Gå til innhold

Om man er student og gravid...


Anbefalte innlegg

Skrevet

så må man jo ha hatt rett på lån i 6 mnd før man får barn for å få dette stipendet fra Lånekassen.

 

Men er det 6 måneder før permisjonen begynner, før termin eller før faktisk fødselsdato?

 

Og må man ta permisjon 3 uker før fødsel som de som jobber?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

før termin. når du søker på fødselsstipend så søker du på vanlig blanket og legger ved bevis på graviditet og termin dato. så når barnet er født sender du kopi av fødsels attest. å da på slutten av året blir lånet omgjort til stipend. =) og så må du sende med bevis på innvilget permisjon fra skoleplassen din.

Skrevet

En ting jeg lurer på :

 

 

Jeg har ikke hatt rett på lån og stipend pga jeg tok utdannelsen så seint.. Men kan jeg fortsatt få fødselsstipend ??

Skrevet

Du kan kun få fødselstipend dersom du har hatt full lån fra lånekassen de siste 6mnd før termin. Så da kan du nok ikke det Sjallabaisss.

Skrevet

takk. :D

 

vet du om man må ta permison 3 uker før også?

Skrevet

Hva er mulighetene mine da? Får vi overlever ikke på en inntekt....

Skrevet

Da søker du om engangsstønaden fra nav på ca 33 000,-.

Skrevet

Sjallabaisss:

Du må ikke ha tatt opp noe lån i lånekassen de seks månedene før fødselen, men du må ha (sitat lånekassen.no): "hatt rett til stipend eller lån fra Lånekassen de siste seks månedene før fødselen/adopsjonen"

 

Altså, om du er under utdanning som gir rett til lån og stipend nå og er i utdanning de seks månedene før fødsel, så har du rett på fødselsstipend...

 

Mulig dette ble bare rot :)

Skrevet

vet du om permisjon før termin beatk?

Skrevet

Du må ikke ta permisjon i det hele tatt. Du kan studere fullt både før og etter fødsel og likevel få fødselsstipend.

Skrevet

hvis du skal ha permisjon tidligere enn 3 uker før termin og samtidig få fødselsstipendet, må skolen dokumentere at det er hensiktsmessig. www.lanekassen.no står det ganske greit om dette.

 

selv søkte jeg ikke om permisjon før i juni, og har termin nå 10 mai. men du trenger ikke ta permisjon for å få fødselsstipendet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...