikke at alle skal vite at jeg ikke jobber på ordentlig heller, da.... Er det noen her som vet noe om dette? Er uansett for tidlig for meg å søke på attføring, for jeg har langt igjen for å bli bra, men tenker en del på hva som kommer etterpå... Vil jo helst ta mer utdanning, da...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De fleste arbeidstreningsbedriftene er typiske attføringsbedrifter der de tester deg i arbeid, dette kan f.eks være fretex som har ulike tilbud og er en attføringsbedrift, videre vet jeg andre steder i landet har andre tilbud, men det er mennesker som har god kompetanse og du får testet deg ut i ulike områder. Rimi, Rema trenger du ikke være redd for, der havner du ikke!

Du har en kontaktperson du forholder deg til og sammen lager de en plan for din attføring.

Om du skal tilbake på skole eller arbeid med bistand er noe du og nav/fastlege/behandler kommer til enighet sammens og der din mening selvsagt legges til stor vekt på hva du selv ønsker.

Er det noe mer du lurer på kan du gjerne sende meg en pm da jeg har jobbet som tilrettelegger i attføringsbedrift!

Skrevet

Sjølv om du er medisinsk kvalifisert for attføring er det ikkje sikkert du får innvilga attføringstiltak. Vilkår vil vere at det ikkje er mogleg at du kjem ut att i arbeid utan kvalifisering. Kvalifisering kan vere arbeidstrening eller opplæring. Som hovudregel vert det ikkje gjeve høgskuler utdanning som attføringstiltak då det er ei mål at den som er under attføring skal kome fortast mogleg utan arbeid.

Kva gjer at du ikkje kan jobbe med det du er utdanna til? Kor gammal er du? Kva slags utdanning har du? Har du utsikt til å bli heilt bra att av depresjonen?

Dette er spørsmål som vil vere med på å påverke kva slags tilbod du kan få.

Arbeidstrening kan vere i kva slags jobb som helst. Ingen vil "sjå" at du ikkje er i ordinært arbeid.

Om du vil kan du sende meg ein pm

Skrevet

Her var det mange skrivefeil. Satsar på du forstår kva eg meinar:)

Skrevet

Har sendt deg pm!

Skrevet

Har sendt deg pm!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...