Gå til innhold

Skrikekur.. Gjør jeg dette riktig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min har hatt en periode på 1 mnd. tid hvor han har vært mye forkjøla, vondt i halsen osv. Så da har jeg byssa litt, å vært der inne med han til han har sovnet. Bært på han osv.

Han har helt siden han var 3 mnd. sovnet av seg selv omtrent på minuttet. Så det har aldri vært noe problem. Men jeg merker nå etter denne perioden at det har sklidd litt ut..

Nå er han frisk, har vært det i 2 ukers tid. Den første uken var vi på besøk, så da ville jeg ikke begynne med noe "skrikekur"..

Men nå som vi har kommet hjem så prøver jeg å få han til å sovne av seg selv igjen.

Jeg er egentlig ikke for skrikekur, men jeg har prøvd noen kvelden, å han gråter ikke mer enn 2 x 3 min. som regel. Men han hyyyyler! Å hadde det vært før sykdomsperioden så hadde jeg ikke latt han gråte sånn, men nå tror jeg han har blitt litt for godt vant..

Men jeg lar han gråte i max 3 min. Så går jeg inn og roer han ned. Men han gråter jo like hysterisk når jeg går ut. Men som regel så skal det ikke mer enn 1-2 sånne ganger til før han sovner. Men noen ganger så blir det stille etter f. eks. 1 min. så gråter han litt, å så blir han stille før jeg rekker å gå inn. Skal jeg da vente 3 nye minutter fra han begynner å gråte?

Jeg hadde aldri latt han gråte sånn over lengere periode. Men de få minuttene han hyler nå, tror dere det er "farlig"? Han er jo trygg, mett og tørr. Får masse masse kos og kjærlighet dagen lang, tror bare han er blitt litt godt vant i sykdomsperioden.. Å så skjer det vel mye i kroppen på en 1 åring..

Vet ikke helt hva jeg vil med dette. Er dette en veldig lett variant av skrikekur..? Høre om det er riktig måte å gjøre det på..? Å om dere tror han kan ta noen skade av det nå..? Jeg misliker sterkt å måtte gjøre dette...=( Men er det ikke viktig å få han inn i den gode rytmen igjen?

Jeg dømmer ingen som er for disse kurene, men det er bare mitt syn på det..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor gammel er han?

Skrike kur kan du begynne med fra 6 mnd +

Det du gjør er:

Legger han som vanlig i senga når det er natta, mett og god:) går ut igjen.

venter 2 min, går inn og legger han ned evt roer han med vann flaska eller sånt og går ut igjen..

fortsetter det venter du 3 minutter og går inn igjen...

etter dette øker det til 4, 5, 6 ,7, 8, 9 minutter ettersom han ikke har sovnet enda..

hvis det fortsetter dagen etter begynner du på de minuttene du sluttet på dagen før og går oppover derfra:)

Lykke til.

Du kan også søke på "ferber" på google og lese mye om det der..

Skrevet

Jeg tror nok ikke det er skadelig å la han hyle i noen få minutter av gangen nei:) Det er ikke noe morro å høre på, men det ser jo ut til at han skjønner poenget dersom han sovner relativt fort da!

Jeg har selv faktisk sitti i 1,5 time(!!!) ved siden av senga til jenta vår mens hun hyla, orket ikke la hun ligge alene. Visste hun var mett, tørr og alt det der, og etter to kvelder la hun seg uten et pip:) Nå smiler hun når hun skal sove om kvelden:)

Er egentlig ingen fan av skrikekurer, men når man er utslitt av søvnmangel, både store og små, så er det kanskje til det beste for alle.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...