Gå til innhold

Inspirert!!! Kan man ta celleprøve om man er gravid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og enn om det er celleforandringer da?Hva skjer med fosteret?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei.men må vente til etter du har født.

Skrevet

JA. Jeg tok celleprøve da jeg var gravid. Tror ikke noe skjer med barnet om man har celleforandringer. Å ha celleforandringer trenger ikke å bety det værste.

Skrevet

Ja, man kan ta celleprøve når man er gravid.

Hvis man har celleforandringer så vil det nok bli utredet nærmere. Antagelig vil man vente med å gjøre noe med det til etter graviditeten. Hvis det er snakk om hissige celleforandringer, kan man evt bli konisert selv om man er gravid.

Skrevet

Ja tidligere var det obligatorisk på første svangerskapskontroll, nå blir det sett på som unødvendig, med mindre det er rundt 3 år siden sist.

Skrevet

Jeg har hatt celleforandring og dette er det jeg fikk forklart av gynokologen; Det er et forstadie til forstadie, og derfor ikke noen umiddelbar fare. Man tar en ny prøve etter noen uker, og hvis det fortsatt er forandring blir man konisert (man fjerner en liten bit av livmortappen). Hvis man ikke gjør noe så er det rundt 50% sjans for å utvikle kreft de neste 3-6 årene. Med det perspektivet tipper jeg man ikke blir konisert før man har født hvis man oppdager celleforandring i svangerskapet, men det vet jeg ikke. Er uansett veldig vanlig og helt ufarlig med celleforandring så lenge man følger opp.

Skrevet

har hatt celleforandringer slev, og dette ble nærmere fulgt opp i svangerskapet. Ikke bar etok de celleprøve mens jeg var gravid, men vevsprøve også (knep av litt "kjøtt" fra lmh ). Ble konisert etter graviditeteten. Ikke farlig noe av det:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...